Annons:
Etikettallmänt
Läst 3152 ggr
TjockaBerta
1/4/13, 5:37 PM

Så mycket bättre med pudel

Det var jobbigt att promenera med Thomas i början. Nu är han ett år och vi tränar och tränar allt efter som jag orkar. Idag känndes det jättebra.

Thomas ska hålla kontakt med mig när vi möter människor på vår promenad. Han brukar snika upp bakom dem när vi passerat men idag tyckte jag att han följde med framåt.

Jag är jätterolig och springer och hoppar och så har vi godiset att fokusera på också.

Poo har fått en leksak som  han älskar med sig ut. Jag har den i fickan och när det kommer en stor svart hund viftar jag med leksaken och när han väl får den så släpper han den inte och med hårt hopbitna käkar är det svårt att skälla på den vi möter.

Poo är skvallertränad och så fort han ser någon som vi möter stannar han och tar kontaktmed mig. Nu har Th också börjat göra det. Det är jättekul för jag har ju liksom inte lagt ner något jobb på det.

Jag är bara konsekvent hela tiden. Möte med person, stanna, kalla in, gå bakom mig, upp vid sidan, passera den vi möter. Båda hundarna går lösa och detta fungerar nu med båda samtidigt. I början hade jag svårt att dela uppmärksamheten men nu har jag med dem.

Vi möter promenerare,joggare,s tavgångare och hundägare hela tiden där vi bor. Många tillfällen till inkallning. Jag kör med det gamla sättet där hunden ska gå bakom mig bara för att jag tycker det ser så snyggt ut. Folk brukar reagera på det och jag tror att hundrädda känner sig tryggare när de ser att hundarna går  bakom mig och upp vid min sida.

Nästa steg blir gå-fint-i-koppel-träning för Th. Men det klarar jag itne med två hundar. Poo går fot både kopplad och lös. Inga problem med honom men Th drar som en galning.

Vi gick en kurs och där hade vi även koppelträning. Då gick det kanon med Th och när vi kom hem marscherade jag i åttor för att visa husse vad vi lärt oss. Men man måste ta sig tid att ta ut bara Th för att få det att fungera. Lydnad är en färskvara.

Jag hittade en kortkurs i lydnad som jag ska anmäla oss till i vår och så ska vi ju gå spårkursen, första delen. Det ska bli jättekul för jag kan inget alls om spår.

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
[Forest]
1/4/13, 7:11 PM
#1

Kul att det går framåt med eran träning och jag tycker det är roligt att gå kurser :)

Jag har stretat med Enja som en tok som jag allt eftersom märkt att är hon bajsnödig ska hon helst hinna gå 1 mil innan hon sätter sig, ofta kommer man väl 500m men promenaden dit är drar-som-en-idiot :-S Jag tränar med klicker för att få in gå fint det är löst koppel på sidan o kört ordet sidan det har funkat bra för oss. Sen försvåra jag fotpositonen med gå exakt sidan närmare och kontakt men den sitter inte så bra än, på dom. Jag har vart lite off i träningen nu i vinter lagt mer på trix pga halkan o kylan men nu är det mildväder så vi är på g med ute akterveringen mer nu. Själv har jag anält vovvarna till 2 kurser, Donna till hundkurs för små hundar, där kommer det vara blandat prova på agillity,lydnad och spår sen blir det annan hinderbana som instruktören gjort en hinderbana för hundar (inte agilityhinder) Denna kurs ska någ jag gå. Enja ska gå kurs med dottern i även här mer allrundkurs men mer inrikning agility. Det är kanon att gå kurs för henne vi tänkt gå då hon känner oss mer privat oxå, sen är det ofta få deltagare så man får lite mer personlig hjälp :)

MiracleWithPaws
1/5/13, 11:31 PM
#2

Ja det låter verkligen som att det går framåt! Vad härligt! För oss går det snarare åt det motsatta hållet, sen ett par veckor tillbaka. :S Men jag hoppas att det är löp på gång, för då finns det ju en logisk förklaring. ;)

Håller med dig om att koppelträning verkligen kräver att man tar sig tid att gå ut med hunden själv och lägger ordentligt fokus på just koppelträningen. Det är ju samma där som med allt annat att man måste vara konsekvent, och det är inte alltid så lätt när man har en tid att passa, eller det är halt, eller man går med bekanta som inte är lika förstående etc. Jag brukar ge tipset på mina kurser att när man väl sätter igång med koppelträningen på allvar… Då tränar man alltid i samma halsband/sele. Sen kan man ha ett annat halsband/sele som det så att säga är "okej" att dra i. Då kan man kasta på dem den om man vet med sig att man t.ex. har bråttom till bussen och helt enkelt inte kommer hinna med att koppelträna just då. Bara ett litet tips. :) Men det låter som att du redan har verktygen, och att det bara är tid och ork som ska till! Lycka till!

Själv kämpar jag vidare med allt som har suttit klockrent innan, men nu plötsligt "försvunnit" ur hjärnan på min hund… :P

TjockaBerta
1/6/13, 12:25 PM
#3

#2

Det var ett bra tips med två koppel. Jag kommer ihåg det lättare också när det bara är den ena hunden som ska gå ut. Jag har flera olika modeller hemma som åker på beroende på vad vi ska göra.

P.S. såg mig och Th på din blogg Skrattande

>>>Malum domesticum<<<

Upp till toppen
Annons: