Annons:
Etiketterhälsasjukdomarolycksförebyggande
Läst 4125 ggr
lsoderberg
1/7/13, 2:41 PM

hos vetrinären idag!

min lilla olle är en riktig krigare. va hos vetrinären idag och gjorde hälsokoll och skulle kolla öronen då han är alldeles gul och äcklig i dom och vi får inte rycka på honom. först fick han munnkorg , gick inte. han skrek och streta imot som de vore liv och död. så han fick smärtstillande. men de funkade inte. han kämpade lika mycket som innan. så vetriäneren gav honom en spruta med lugnande. vi väntade i 10 min innan hon kom in igen. tror ni han tänkte ge sig? nej! han verkligen försökte resa sig upp och han sparka med benen osv. vi väntade ett tag till,och han reagera inte på nått. så vi testade igen. men nej, ingen skulle då röra hans öron inte. väntade lite till, testade igen men nej de gick inte. så hon gav honom mer lugnande och han vart heeelt borta. men så fort hon tog i öronen så börja han sparka och ha sig.. dom vela inte ge han mer lugnande. så jag fick hålla i honom, medans hon röck. de gör så ont i mig och se att han tyckte de gjorde så ont.. och se honom så borta. började nästan gråta när han låg där alldeles stilla och han såg verkligen död ut mellan gångerna som vi väntade på att de skulle börja verka riktigt. känns som jag har svikit honom. men jag gjorde de ju för hans eget bästa! är era pudlar också så jobbig att rycka i öronen?

Annons:
[Forest]
1/7/13, 6:52 PM
#1

Ursh då :-/ Hur gammal är Olle?

Jag börja tidigt med rycka öronhår och visst försökte Enja strula men nepp det är bara visa att strul hjälper inte. Tagit lite i taget har hjälpt och det är ett ont måste att rycka öronhåret iaf på våra. öronen är varje söndag här det är lite pill för kolla läget topz och kammomillete och lite öronhår tas bort vid behov.

lsoderberg
1/7/13, 8:59 PM
#2

jag har också tagit lite i taget. men kan inte ta allt på en gång då han blir helt knäpp. tror de är väldigt obehagligt. så jag brukar klippa bort de mesta men han har långt in i öronen, och de vågar jag inte ta med sax. och jag får verkligen inte rycka de för olle… kollade noga i öronen i lördags och såg att de inte va bra alls. så åkte till vetrinären idag. han är 2 år :)

[Forest]
1/7/13, 9:38 PM
#3

2 efter de är runt 1 år mäker jag på mina att öronhåret lossnar lättare, ja det gör någ lite ont men man kan någ inte gämnföra helt med noppra näshår lr ögonbryn på oss ;) Det är jätte bra att ni åkte till vetrinären o fick detta gjort. Jag har alltid luktat i öronen på hundarna för då märker jag snabbt om det luktar anorlunda, fd hunden fick öronsvamp en gång o efter det är det daglig sniff. Låter väl helt knäppt men våran vetrinär sa att det är inte alls dumt o lukta i örat Flört

lsoderberg
1/7/13, 10:05 PM
#4

jag har också hört att man ska lukta i öronen :) gjorde de på olle och de luktade verkligen inte bra! och de visade sig idag att han har bakterier i öronen, och såren och varet va bara för att han hade kliat så mycket.. men de kommer bli bättre nu när vi har fått droppar!

[Forest]
1/7/13, 10:08 PM
#5

4 Då var det bra att ni åkte låt öronen läka fint pilla inte för mycket mer än ont måste för att få det bra. Sen är det börja om från början pilla lite o dra öronhår. Jag satt här idag med Enja o pannlampan för att se så bra jag kan sen var det lite öronplock :P Matte låg inte på poppislistan på ett tag där efter Flört

lsoderberg
1/7/13, 10:19 PM
#6

ja, jag tänkte vänta tills de har läkt och blivit fin sen tänkte jag försöka lite själv. men om de verkligen inte går så får jag åka till en trimmer eller vetrinär. de kommer bli dyrt men va gör man då? de måste ju bort på nått vis och vill ju inte att han ska få de hära igen eftersom de gjorde så ont på honom :/

Annons:
MiracleWithPaws
1/8/13, 12:15 AM
#7

Min Duva har problem med sitt ena öra och har haft bra ont nu från och till ett tag. Visserligen stretar hon inte emot, hon bara skriker, men det skär ju lika mycket i hjärtat ändå. Nu har vi fått droppar för örat som både ska ta bort infektionen som blivit, och dämpa smärtan. Det har gjort en jättestor skillnad på bara några dagar kan jag säga! Kan redan tvätta örat ordentligt utan att hon gör mer än rycker lite på huvudet (för att hon vill skaka på det). Så jag skulle absolut göra som du och vänta lite tills det läkt. Visserligen sätter sig rädslan så att de kan tycka att det är obehagligt ändå, men givetvis är det många gånger värre när det dessutom gör superont för att det är en infektion eller liknande i örat.

Men stå på dig och få inte dåligt samvete! Du gör det ABSOLUT för hans skull, hur jobbigt det än är. Kan du komma åt att rycka och tvätta lite då och då så att öronen är fina, så minskar ju risken för att det blir infekterat och smärtsamt igen.

Ett bra tips är öronpulver! Har haft pudel i tio år och aldrig haft det tidigare för det har funkat bra ändå. Köpte ett nu för några veckor sedan och det är SÅ mycket lättare att rycka pälsen, och det verkar inte alls som att det gör lika ont. Kommer nog aldrig rycka öron utan pulver igen. Det jag har är från Espree, men det finns säkert flera märken som har.

[Forest]
1/8/13, 11:34 AM
#8

7 bra tips där med örnpulver det hade inte jag en tanke på :)

Alvidusen
1/10/13, 8:52 PM
#9

ryckte öronhår i dag på min 14 månaders, han låg och njöt verkade de som.

[Forest]
1/10/13, 9:45 PM
#10

9 skönt med en hund som tycker om det Glad

Alvidusen
1/11/13, 6:15 PM
#11

# ja tack o lov, underlätttar så mycket, verkligen tråkigt som i #0 fall, eftersom de är ju något som man behöver göra regelbundet.

wesdi
1/14/13, 8:20 AM
#12

Nej har inga problem vare sig med pudel eller jaktcocker.

Jag lär mina hundar från valpben att bli *pillrad* i öron, tassar, tänder m.m.  D.v.s att bli hanterad, att man får titta/undersöka, att det inte är farligt.
Rycka hårstrån börjar jag sedan längre fram, när valpen är lite äldre. Då är den redan van vid att bli hanterad så det är inga problem.

Denna vana vid hantering är guld värd om olyckan är framme, då ska en veterinär och djurvårdspersonal kunna undersöka, utan att riskera bli biten.

//Lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Upp till toppen
Annons: