Annons:
Etikettbeteende
Läst 1939 ggr
TjockaBerta
12/29/12, 6:21 PM

Pudel skäller på kvällen

Poo har skyddat Thomas ända sen Th kom. Poo var sur och grinig inne men nåde den hund som försökte komma för nära hans lillebror ute. Då gick han emellan direkt.

Th klarar sig utmärkt med andra hundar och behöver inte Poos hjälp. Poo är väldigt osäker i hundmöten och blir halvt hysterisk när vi möter en hund de första minuterna.

Vad som nu har hänt är att Th har börjat skälla på andra hundar men bara när det är mörkt ute. På dagarna bryr han sig inte ett dugg om dem.

Jag tror att det är så här.

Poo ser väldigit illa och i synnerhet på kvällen. Så fort Th får syn på en annan hund i mörkret talar han om det för Poo så att han är beredd.

Det känns som om lillebror har tagit över beskyddar rollen. Han fungerar lite som en ledarhund åt Poo i mörkret.

Jag har studerat dem väldigt noga. Om de gör något konstigt bör det finnas en anledning. Det är ingen mening att bli arg utan istället försöker jag förstå vad de vill tala om för mig. Th läser andra hundar och situationer väldigt bra och han talar om för mig direkt om det är något fel. Sen gäller det bara att jag är tillräckligt lyhörd och lyssnar på det han säger.

Vad  tror ni? Är jag ute och cyklar?

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
[Forest]
12/29/12, 8:06 PM
#1

Tror du har så rätt så i detta, Th vet om att poo ser sämmre o mörkret hjälper han med larma honom så han inte ska bli överaskad av att det är en annan hund för nära honom sen. Vad jag skulle göra är kanske är att du provar en sak med Poo :) När han på dagtid ser en hund så säger du så här Titta/se på mig ge gottis o gör detta ett tag nu framöver. När han förstått detta så testa på kvällen när du ser en hund då blir det du som talar om för Poo det är en hund o du belönar honom att det är en hund i närheten o mötet tjänar han på att titta på dig isf kolla på andra hundar. Detta funka med våran fd hund fast i hennes fall var det mer män/killar i kepa som såg läskiga ut :P

TjockaBerta
12/29/12, 8:17 PM
#2

Mmm. Bra tips. Jag har gjort lite liknande på dagtid. Jag varnar när det kommer "vagn" "joggare" "stav" (stavgångare) osv för då vet han att det vad som dyker upp men jag har inte tänkt på vovvarna vi möter på kvällen.

Det är ju ganska lätt att öva in eftersom jag gör det på dan.

Tack för som vanligt jättebra tips. Det är ju inte Th som ska ansvara för Poo.

>>>Malum domesticum<<<

[Forest]
12/29/12, 10:54 PM
#3

2, de är ju kompisar o kompisar håller ihop :) Så visst ser jag klart att det är nartuligt för Th att ta detta till sig med hjälpa Poo, men jag tänker att Th kanske går över til dagtid oxå om Poos synd blir sämmre. Dessutom låter det så mycket trevligare när ägaren är med o gör något positivt av hundmötet eller vad sin hund nu kanske reagerar lite på. Flört

Upp till toppen
Annons: