Annons:
Etikettatt-köpa-pudel
Läst 13180 ggr
[tk1971]
2012-10-31 14:26

Pudelfunderingar

Jag har en hund som snart blir 12 år och som har varit sjuklig länge. Hon äter tre olika mediciner och får två olika medicinska foder. Vi har länge tvingats tänka att hon kanske inte kommer att hänga med så länge till. Då kommer det att bli tomt, och känner jag mig själv rätt så kommer jag och sambon att ganska snabbt titta på nån ny liten polare.

Frågan är då vilken ras det ska bli. Problemet är att sambon är förtjust i pudlar. Jag är lite mindre förtjust, kan jag ju erkänna. När jag ser en pudel så ser jag en clownaktig hund. En som jag inte riktigt kan ta på allvar. Jag vet inte vad det är som gör det, kanske är det för att pudlar ofta framträtt på cirkus. Den fluffiga pälsen gör att jag tycker att alla, t.o.m. hanarna, ser väldigt feminina ut.

Så vi har ett litet dilemma. Jag vill ha en hund som är intelligent och lättlärd och som går att ha i möblerade rum utan att den klättrar på väggarna om man inte aktiverar den stup i kvarten. Och helst med minimal pälsvård. Den ska vara robust och kunnas tas med på grejer. Efter att ha haft en sjuk hund så länge kommer jag att vara extremt noga med att välja en hund med friska och sunda föräldrar, och helst en ras med så få ärftliga sjukdomar som möjligt.

Så - kan ni övertyga mig att välja pudel?

Annons:
Amandla
2012-10-31 16:01
#1

Pudeln överlag ses som en frisk hund, försäkringsbolagens statistik säger också det. Men naturligtvis finns det undantag, ALLA pudlar är inte friska. Att välja uppfödare med omsorg (en som gör hälsotester och är ärlig om sina hundar både vad gäller för- och nackdelar) och köpa en reggad pudel är en bit på vägen.

Pälsvården blir vad man gör den till, men köper man pudel så köper man pälsvård brukar jag säga. Man kan klippa ned sin pudel med maskin så ofta man tycker det behövs, men det är en fördel om pudeln badas innan eftersom smutsig päls sliter på klippmaskin och skär. På min store dvärghane tar pälsvården kanske 2 timmar i månaden och det tycker jag är överkomligt. Dessutom slipper man hundhår i drivor som ska dammsugas upp Flört

I övrigt tycker jag att du beskriver en pudel, intelligent, lättlärd, av- och påknapp, robusta är de absolut (även om man får tänka till lite med en toypudel förstås, de är lite bräckligare pga sin storlek och fryser ofta lättare).

Clowner, jodå de är påhittiga och hittar kvickt på olika hyss och driver gärna med sina ägare Tungan ute men de kan också skärpa sig. Jag tycker det är en väldigt charmig egenskap, och jag skrattar åt mina pudlars upptåg varenda dag Skrattande

Vilken storlek är du intresserad av? Spelar färgen någon roll? De svarta är klart vanligast och därmed finns fler att välja på…


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[tk1971]
2012-10-31 16:08
#2

Vilken storlek? Mja, helst dvärgpudel i så fall. Och gärna en ljus, det blir lättare att klippa klorna då… Skrattande

Amandla
2012-10-31 16:37
#3

Okej! Fast bäst jag talar om att ljusa pudlar ändå ofta har mörka klor Flört Jag gillar vita och grå bäst, bland annat för att man ser ansiktsuttrycket lätt.

Om du behöver tips om uppfödare så pm:a gärna, jag känner några Glad


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
ms-mee
2012-11-01 15:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Fördelen med pudel är ju att du helt och håller själv kan bestämma hur den ska se ut. Vill du inte ha den fluffiga pälsen kan man ha den kortklippt.
Jag tyckte inte heller om pudlar i början. Svor åt mamma som skulle ha en. Men man ändrar sig väldigt fort Skrattande Nu älskar jag dom och tycker jag tom att alla dessa frisyrer är fina. 

Såhär såg Hubert ut förra året. Kortklippt och inte alls feminin :D

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

[Forest]
2012-11-01 21:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Jag har vart pudelfrälst sen jag var barn pga uppväxt med en mellanpudel. Men min man var som du fjomphundar som enligt han skäller o är opålitliga, o dessa bollar till frisyrer de var någ de fulaste av allt. Vi åkte o hälsa på först för se om pudel verkligen var en ras för mig att stryka pga det inte tilltala honom. Jag anser alla ska´få vara delaktiga i hundvalet. väl där vart han paff han fick en Cissi (toy pudel tik) som knähund o han vart helt klart såld. Han fick se hur lydiga o väldresserade de var i både lydnad o konster. Sen en del upptåg med, valet då vart helt klart annat. Jag säger så här, pudel blir lite vad man gör dom jag måste dok säga att du måste kolla lite hur fäderdjuren är då viss avel speglas in hur de blir i sättet oxå. Men väl en bra ufd som bara föder upp hundar efter trevliga trygga o friska fäderdjur. Det är då man kan forma dom och visste du att  de två första hundarna av icke-bruksras som blev bruksprovschampions var faktiskt pudlar, en stor och en mellanpudel. Glad det är sportig sportig sällskapsras. Man har verkligen jätte roligt med dom dagligen får jag ett skratt visst är dom små clowner men det tycker jag faktist är charmen med se deras lycka på så sätt Skrattande 

Här är Enja dv pudel röd och Donna är svart toy, här akterveras de med allt möjligt spårning,agility,lydnad,trix just nu kör vi en del med stor boll som de ska lära sig balansera på, gå runt och även putta fram med bara stå på bakbenen. rätt kul o nyttit då balansen tränas upp Glad

[tk1971]
2012-11-01 22:06
#6

Tack för intressanta svar. Ja, jag vet inte jag, vi kanske får åka och kolla lite hos nån lämplig uppfödare när den tiden väl kommer. Att byta från en jackis till en pudel känns som en stor omställning… men inte uteslutet Cool

Annons:
MiracleWithPaws
2012-11-03 16:50
#7

Förutom att åka till uppfödare, som förstås är bra, tycker jag också att ni ska försöka ta er (om ni vill veta mer om pudel alltså) till någon av Pudelklubbens aktiviteter. Nu vet inte jag var ni bor, men Pudelklubben har flera olika sektioner runt om i landet. Här i Stockholms-området hålls exempelvis flera pudelpromenader i månaden. De tycker jag det är perfekt att gå på om man vill få en bild av pudeln, eftersom det är olika kön, färger och storlekar som blir representerade, samt olika linjer och typer av temperament (alla pudlar är inte exakt likadana i sättet, förstås :P). Lycka till när det väl blir dags! Pudeln är en underbar ras och jag kan bara hålla med de som beskrivit den tidigare här i tråden. :)

Nasse.Basse
2012-11-05 21:41
#8

När vår familj bestämde att vi skulle skaffa hund rent ut sagt hatade jag pudlars utseende, alla ful klippningar med bollar på benen rakningar osv. INGET ILLA MENAT TILL ER SOM KLIPPER ERA SÖRISAR SÅ MEN JAG GILLADE DET INTE DÅ, nu gör jag det plus att alla tycker olika. Men mot detta så skaffade vi en pudel och det har jag ALDRIG ångrat! Min hund Teddi är hur lätt att lära som helst, charmig till 110% jag brukar säga att han är en aktivkelgris! Och jag rakar inte nosen utan han har längre hår om man så ska säga så (?) (om du går in på min "profil" här på iFokus ser du en bild på han, har tyvärr ingen annan bild för tillfället) Hoppas du hittar din det som passar dig lycka till :);) Med vänlig hälsning, Maria och hunden Teddi

Med vänlig hälsning, Maria

wintermynta
2012-11-12 14:42
#9

Jag ville ha en amstaff och tyckte pudlar var för gamla pimpinetta östermalms fjollor. Men sambon och barnen vill inte ha amstaff ingen gullighetsfaktor tyckte dom. Så vi åkte och titta på pudel valpar och jag blev fast. Efter par månader kom vi hem med lilla Gusten, vårt ljus och kärlek. Har nästan funderat på att införskaffa en sån där blå bok som Emils mamma hade då Gustens påhitt och egenheter är mååånga..
Ang pälsvården håller vi honom nerklippt och då är det inga problem.

småkryp
2013-01-25 17:59
#10

Jag tyckte inte heller om pudel från början, men jag ärvde en gammal pudeltant av farmor och farfar, och nu är jag frälst.

Min pudel är ingen pipinett liten sak, trots att hon är en liten mellanpudel. Hon är bestämd, modig och har en hel del jaktinstinkt. Hon har tagit en del råttor på landet i yngre dagar. Hon skakar dem precis som en terrier.

Nu är hon 12 år och fortfarande väldigt lekfull, vilket tydligen är typiskt för gamla pudlar.

Det man märker direkt är att pudlar är så intelligenta. De är nästan som vanliga människor…Glad

Upp till toppen
Annons: