Annons:
Etikettpälsvård
Läst 3610 ggr
Jelise
11/24/12, 10:17 PM

Pudel-päls-problem

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan! Första inlägget här… I min jakt på fina pudel-frisyrer hamnade jag här och då det verkar finnas många kunniga personer här (jag tror mig även ha skymtat min fina pudel-pojkes mor!) så kändes det bra att vända mig hit!

Det är så att jag har en 1-årig pudel vid namn Link, och jag sitter nu i valet och kvalet om hur jag ska göra med hans päls. Han har börjat visa tecken på att tov-åldern stundar, så egentligen vill jag hålla pälsen så kort som möjligt (särskilt med tanke på det dåliga väder vi haft också) men samtidigt funderar jag på att eventuellt ställa honom i sommar. Det senaste året har jag haft en ganska lätt klippning på honom och jag tycker han är rätt snygg i den, men i en utställningsring skulle den inte vara välkommen.

I hemlighet suktar jag väl lite efter en lejonklippning. De är ju bara så pudliga och… iögonfallande! Men då är jag inte jätte förtjust i höft-bollarna vilket gör att jag är mer inne på en Kontinental klippning och jag vet inte om han passar så bra i det. Sen så har Link alltid varit kortklippt så sklle det väl ta två år för mig att spara nog päls för en sådan. Som det är nu så har han lite längre päls än på bilden, där han är nyklippt, så jag vet inte ens om det skulle vara möjligt att spara nog päls på honom till i sommar. Sen så skulle det kanske se lite fånigt ut att börja klippa rumpan "bar" i det här läget, eller?

Men vad har ni för tips angående att spara ut till en godkänd frisyr? Vad tror ni det skulle vara bra/rimligt att satsa på?

Annons:
[Forest]
11/25/12, 10:18 AM
#1

Himmla snygg hund Skrattande Jag skulle någ bada han ofta och rakföna pälsen klippa lite hygenklippning och sen finklippa lite toppar. Det kommer säkert vara jätte jobbigt med pälsen och för undvika extra mycket trassel så är det sen till skippa gå i skog o mark hålla sig till mer "rena" stigar. Hoppas andra kan tipsa dig som har mer kunskap om detta med utställningspäls o den biten :)

Jelise
11/25/12, 10:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Link tackar så mycket! Brukar göra mitt bästa med att rakföna, men jag tror inte jag har rätt teknik för att riktigt få till det. Eller så tryter tålamodet för snabbt, haha!

Nu blev det klippning och trimmning idag, och jag slog till. "Det värsta som kan hända är väl att han ser lite fånig ut." tänkte jag och körde med 10ans skär nerför låret på honom för att inte hinna ångra mig! Haha, han ser jättesur ut på den bilden, och vinkeln är knappast smickrande (ser ut som om han är 2 m lång!!) men jag tror ni alla vet hur svårt det är att ta bilder på ystra hundar… Tror en domare skulle rynka på näsan, men för ett första försök tycker jag inte han ser jättetokig ut? Det ser ut som om han har en ylle-tröja, pälsmössa och små moonboots på! Men nu ser man hans söta lilla rumpa, haha.

Upp till toppen
Annons: