Annons:
Etikettpälsvård
Läst 3446 ggr
TjockaBerta
2012-11-24 12:24

Snart är det klippt - pudelklippt!

På måndag ska Thomas gå och klippa sig. Det börjar bli lite väl jobbigt nu att hålla bort frön och slask och tovor nu.

Knäpp som  jag är kan jag inte lämna ifrån mig en hund som inte är välskött. Alltså jag började i måndags med att kolla igenom hela pälsen och gå med kammen i varje vinkel och vrå på Thomas, och sen har jag hållit efter noga noga varje dag.

Jag har borstat tänderna extra noga och plockat öronen. Klorna får inte trimmaren ta, det vill jag göra själv. Det hände något förra gången hon gjorde det. Jag tror hon klippte rätt i pulpan. Thomas klor är alltid klippta för jag tar lite nästan varje dag. Det är alltid någon som jag kan klippa några millimetrar på.

Min gubbe säger att jag inte är klok för hon ska ju klippa av pälsen men jag känner att jag vill att han ska vara OK när jag lämnar över honom.

Är jag helt knäpp eller är det någon annan här som tänker likadant.

Hon sa en gång att hon fick in hundar som ingen ens hade borstat på tre månader och de var smutsiga och toviga och det vill jag ju inte att hon ska tycka om mig och mina hundar.

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
Amandla
2012-11-24 12:29
#1

Jag som tar emot klipphundar då och då skulle uppskatta mycket att få en sån välskött pudel som Thomas! Skrattande Överlag är de annars toviga, väldigt smutsiga, kladdiga runt ögon och i rumpan sitter det ofta klumpar av avföring, öronen är det massor med kladdigt hår i, klorna kan vara flera cm för långa… Tyst


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
TjockaBerta
2012-11-24 12:42
#2

#1

Usch och fy. Jag får tårar i ögonen när jag läser det du skriver. så fruktansvärt. Går de ut med sina hundar i det skicket? Bajset måste man i alla fall ta bort. Det kan man inte undgå att se. Vad jag skulle skämmas.

Kvinnan jag lämnar Thomas till muttrade lite surt: Varför skaffar man pudel om man inte är intresserad av pälsvård?

Det måste bli mera jobb med en smutsig och tovig hund?

>>>Malum domesticum<<<

MiracleWithPaws
2012-11-24 14:54
#3

Nu är väl detta hundar som klipps i vardagsklippningar gissar jag? När det gäller utställningsklippning på pudel så GÅR det inte att klippa om inte pälsen är tovfri, nybadad och fönad (helst samma dag eller dagen innan). Men visst finns det trim som tar emot "ofixade" pudlar också och gör allt det där själva. Men jisses vad dyrt det blir då. o.O Men jag håller helt med dig! Det är klart att man vill att hunden ska vara välvårdad, SÄRSKILT när någon ska titta på den så pass noga som en "klippare" gör.

Glöm inte att lägga ut massor av bilder när han är nyklippt! Och före-bilder också förstås så vi kan se skillnaden. :)

TjockaBerta
2012-11-28 18:57
#4

Nu är Thomas nyfriserad och så lätt att karda ut pälsen på. Härligt med allt duschande och slaskande ute.

Hoppas bara att det inte blir jättekallt just nu utan att det håller sig så här tills han vant sig.

Tre dagar som jag inte hunnit gå igenom pälsen på honom och genast en tova på örat.

Tur att han klippte sig.

>>>Malum domesticum<<<

MiracleWithPaws
2012-11-28 20:42
#5

Bilder! :D

PS: Har hört att det ska smälla till med -15 inom några dagar. :S Du får sticka ett täcke till honom, det har jag gjort till Duva! :)

JereMina
2012-11-30 00:40
#6

Vad duktig du är!!

Annons:
Upp till toppen
Annons: