Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 8972 ggr
Maidens
11/27/12, 5:45 PM

Vad tycker ni om tvåfärgade pudlar?

eller snarare, vad tycker ni om att man avsiktligt avlar fram tvåfärgade pudlar?

De är ju inte godkända i särskilt många länder och inte här i Sverige. Vad jag förstått är det ofta de är uppblandade, längre bak i leden, med andra raser för att kunna få den tvåfärgad pälsen.

Själv är jag skeptisk, men jag har ganska dålig kunskap om detta.

Annons:
Jelise
11/27/12, 11:19 PM
#1

Har aldrig sett en tvåfärgad pudel "in person" så att säga, vet inte om de alls skiljer sig från enfärgade pudlar på något annat sett än färgen.

Historiskt sett så tror jag att det fanns tvåfärgade pudlar. Om man ser på tavlor och fotografier där pudlar sägs vara avbildade så finns både fläckiga och enfärgade hundar. Sen så är det väl så de flesta raser kommit fram; man blandar olika raser och sen blir det en ny ras. Har för mig att andra raser fått fram färgvariationer på samma sätt.

Att blanda raser kan ibland slå fel ut, man måste vara seriös när man avlar på hundar då det är ett stort ansvar att se till att valparna är friska och stabila individer som ska leva i 10-15 år. Det finns underbara blandisar däremot, och jag gillar dem lika mycket som renrasiga hundar. Görs det rätt (och ibland, har man lite tur) kan man slippa sjukdomar och lynnesproblem som en del renrasiga hundar har.

Kitten86
11/28/12, 11:17 AM
#2

Tittar man på historian så fanns pudlarna förr i både tvåfärgat och enfärgat. Och någon gång under den perioden som pudlarna gick till att bli mer "fin hundar" så ansågs enfärgat finare och det var då som de tvåfärgade började avlas bort.

Än idag kan man ju para två enfärgade individer och få fram två färgade. Har för mig att jag läst någonstans att det varit en del hymleri kring detta, att om det uppstod en tvåfärgad individ i en kull så avlivades den omedelbart av uppfödaren för att den valpen inte skulle kunna "skavllra" om att föräldradjuren bar på den genen…..

Jag själv är väldigt svag för b/t pudlar, tycker att de är jättefina. Vissa Harlekuin's är också riktigt fina. Personligen tycker jag att det är roligt att det finns uppfödare som satsar tid och energi på att "bevara" rasen i alla sina färger. Även de som avlar på "fel" färger är ju seriösa och gör hälsotester, dna tester (för att välja rätt partner för att inte få fram fel "fel" färg) etc. Så det är ju ingen, i regel, oseriös avel bara för att färgen anses fel av rasstandarden.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

[Forest]
11/28/12, 4:41 PM
#3

 Tänk er 15 olika färger Glad härligt mumsigt o underbart Flört Jag ser inget fel i det, det förekommer ibland en liten fläck på vissa  och de ansers inte avelsdugliga. Kolla alla färger på denna sida lite häftigt är det med så många varianter. https://www.poodleroom.com/breed/colours.php 

Själv är jag svag för bt Glad

Vart kan man läsa ang att de är blandras pga de är två färgade lång tillbaka.

TjockaBerta
11/28/12, 7:00 PM
#4

De flesta var snygga, jättesnygga, tom. men jag gillar inte de svart och vit prickiga. Det ser konstigt ut tycker jag.

Jag såg två såna i helgen och blev inte imponerad.

>>>Malum domesticum<<<

MiracleWithPaws
11/28/12, 8:51 PM
#5

Jag tycker att flerfärgade pudlar ofta är väldigt fina. Däremot förstår jag att de inte är godkända för utställning. Teckningarna tror jag lätt skulle "försvinna" i den långa pälsen som krävs på utställning, och då är det ju svårare att bedöma teckningen på hunden. Tycker det är tillräckligt struligt att bedöma färg och form med all den där pälsen som kan lura ögat vad gäller både det ena och det andra… SPK stödjer sig väl också på att pudelns värdland Frankrike inte har godkänt flerfärgade pudlar, och det resonemanget förstår jag också.

Men vad jag tycker om att de ÄNDÅ finns i Sverige? Tja, har föräldrarna (och valparna) stamtavlor och är lika omsorgsfullt undersökta och utvalda som "vanliga" rashundar ska vara, så ser jag inte riktigt problemet. Finns det en "marknad", folk som vill ha flerfärgade pudlar så är det väl bara dumt att strypa den tillgången helt? Däremot skulle jag aldrig köpa en själv, då jag (även om jag inte gillar utställning) vill ha alla möjligheter med min hund. Sen får man ju se vilka aktiviteter man i slutändan hittar på, men jag vill inte köpa en hund som direkt har restriktioner.

Det är vad jag tycker. Tror jag. :)

Kitten86
11/28/12, 9:29 PM
#6

#5
Kan ändock påpeka att flertalet flerfärgade pudlar blir utställda med jättegod kritik men får omdömmet/betyget 0 pga icke godkänd färg. Det kan jag ändock tycka är ett gott betyg, att det är fina men då färgen inte anses okej får ett "dåligt" betyg i sltändan….

Förstår hur du menar att du vill hålla alla dörrar öppna. Men ändock kan jag tycka att fler måste visa ett intresse för flerfärgade pudlar för att hjälpa till att trycka på så att flerfärgade pudlar, någon gång i framtiden, kan bli godkända igen…..

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Annons:
ms-mee
11/29/12, 4:24 PM
#7

Jag älskar flerfärgade pudlar :) Förhoppningsvis blir det en sån i framtiden. De kan ta in lite fler i den större storleken tycker jag Glad

Den Här sidan brukar jag ta upp när jag ska visa folk flerfärgade

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

Kitten86
11/29/12, 6:31 PM
#8

#7
Bra sida!

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

[Forest]
11/29/12, 7:02 PM
#9

5 du får avla på tvårfärgade pudlar och regga in valpkullen i skk ( givetvis räknar jag med att fäderdjuren innehar stamtavla+ gjort rastypiska tester) som alla andra renrasiga hundar, men rasklubben kommer inte hänvisa valpar o den biten. Ställa ut får man oxå men som sagt du får bara ett omdöme sen tack o hej ;)

JereMina
11/30/12, 12:38 AM
#10

Jag tycker det låter spännande!

wintermynta
11/30/12, 8:25 PM
#11

Jag älskar två färgat speciellt B/T. Är ännu bara i önskestadiet men jag skulle vilja ha en bt i dvärgformat.

Amandla
3/8/13, 7:31 PM
#12

*puff*

Jag kan tycka att vissa individer är jättefina och de är såklart lika trevliga som enfärgade pudlar, men jag är inte för avel på dem. Som uppfödare ska man ju följa rasstandarden, och de tvåfärgade har ett diskvalificerande fel redan med sin färg.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
3/9/13, 12:39 PM
#13

Vi får hoppas att de blir godkänd med fler färger då det förekommer i flera gamla bilder/tavler 🙂

Annons:
Amandla
3/9/13, 1:13 PM
#14

Jag tycker inte att de ska bli godkända. Rasen har ju utvecklats under en lång period och ser verkligen inte ut som förr varken vad gäller päls eller fysik. Varför ska man göra avkall på en sedan länge fastslagen Rasstandard pga färgen? Då kan man lika gärna tillåta underbett, svanskringla eller för lång och tung i kroppen, sånt som man kan se på gamla bilder (sök på poodle antique så ser ni). Det är att göra avkall på vad pudeln har utvecklats till.

Ett exempel: 


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
3/9/13, 6:32 PM
#15

14 Finns tavler från 1700 talet (kan ha lite fel men ska försöka hitta den tavlan fanns flera tavlor) svart/vita så jag ser inte att tvåfärgade är så nytt ändå dessutom är den godkänd i flera andra länder där de har mycket krav. Att påstå att underbett är samma som en färg på dom är inte samma anser jag. varför ändra på rastanarden?

Jag skulle inte bli förvånad om någon tvåfärgadpudel bli godkänd färg dom närmaste 5-10 år

[Forest]
3/9/13, 6:43 PM
#16

Här en drös målningar på tvårfärgade pudlar http://www.caninehorizons.com/Parti_Poodle_History.html

Kitten86
3/9/13, 9:19 PM
#17

Två färgade eller flerfärgade pudlar var ju inte alls ovanligt förr. Men när pudel kom mer in i "de fina salongerna" så ville man bara ha dem enfärgade då det ansågs finare. Sakta men säkert "försvann" flerfärgade pudlar.

Varför ska det anses fel när dessa individer kan uppkomma även genom avel av enfärgade individer. Förr avlivades dessa individer under största hysch hysch för att inte avslöja att just DEN tiken eller kombinationen gett upphov till en FELAKTIG valp!! Helt skandal enligt mig!

Jag hoppas också att harlequin och b&t ska bli godkända färger!

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Tinsam
3/9/13, 11:04 PM
#18

Fyra-fem vita små strån på manken avslöjar stammen;-). Historien hinner i kapp, men även om dessa åker ut på utställning så känns det rätt gott gott så länge de är go'a och friska kamrater … Förstår att det är viktigt för många att hålla uppe standarden men tycker att en frisk och sund hund är det viktigaste, de där vita stråna kan jag stå ut med ( utan att rycka bort dem);-)

[Iyen]
3/10/13, 12:19 PM
#19

Har inte orkat läsa igenom hela tråden, så risken är väl att jag upprepar något som redan blivit skrivet.

Jag "tycker" ingenting om tvåfärgade pudlar, de är hundar, pudlar precis som enfärgare pudlar.
Men vad jag funderar på och känner mig lite sisådär till är aveln. När uppfödare arbetar för att få fram en specifik teckning på hunden, tar de då lika stor hänsyn så som jag hoppas att "vanliga" uppfödare gör? De känns som om dessa har en betydligt större breddning på gener att välja mellan. Vilket jag hoppas att de nyttjar. Är inte så insatt som man kanske skulle vara när man skriver såhär.
Jag tänker på hälsan, jag vill att pudel ska forstätta vara en frisk ras. Jag vill inte se mer EP, mer allergier, mer luxationer, dåliga höfter, ögonproblem eller sjukdomar övh.
Om det innebär dåliga färger under någon/några generationer pudlar och mindre stuns i pälsarna så får det vara så. Men det behöver inte bli så heller. Eller?

 Frisk hund=lycklig hund och lyckiga ägare.

wesdi
3/10/13, 6:30 PM
#20

😉Jag tycker pälsfärg är minst viktigt!
En sund mentalt bra pudel är vad jag föredrar. Gärna en från arbetande föräldrar, MH-beskrivna föräldrar. Om den sedan råkar vara tvåfärgad spelar mindre roll.
Utställning är inte livsviktigt för mig.  Vår vardag handlar om annat.

Sagt av en som äger en brun storpudel och en cocker spaniel av jakttyp s.k. jaktcocker eller working cocker.
så ja, jag har *vänstervarvat* med storpudlar men.. det är inte min favoritsyssla.

//Lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Annons:
Kitten86
3/10/13, 8:51 PM
#21

#19
Kan berätta att de b&t uppfödare jag varit i kontakt med i Sverige nästan är mer nogranna än vad vanliga uppfödare är, eller kanske inte mer nogranna men gör fler tester. Utöver ad/hd, patella, ögon etc hälsotester så har de även gentestat sina avelshundar för att veta sannorlikheten för t.ex. b&t och för att minimera risken att man avlar fram andra "felaktiga" färger som t.ex. sobel.

För övrigt håller jag med er att hundar ska få vara hälsosamma fysiskt och psykiskt i första hand!

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

coreytaylor
3/11/13, 12:09 PM
#22

Jag tycker tyvärr inte att det är särskilt snyggt, för mig är pudeln en enfärgad hund :)

Kyss

[Forest]
3/12/13, 12:30 AM
#23

19 du kan ju para en bt med röd eller svart, ser oxå att även de vit-starta paras ibland med mer enfärgade som vita eller svarta (tror det oxå nästan alla vit/+färg med ) Är inte så insatt i avel alls faktist, men det är väl för få finare mönster osv. Att para en enfärgad hund så ser man oxå hur färgerna är, tex en svart kan ha rött i sig o då kan man para med en röd o få blandade färger (röda eller svarta pudlar), för att få finare färg. Ser väl inte det som fel, just pudel är ju mycket med pälskvaleten o färg viktig del (om man ställer ut och avlar).

[Iyen]
3/13/13, 12:22 PM
#24

#23 Jag ska inte avla alls 😎 Om det inte promt är någon som inriktar sig på jättepudlar som också vill ha lite action i pudlarna 😂

wesdi
3/14/13, 10:31 AM
#25

 BlinkarFör mig har en bra hund ingen färg!
Dvs färg/färger är inte det viktigaste.  Jag är inte så vansinnigt intresserad av utställning så att jag måste välja hund efter *rätt* färg eller liknande.   
Jag har andra intressen när det gäller hund och väljer därmed ras och individ efter det.

Så skulle jag vilja ha en pudel, och jag fann en pudelvalp vars föräldrar har de egenskaper jag är ute efter…. så fick den valpen ha vilken färg/färger som helst på pälsen.

//Lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Upp till toppen
Annons: