Annons:
Etikettbeteende
Läst 4381 ggr
TjockaBerta
12/15/12, 8:06 PM

Pudel med ormtunga

Thomas är en jätteglad och vänlig hund och slickar på allt och alla så fort han kommer åt. Familjen är måttligt glad åt hans slickande och nu börjar även jag tröttna på det. Han slickar också på Poo-hunden som värdigt vänder bort huvudet.

Hur tränar man bort slickandet? Han hoppar efter händerna och nafsar när vi kommer hem och det har vi tränat på och håller på att få bort men när tungan kommer fram vet jag inte hur man ska göra.

Han slickar mig på fötterna när jag ligger och sover tex. De sticker fram under täcket och det är det enda stället av mig som han når till så varje morgon vaknar jag av att jag får fotpussar. Hu!

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
MiracleWithPaws
12/15/12, 9:48 PM
#1

Detta problem hade vi med vår förra pudel (dvärg) också. Får tyvärr erkänna att vi aldrig lyckades träna bort det. Det är ett väldigt trixigt beteende. Bannar du så slickar de ju bara mer, för att de vill visa hur supersnälla de är, och att ignorera funkar ju inte heller (i alla fall inte på den tös vi hade). Om det är så att han slickar i ansiktet när han får sitta i knät t.ex., så skulle man ju kunna pröva negativ belöning, det vill säga att man tar bort något som hunden vill ha - er. Alltså att ni helt sonika lyfter ner honom när han börjar slicka. Han får bara sitta i knät när han inte slickas. På det sättet kan man nog få bort det i så specifika situationer. Men en hund som är generellt "pussig" tror jag är svår att ändra på. Det känns som att det liksom är en del av deras personlighet, helt enkelt.

Kommer du på något bra eller får tips från annat håll så får du gärna delge det för detta är något jag tycker är jättesvårt! Lycka till! :)

MiracleWithPaws
12/15/12, 9:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Här är vår lilla Zoë som ska/skulle (tvivlar dock på att de nya ägarna lyckats träna bort det) slicka på alla - jämt. :D

[Forest]
12/15/12, 11:31 PM
#3

Att hundar slickar på mycket kan ha med stress o göra. Eller understimmulerad, vad som är vad tror jag man vet lite som ägare hur ofta akterverar man o vad gör man för aktervering, vissa aktervinringar är mer upp strissade så som flyboll och aportering mm det stissar upp hunden. medans spårning lydnad o det är mer på lugnare plan som tömmer hunden på annat sätt. Slickandet kan oxå ha med halsen o göra inte helt fel att kolla hur tonsillerna mandlarna och halsen ser ut. Här kan du läsa lite om stress http://www.agria.se/hund/artikel/stress-hos-hund men det finns flera andra bra oxå o läsa även lite tips om detta :)

MiracleWithPaws
12/15/12, 11:57 PM
#4

Helt sant Sophie, att det kan finnas osunda orsaker bakom också! Nu lät det som att detta var mer ett beteende som hunden har generellt. Man ska förstås utesluta fysiska problem innan man börjar "träna bort" något. :)

[Forest]
12/16/12, 12:27 PM
#5

2 Så söt :)

4 visst jag kan ju se en en stressad hund som inte har så bra självförtroende som tar till slickandet för att visa sig snäll o inte utmanande. Att träna då upp självförtroendet är inte helt fel blansövningar, och öven göra en del trix skogsagility är gratis o himmla givande :) . Att belöna hunden utan att strissa upp den, exp bra kalle -godis kör vidare  med det man gör. Att krama om hunden utan att trycka ner masage för skapa samhörighet samtidigt skapa en mystid som ger lugn.

Minns jag inte helt fel så är TH en rätt så stressad hund innan en som ts har fått kämpat med, jag hade någ kollat halsmandlarna först det är rätt vanlig orsak till slickandet o tuggandet olämpliga saker med. Sen funderat på om det har med stress o göra, vad isf kan man göra.

TjockaBerta
12/17/12, 1:22 PM
#6

#1

Lustigt nog slickar han nästan aldrig i ansiktet. Det är mest på händerna när man klappar honom och på fötter eller benen när man går förbi.

Ibland provar jag att blåsa lätt på honom så att han ska sluta slicka.

Om det är halsmandlarna, kan man se det själv? Luktar hunden illa ur munnen då?

Han får lite för lite stimulans just nu för att jag inte mår bra. Jag önskar att jag blir bättre igen längre fram.

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
[Forest]
12/17/12, 9:19 PM
#7

6 jag tror man kan känna dom själv om man kan lite, jag skulle behöva bli visad för att känna dom o även se dom att där är dom. Hundar kan anpassa sig lite med nöja sig med lite stimulering, men jag har ju sett visa som är lite mer aktiva inte fixar vara off så en vecka utan att de visar sig utråkade med någon fason. Lägg annars ut lite svårt godisspår inne både lite högre (på stolkanter o soffan under kudde) o golvhöjd låt han leta utan att du visar vart. Jag har lagt mer godisspår inne när det var kalt ute o det har hjälpt töserna att tömma lite extra energi med. Hoppas du repar dig snart o blir piggare :)

MiracleWithPaws
12/17/12, 10:58 PM
#8

Två av mina hundar har haft halsfluss. Duva hade det två eller tre gånger innan vi tillslut opererade bort halsmandlarna. Trots att jag varit med om det flera gånger med hundarna så kunde jag aldrig se det själv när jag kollade. Tycker det är jättesvårt att se skillnad! Jag skulle nog be vet. kolla i halsen vid nästa vaccination eller så om inte annat. Men mina hostade mycket när de hade halsfluss om jag inte minns helt fel. Fast olika hundar kan säkert ha olika symptom också. Lurigt det där!

Smedin
12/19/12, 6:31 PM
#9

Vi hade en Rottweiler en gång i tiden och hon var också galen på att slicka. Och jag som är allergisk tyckte absolut inte att detta var roligt så de var allt eller inget. Hon fick en månad på sig att sluta annars var hon tvungen att flytta.

Vi gick den enklaste vägen vi kunde komma på, hon fick slicka och "hälsa" men sedan sa vi "nu räcker det" och putta bort henne och la om komandot till sitt och så fort hon satte sig så fick hon beröm. Och om med tiden så plockade vi bort sitt och till slut fanns bara "nu räcker det" kvar och de var dit vi kom. Hon slutade när man sa att "nu räcker det" och de var vi nöjda med och det blev MIN magiska ord medans dem som uppskattade hennes slickande i ansikte o händer utan problem kunde få den sidan av henne men jag och dem som inte gillade de hade våran stopp knapp :)

Upp till toppen
Annons: