Annons:
Etikettpälsvård
Läst 14661 ggr
Renor
2012-11-05 23:16

Öronpälsen, hur gör man?

Hej alla!

Är inresserad av att skaffa pudel, det känns som en ras som skulle passa mig bra.
Har dock en fråga om deras päls.
den växer ju hela tiden och det gör även pälsen i öronen.
För att hunden inte ska få otiter osv så måste man ju rycka pälsen där… man åker till vet, söver, tar bort pälsen osv.

Hur ofta måste man göra detta?

Upplever ni att det är ett problem?

Har rasen i sig problem med öronen?

Tack för svar Glad

Annons:
Amandla
2012-11-05 23:24
#1

Hej!

Det är väldigt individuellt hur fort öronpälsen växer och hur mycket där är, på  ixie plockar jag en liten liten tuss på varannan månad medans det på Albin är betydligt mer. Vissa har litet som Pixie, andra har lika mycket päls på insidan av öronlappen och i hörselgången som utanpå örat…

Tycker det är bättre att säga att man plockar öronhåret än att man rycker, det beskriver mycket bättre hur det går till. Man ska såklart inte vara hårdhänt mot hunden utan ta det lugnt. På många valpar sitter öronhåret väldigt hårt, efter 4-6 månader brukar det lossna lättare men det är bra om man vänjer dem vid att man pillar lite där innan.

Jag brukar göra så att jag lägger hunden i mitt knä, tar lite Pevarylpuder (mot svamp, finns på Apoteket. Många använder särskilt öronpuder istället) på fingertopparna för att få bra grepp. Sen tar jag försiktigt några strån åt gången och drar lätt, de brukar lossna ganska enkelt. Man behöver inte plocka helt rent.

Det finns förstås pudlar med öronproblem, men det är väl inte så himla vanligt. Överlag är det en frisk ras. Vissa anser att man ska låta bli öronen helt, andra att man ska plocka öronhår och kanske använda öronrens. Det finns många åsikter. Jag gör inte mer än jag måste, på Albin har jag använt öronrens två gånger under sex år och aldrig på Pix.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Renor
2012-11-06 10:37
#2

Ok, ja det låter ju ganska enkelt, jag har bara varit med om att man tagit dem till veterinären, men om hunden tillåter att man gör det hemma och utan sövnng så blir det ju betydligt bycket enklare :-)

[Forest]
2012-11-06 11:31
#3

Jag rycker öronhåren som 1 skriver så lägger jag hunden i knöt o rycker öronhåret. Jag tar lite hår per ryckning för då gör det inte lika ont, rengör öronen med tops och öronmedel på topsen droppar inte in något i örat.  Tycker 1 förklara det hela bra :)  Har bara ett tips att ge och det är börja pilla med öronen tidigt så lär sig hunden detta jag tar lite i taget men genomkoll kör jag varje söndag Flört

Amandla
2012-11-06 12:27
#4

#3 Ja precis, pilla runt på valpen redan från början, det är ett av de bästa råden jag fick med min första valp som jag alltid vidarebefordrar. Peta och knacka lite på tänderna, på klorna kan man pilla och "nypa" med fingertoppar/naglar och imitera klotången, ta lite i öronhåret utan att dra osv osv. så valpen lär sig att all slags hantering förekommer. Mycket beröm och godis förstås!


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
2012-11-06 12:41
#5

4 oja dessa tipps är jätte bra att pilla med sin valp tidigt gör att den ser allt pill senare som rutin. Jag börja även redan från början att köra med trimmer (vanlig hårtrimmer för oss människor) så att Enja vart van med att den rör sig överallt på henne. Detta gjorde att när det var dags för klippning så vart hon inte så trött eller rädd. Hon fick oxå lära sig stå på bordet.

Amandla
2012-11-06 12:43
#6

Eller så är de skapta som Pixie som bråkar varenda gång det ska rakas nos och tassar Twisted Evil Äh, hon är kittlig helt enkelt… Oskyldig


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
TjockaBerta
2012-11-06 17:31
#7

Det är inget problem tycker jag. Det lossnar ganska lätt och jag plockar då och då. Oftast när jag borstat honom men jag kan sitta och plocka öronen när som helst.

Thomas är väldigt lätt att ha att göra med när det kommer till hundvården. Han lägger sig på sidan och blundar och sen är det bara att klippa klorna eller plocka öron eller vad man nu ska göra. När jag borstar tänderna på honom vill jag att han sitter upp.

Dagen efter att han kom hem började jag peta på honom överallt så att det inte skulle bli några problem med skötseln och det har gått bra.

Lite svårare är det med att raka nosen och sånt men det tror jag mera har med min osäkerhet att göra. Jag vet inte hur man gör så jag krånglar nog till det en hel del.

>>>Malum domesticum<<<

ms-mee
2012-11-06 17:51
#8

Jag sitter med pincett och plockar. Men började med fingrarna. Dock gjorde jag illa dem med mina naglar (trots att jag knappt har några) så det blev pincetten ist.
Hubert ärvde sin mors öron, det tar inte lång tid innan de vuxit igen -.- Plockar nog en gång i månaden på honom.
Elvis öron är däremot underbara, behöver inte plocka många ggr om året, utan gör det i princip enbart för att han inte ska glömma att man ibland måste pilla där

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

[Forest]
2012-11-06 18:59
#9

kan säga att jag klippte inte Enja med vanlig trimmer utan jag lät den allså vara på o strycka den på henne Flört

Kitten86
2012-11-06 22:19
#10

På min pudel plockar jag bort öronhåret lite då och då, men inte alls ofta. Han har dock inte så mycket heller så för det mesta räcker det att använda en liten trimmer på insidan öronlappen.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

JereMina
2012-11-08 02:53
#11

Jag rycker ur öronhåret som vår veterinär lärt oss.

MiracleWithPaws
2012-11-09 15:59
#12

Har inte läst hela tråden, men vill bara inflika att min veterinär sist vi var där, sa att många veterinärer numera rekommenderar att man INTE rycker öronen på rutin. Däremot finns det vissa individer som får problem, och DE ska då ryckas (bl.a. min Duva). Men jag blev väldigt förvånad, för jag har alltid hört från allt "pudelfolk" att man måste rycka i öronen och att man ska vänja dem från att de är valpar.

[Forest]
2012-11-09 20:15
#13

12 skulle inte jag rycka öronhåren här hade jag säkerligen haft både svamp och infektion på båda hundarna så att lyssna på helt vad vetrinären säger skulle inte vara direckt bra för mina hundars hälsa iaf.

Annons:
MiracleWithPaws
2012-11-11 19:46
#14

#13: Om man nu ändå ska tro på att dessa veterinärer har något vettigt att säga, så skulle man ju kunna tänka sig att dina hundar är sådana exemplar (precis som min) som behöver ryckas? Som jag förstod min veterinär har man helt enkelt kommit fram till att de flesta hundar, vars öron har päls inuti, klarar sig helt utmärkt utan att man rycker. Men att det givetvis alltid finns undantag och "öronbarn". Men visst ska man inte stirra sig blind på något en veterinär (eller NÅGON annan) sagt. :) Sunt förnuft framför allt!

[Forest]
2012-11-11 21:07
#15

14 Mjo framförallt på Donna som får massor med öronpäls även inne i örat o så mycket får inte Enja, räcker att jag plockar lite då o då på Enja men Donna måste jag verkligen ha bra belysning (pannlampa) och sitta o pilla även med böjd pinsett för få upp öronhåren. Jag får tvätta rent öronen väl med på henne då hon får rätt skitiga öron med. Jag hjälper även grannens hund som får jätte långa öronhår (men är inte pudel) skulle jag inte ta han så hade han fått öronsjukdommar med. han hade 2 gånger om året minst öroninfektion + svamp hanns matte kan inte pilla så med honom som jag kan då jag har mindre fingrar. Så jag tycker inte en vetrinär ska säga ryck inte öronhår när det rör sig om raser där det växer öronhår. Sen bör man tänka på när man badar sin hund oxå sätta vadd så det inte rinner ner vatten i örat, det har jag iaf fått lära mig av ufd samt dit mamma åkte o trimma våran pudel jag är uppväxt med (då var jag 10 år och skötte mycket på Bamse)

Upp till toppen
Annons: