Annons:
Etikettpälsvård
Läst 2956 ggr
Alvidusen
2012-11-24 23:14

Naturlig Pudel

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad säger ni om denna lilla pudel jag har här hemma? verkar vara ganska ovanligt att låta pälsen växa ut så här mycket. Jag är inte ägaren på hunden (än). Väääldigt jobbig pälsvård tycker jag blir tover på en gång. känner för att raka ner honom men fått höra att jag borde vänta tills efter vintern med att raka ner honom. Och en annan sak, han har en vit fläck på bröstet då kan man inte ställa ut honom eller?

Vad säger ni pudel experter ? :)

Annons:
Arabesque
2012-11-24 23:48
#1

Vad jag fått höra av Joeys frisör så tar det en halv evighet innan pälsen torkar när den är så tjock och ullig, vilket gör att det blir kallt ändå, och är dessutom risk för exem. Jag skulle skaffat ett ordentligt täcke istället och klippt ned det :) om det dessutom är jobbigt med tovor hela tiden ser jag inte anledningen till att hålla en lång päls?

[Forest]
2012-11-25 10:13
#2

Vad härligt att du ska skaffa pudel :) Jag hade klippt ner hunden behållt huvud,ben,svans lite o sen kroppen klipps ner. Jag rakar mina med 3F men handklipper nacke huvud,ben,svans (nos+ lite hals rakas med 10an) han ser verkligen härlig ut och ang denna vita fläck så kommer han få nedslag på detta. Men en inoff för omdöme kan man alltid göra dom kommer han troligen få nedslag för fläcken. Är ingen pudelexpert men pudelfräls Flört

Alvidusen
2012-11-25 18:18
#3

#7, jo jätte svårt att få  de torrt! exem för fukten eller?Förvånad

#8, japp :) är det svårt att raka själv, menar om de är som en vanlig rakapparat eller om de fastnar i ulliga pälsen?. Ja jag skulle vilja ställa han nångång bara för att höra vad han tycker om kroppen på han, pälsen spelar ingen roll :)

Alvidusen
2012-11-25 18:18
#4

#7, jo jätte svårt att få  de torrt! exem för fukten eller?Förvånad

#8, japp :) är det svårt att raka själv, menar om de är som en vanlig rakapparat eller om de fastnar i ulliga pälsen?. Ja jag skulle vilja ställa han nångång bara för att höra vad han tycker om kroppen på han, pälsen spelar ingen roll :)

[Forest]
2012-11-25 20:24
#5

4 om du tar dig en titt lite på artiklar som finns här inne så finns det en med lite pälsvård och olika klippmaskiner, men kan inte köra med en vanlig maskin det har du helt rätt i :) Utan du behöver en mycket bättre maskin som klarar av denna päls jag kör med Oster golden a5 men finns flera bla Anidis ett bra märke med :)

Alvidusen
2012-11-25 22:01
#6

vad ligger priserna kring på en sådan och tjänar man på att göra de än att lämna in på trim? kan tänka mig att de kostar en del

Annons:
Jelise
2012-11-25 22:29
#7

Jag skulle säga att man i längden tjänar på att klippa själv… Kanske man kan få kompis pris hos ett proffs och då kanske man tycker att det är värt det, men annars tror jag att på 2-3 ggr så har man tjänat in klippmaskinens kostnad. Man betalar i tid och ansträngning istället! :) Men det är rätt roligt tycker jag, så…

[Forest]
2012-11-25 23:11
#8

6 trimmer köpte jag beg fast den var ny då var det ett skär till, jag har själv köpt två skär 550 kr st maskinen + 10ans kär kostade 1000kr

Jag vet inte vad det kostar att lämna in sin hund alls då ufd har alltid klippt Enja hon klipper henne än men har fått "fria händer" jag tror helt klart att man tjänar på klippa själv men det tar evigheter att föna så just nu har jag en hundfön på min önskelista :) Får se om vi har råd med än eftersom man har kids o det så går det åt mycket kosing till dom nu till jul, men annars är det väl mitt egna lilla paket :)

Upp till toppen
Annons: