Annons:
Etikettpälsvård
Läst 4224 ggr
Alvidusen
12/18/12, 8:36 PM

raka pudeln på vintern.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej Hej

Pudeln jag har här hemma har jätte mycket päls och tovar på en gång av snön. Funderar på att raka ner honom. har rakaparater i skolan. Bör jag klippa ner pälsen lite först innan jag börjar härja med rakapparaten.'

Har aldrig rakat förut så vill gärna ha tips:)

Annons:
Amandla
12/18/12, 8:47 PM
#1

Ja du kan klippa med saxen först. Var väldigt försiktig bara så du inte råkar klippa i skinnet! Det är lätt hänt, särskilt om pälsen lockar sig mycket och ligger ner. Borsta ut pälsen först och så klipper du nån cm eller två ifrån kroppen. Är han jättetovig? De skär som enligt min erfarenhet funkar bäst på ihoptovade pudlar är 4F (lämnar 9 mm) och 10 (lämnar 0,9 mm), jag brukar prova 4F först, om det inte går att komma igenom med det så tar jag 10:an.

Bäst är om du kan bada och rakföna först förstås, det sliter på sax och skär med smutsig päls. Men är det jättemycket päls som ska bort kan du grovklippa först, så slipper du schamponera och föna alltihop, sen badar du och fönar, sen finklipper du.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Alvidusen
12/18/12, 8:56 PM
#2

han är främst tovig på nacken, magen och vid benen omöjligt att hålla tovfritt. så om jag klipper ner han lite först, sen bada och föna och sedan raka. jag ska inte bada efter jag är klar med klippningen?

tack så mycket för det utförliga svaret jag fick :)

Amandla
12/18/12, 9:05 PM
#3

Bada igen efter klippningen om du vill Flört men var beredd på att du får klippa en sväng till sen Tungan ute


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
12/19/12, 1:21 PM
#4

2 jag hade  klipp bort det värsta först, sen kardar  o klipper tover i bitar försök att få bort toverna är det omöjlig så tror inte jag 4F skäret kommer ner som 1 nämner utan då är det tyvärr skär 10 o då blir det kort. När det är klart så badar du o fönar för sen raka

Det finns ett annat skär som är glesare förmig det är skär 4? iaf den tar bättre i tover MEN man ska akta lite för den kan klippa i skinnet, andvänds på nersövda katter som är igentovade (obs jag kan ha fel skär nr).  Varför jag vet det är för att det fanns en hemlös katt som kom till stallet för att bo, hon var igentovad så det vart renraka henne hos vetrinären (+ kastrera o märka henne).

Smedin
12/19/12, 6:26 PM
#5

vill du inte klippa/raka ner så finns de alltid hjälpmedel om de är snöns som ställer till det, man kan ha skor, eller sprya i ett balsam, blåsa och borta efter promenad… Ja listan är lång på vad du kan göra om du inte vill raka ner..

Annars är mitt tipps som har rakat ner från uts till noll att borsta/red ut alla tovor så att hunden är "slät", bada hunden, blås och borsta ordentligt och ju rakar pälsen är när de är dags att avlägsna pälsen ju lättare och fortare går det och maskinen fastnar inte lika lätt i pälsen :)

Alvidusen
12/19/12, 10:03 PM
#6

Han har ju såå sjuuuukt mycket päls. Men känns som att de är lättare att raka ner han helt , inte så han blir naken men korthårig och hålla efter de. får experimentera lite. han ska ju endå inte ställas så spelar ju ingen roll hur ahn ser ut:P mycket jobb bara

Annons:
[Forest]
12/19/12, 10:29 PM
#7

6 Klipp han kort du sen kan man spara bara lite kaluffs på huvud,svans,ben Flört

Alvidusen
12/20/12, 10:05 AM
#8

7, ja det får bli så :)

Upp till toppen
Annons: