Annons:
Etikettpälsvård
Läst 3802 ggr
TjockaBerta
2012-11-14 12:44

Frön i pudelpälsen

Nu håller jag på att bli galen på alla dessa frön som alltid fastnar i Thomas päls. Varje dag och rensar jag bort de hundratals frön som gömmer sig i pälsen på honom. Först borstar jag bort de som syns och sen  kardar jag fram de som krupit ner i pälsen, ungefär lika många, sen måste man plocka dem en gång till ifall de faller på pälsen igen medan man kardar. För att inte tala om när han lägger sig på de frön som redan borstats ur pälsen och ramlat ner på mattan.

Nu måste jag klippa ner honom för det här går inte längre. Den andra hunden har inte ett enda frö i sin päls. Jag orkar inte riktigt med dem längre.

Även om jag klipper ner Thomas förstår jag ju att han får lika många frön ändå men de kanske lossnar lättare ur pälsen. Det kanske räcker med att borsta ur dem.

Kanske jag måste ha honom kopplad så han inte springer runt där växterna är, vilket verkar vara överallt. Så fort vi kommer utanför dörren har han fullt i huvudet. Då är han ju kopplad förresten. Bäst har det varit när han haft overall på sig för då är det bara tassar, svans och huvud som man måste sanera.

Det känns lite tråkigt för jag tycker han är så söt i sin luddiga päls. Hur gör man om man har en utställningspäls? Det måste ju också vara olika var i landet man bor.

Pust och en total mental kollaps!

DSC_0283.JPG (288×512)DSC_0286.JPG (800×450)

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
Kitten86
2012-11-14 19:12
#1

Jadu, fast att min pudel alltid hållits i en kort frisyr så är även han makalös att få en massa frön i pälsen. På sommaren hinner man lagom få ur alla innan han pilar iväg till ett buskage och skaffar sig ett gäng nya…. Så du e inte ensam!

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

[Forest]
2012-11-14 19:47
#2

Enja har med en päls där frön sätter sig mer på kontstigt men sant. Donna som verkligen plöjer genom buskar/högt gräs får inte änds en 3e del så mycket frön som Enja får. Men om jag nu gämnför Enja från valp till nu (2 1/2 år) så ser jag stor skillnad. Så vem vet kanske TH päls sen oxå suger åt sig mindre frön, pälsen kan ju förändras lite i kvaleten du får hoppas på det Flört

MiracleWithPaws
2012-11-15 15:42
#3

Kan bara hålla med - frön är superjobbiga! Och har hunden en superullig päls som Duva så bildar de stora tovor på en sekund. Inte så roligt. Men vad gör man? Tycker inte det är ett alternativ att hålla hunden kopplad bara för att slippa jobbet med pälsen efteråt. Då skulle jag nog också klippa ner, om det var så jobbigt. Nu HAR jag ju precis klippt ner, men det var inte pga. fröna. :P

TjockaBerta
2012-11-15 17:36
#4

#1

Det är faktiskt en tröst att det är flera som vet vad jag talar om. Mina hundkompisar tycker inte att det är så farligt. Vi promenerar ju oftast tillsammans och går då samma  väg.  De borstar någon gång i veckan eller plockar ut de få fröna som följt med deras hundar. Då känner jag mig jättegnällig som tycker det är jobbigt.

Men som sagt, jag ser ju på andra hunden att inget fastnar i hans päls och han går ju alltid med oss.

#2

Då finns det hopp! Jag får vänta och se hur det blir. Glad

#3

Det var just rätt ord "superullig" det är precis vad Thomas är. Han ser ut och känns som en liten bommulstuss. Kör han in huvudet i gräset så fastnar det direkt 15-20 frön i klumpar, det ser ut som kardborrar ibland, och de fröna måste man ju ta loss samma dag annars blir det tovor och problem.

Eftersom jag måste borsta och dessutom karda pälsen varje dag för att få bort fröna för det med sig att pälsen alltid är fluffig och drar åt sig ännu mera. Den hinner aldrig bli pudelkrullig, liksom. Det blir som en ond cirkel. Jag ska prova med en coat shine spray som jag har hemma och se om det blir bättre. Då kanske det inte fastnar så lätt.

En bekant kom med en sån grej som man skär loss tovor med till mig men det är ju inte det som är problemet riktigt. Men det var snällt av henne.

Imorgon åker vi till landet. Det finns inte frön där och så ska jag beställa tid för klippning. Det är dags i vilket fall som helst.

Hälsar (Frö)ken Berta

>>>Malum domesticum<<<

Pudelbus
2012-11-18 02:08
#5

FRÖken Lisa blir alltid full av frön också och hon är så jobbig att hon måste alltid se vad som plockas bort ur hennes päls.

Så plocka frö visa Lisa..Plocka frö visa Lisa..osv…

TjockaBerta
2012-11-18 07:48
#6

#5 :-D

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
[Forest]
2012-11-18 09:40
#7

5 hahah ja du kan ju hitta något värdefult kanske en godis eller jätte bra liten lekpinne vem vet vad som döljer sig där inne i pudelpälsen Flört

wintermynta
2012-11-18 21:43
#8

Gusten får alltid frön i pälsen som bakas in helst i hans tovor. Det är hopplöst att plocka bort dom. När man trodde att man fått bort alla så hittar man alltid fler. Imorgon kommer han lämnas in på trim och pälsen kortas ner.
Han avskyr nämligen att bli borstat eftersom han är håröm och hans päls tovar sig bara han ligger ner.  Lägg till fröplock och han tjurar hela kvällen.

[Forest]
2012-11-18 21:57
#9

8 har du provat att ta på majsenamjöl låter knäppt men det har jag själv andvänt o gör det än likaså några pudelufd. jag tar på rikligt med mjöl på hunden ser till att det kommer in i pälsen o sen kardar jag räkna med att det blir vitt så ha gärna en filt eller handuk under, mjölet gör att pälsen separeras och låt gärna mjöl vara kvar det underlättar även att tover bildas. bada o borsta underlättar oxå att man gör ofta om hunden lätt får tover :)

Upp till toppen
Annons: