Annons:
Etikettbeteende
Läst 3172 ggr
Arabesque
12/5/12, 4:50 PM

Tappa i rumsrenhet / kan inte hålla sig.

Jag hoppas rubriken är tydlig nog, jag visste inte riktigt hur jag skulle formulera det. Och att inte frågan är allt för dum Skäms

Min underbara pudelgrabb fick vi rumsren hyfsat fort, nu kan han hålla sig ganska länge om han måste (vilket sällan sker, vi är ute med honom ofta!) men det har hänt att han "gjort på sig" inomhus några gånger, oftast när det är såpass löst att vi misstänker att han har väldigt svårt att hålla sig. Annars skäller han alltid och säger till oss om han är nödig. Men för ett tag sedan fick han någon mask och kunde inte hålla sig för fem öre. På en timma bajsade han inne två gånger fastän vi var ute med honom, han fick avmaskning och fasta enligt instruktioner och blev frisk igen.

Men det händer ju fortfarande någon olycka ibland när han är väldigt lös och inte kan hålla tillbaka, så som jag tror många erfarat när de är sjuka att allt är okej ena sekunden, för att sedan behöva rusa till toaletten.

Nå, det är iallafall situationen, för jag tror att det kan vara relevant. Men jag tänkte bara fråga om det kan vara risk för att han börjar tro att det är okej att bajsa inne igen? Jag vill ju inte tro det. Det händer så fort att ingen hinner reagera dessutom. Jag hade tänkt börja berömma honom när han bajsar ute igen som man gör med valpar, men är det "rätt" och värt? Vad tror ni? Några erfarenheter? Tankar? Något som kan hjälpa? Vi försöker ju förstås alltid lösa problemen i sig så att han blir bra i magen också. Men det är ju inte riktigt frågan nu.

Annons:
Amandla
12/5/12, 5:17 PM
#1

Hur gammal är han? Jag tror inte det är någon fara, är han dålig i magen så är det inte så lätt för honom att hålla sig. När mina hundar varit sjuka eller på annat sätt dåliga i magen (ätit för mycket/fel saker/för mycket tuggben eller annat) så har det bara varit just olyckor, sen återgår allt till det normala igen.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Arabesque
12/5/12, 5:38 PM
#2

Han är 3.5 år nu, och han gillar att vara med nosen (och munnen!) överallt när vi är ute och går så han har nog fått i sig något dåligt. Men okej, så då kan jag vara lugn Glad tack så mycket!

[Forest]
12/5/12, 9:52 PM
#3

Hur länge har detta varit att han har lite kass mage o olyckor sker inne? Det jag kan tänka mig är kanske att hans mage tog lite stryk av avmaskingen, att medlet vart för starkt.  Vad äter han för mat o ger ni honom godis? för där kan spela in oxå lite vi ger inget starkt godis utan bara nu mera kokt trokad nötlever och kokt kyckling, dessa klarar våra hundars magar bra. I matväg så ska ni någ inte fundera på byta foder men det ska finnas en bra kolpasta att köpa som hjälper mage o tarm återhämta sig efter kraslig mage. Denna pasta finns att köpa på apoteket och hos vetrinärer.

Arabesque
12/5/12, 11:19 PM
#4

Nu har det bara varit två dagar, och vi har fått tips om att ge honom kokt ris och fisk (också kokt) som vi nu gjort. Min pappa gav honom en avmaskningstablett i samband med detta. Men sedan har det varit fast helt plötsligt, för att sedan bli löst igen under denna tvådagarsperiod. Godis får han inte av mig men är det något så är det en och annan köttbulle någon gång och vanliga leversnittar.

Ska höra efter kolpastan! bra tips, tack!

Det har ju hänt att han blivit dålig i magen några gånger tidigare, inte jätteofta, men det händer någon gång ibland, men inte alltid så himla löst. Ofta beror det på att han råkat få ett tuggben för mycket (han äter upp ett på en halvtimma-timma) men det har vi minskat på nu.

[Forest]
12/6/12, 8:17 AM
#5

4 Jag trode det var länge sen han avmaskades o fick lite krasslig mage, men det är allså bara några dagar :) Kör på mild mat som ni gör blir han inte bättre så skulle jag iaf prova kolpastan den fick jag köra på hittekatt som vart mycket lös i magen oxå pga avmaskning o ny mat.

Tinsam
12/9/12, 7:56 PM
#6

Blir lite fundersam … Är han dålig i magen ofta? I så fall skulle jag ha börjat att fundera på om han inte tål maten. Min Otto är ett år nu och han har aldrig  (peppar, peppar) varit riktigt kass i magen.

förresten, jag berömmer fortfarande Otto när han gör ifrån sig ute, så det är nog ingen fara …;-)

Annons:
Arabesque
12/9/12, 10:50 PM
#7

#6 nej, inte så ofta, men det händer :) vi håller koll på avföringen för att se hur det står till med magen. Det är nog mest troligt att han drar i sig något mindre bra när han är ute och reagerar på det. Men maten har vi förstås alltid i åtanke. Jag håller tummarna för att Otto (urgulligt namn, förresten!) fortsätter hålla sig frisk i magen :)

Han är förövrigt helt bra nu, Det var bara under två dagar han hade sådär väldigt löst, men det blev bättre när vi gav honom ris och kokt fisk. Skrattande

Upp till toppen
Annons: