Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 2774 ggr
MiracleWithPaws
11/15/12, 3:53 PM

Pudelläxor - puh!

Oj vad hjärnan är full med pudel nu! Jag går uppfödarkursen (del Parning och valpning) via SPK just nu och jisses vad läxor vi fått! Egentligen är det ingenting jämfört med det vanliga skolarbetet, men man är så himla intresserad av det här att man försöker suga åt sig varenda ord (jämfört med de vanliga studierna där man bara skummar igenom böckerna). Har läst Rasstandard, RAS, SKKs olika avtal, grundregler etc. och så en del sidor i uppfödar- och valpningsböckerna. Varför kan inte allt plugg vara såhär intressant!? :D Någon mer som gått/tänkt gå uppfödarkurserna? Det här är min första hittills men åh vad intressant det är!

Annons:
Amandla
11/15/12, 4:16 PM
#1

Jag har tänkt börja till våren Glad


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
TjockaBerta
11/15/12, 5:45 PM
#2

Det låter jätteintressant. Vad du är ambitiös. Jag visste inte att det fanns uppfödarkurser. Är det obligatoriskt om man vill ta några kullar?

Det är knappast aktuellt för min del men det är alltid bra att veta att det finns källor att söka information ur ifall man vill veta något speciellt.

Lycka till med studierna.

>>>Malum domesticum<<<

Amandla
11/15/12, 5:49 PM
#3

Här kan du läsa mer: SKK:s uppfödarutbildning


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
11/15/12, 10:14 PM
#4

Kul att du gillar kursen :) Jag har inga planer o pga dyslexi så paller inte jag med det efter jobbat så allt trasslar sig för mig (jobbar i en öob burik så sitter i kassan en del) Finns det i bra ljudbok detta så är jag mer intreserad men som sagt jag arbetar för mycket nu för klara av pluggandet men klart är det intresant :)

MiracleWithPaws
11/16/12, 1:56 PM
#5

#1: Vad kul! Det är ju några delar att gå igenom om man vill gå alla, så jag tänkte att det är lika bra att starta tidigt. Planen är att Duva ska få sin första kull hos uppfödaren om 1½ år, så det är ju om tidigast 2½ år som det blir några valpar hemma hos mig. Hoppas man kommer ihåg en del av det här då i alla fall. ;)

#2: Uppfödarkurserna är framtagna av SKK, och man får ett visst diplom från SKK och sådär, men de är inte obligatoriska på något sätt. Vet att man får gå billigare/gratis på seminarier och sånt som SKK anordnar efter att man gått första kursen, men jag vet inte om det finns några andra "förmåner" eller så.

#4: Jobbigt med dyslexi, förstår att det skulle bli jobbigt! Vad jag vet finns inte SKKs böcker som ljudböcker (i alla fall inte på biblioteken), men det är möjligt att det går att få tag i från SKK.

Igår kom vi hem från kursen klockan halv ett! Måste åka genom hela stan (två t-banor och en buss) så det är ju inte jättesmidigt direkt. Men jag trivs så himla bra på SPKs Stockholmssektion så det får det vara värt! Duva var SÅ trött när vi kom hem (det var ett gäng småpudlar med också så hon hade mycket att hålla reda på hela kvällen). :)

Amandla
11/16/12, 2:05 PM
#6

#4 Sophie, jag har just mejlat SKK och frågat om de har ljudböcker, återkommer när jag får svar Glad


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
MiracleWithPaws
11/16/12, 2:11 PM
#7

#4: Det skulle ju verkligen vara toppen! Visserligen är böckerna rätt lättsmälta och har väldigt bra bilder tycker jag, men ljudböcker är guld (och särskilt om man har jobbigt med att läsa texten förstås). Jag hittade en av mina universitets-studieböcker som ljudbok en gång. Det var helt underbart! Blev mycket lättare att plugga och gå ut med hunden samtidigt. ;)

[Forest]
11/16/12, 7:20 PM
#8

6 du är för gó Glad

Amandla
11/16/12, 7:29 PM
#9

#8 Kyss


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
LisaAL
11/17/12, 11:48 PM
#10

Kul!!! Förstår hur du känner! Plöjde MASSOR inför valpköp. RAS, statistik, artiklar om ärftliga sjukdomar och skk's olika typer av info. För att inte tala om utställningsresultat, MHstatistik, stamtavlor och och och..!! :-p Kunde liksom inte släppa det fast det "bara" handlade om valpköp och jag inte har några direkta uppfödarplaner. Jag kunde inte fokusera på jobbet på det sätt jag borde ha gjort… ;) Är man pudelnörd så är man :-D

Upp till toppen
Annons: