Annons:
Etikettfoder
Läst 3977 ggr
[Forest]
10/27/12, 9:48 AM

Foder fråga: Färskfoder VoH+ nordic

Jag har kommit över genom bekant VoH kyckling och lax och nordick bas. Nu har jag gett hundarna VoH och detta har dom ätit förut men då fick dom detta som lite mellanmål.  Men nu var mer tanken på att ge dom detta foder som helfoder dels tycker jag att Donna behöver öka i vikt och det är snällt för magen. Går jag nu efter vad de ska äta så är det jätte hungriga hur ska man dela upp mat på mindre än 80g på tre gånger Obestämd Vad ger ni som bukfyllnad?

Jag vill inte få upp Enja i vikt så jag får ligga i sen igen med banta ner henne. Dok behöver hon äta 3 gånger omdagen så hon inte får ont i magen.

Nästa fråga: nu är det så att hundarna är jätte hårda i magen, jag ger nu sälolja. Men vad är det för olja mer man kan ge för att få deras bajs mer normalt?

Jag kom även över nordic bas o detta är någ tanken att jag ska försöka ge Enja mer av pga med VoH förra gången vart hon rent av fet av, men varför håller som sig bättre med nordic?

Sen kan jag erkänna jag har svårt att ge hund pytte lite mat som det faktist blir på deras små ynka fodergram. Skäms Donna därimot ger jag dubbelt så mycket då jag tycker hon behöver öka lite i vikt samt kunna bygga upp lite mer muskler. Enligt andra pudelpersoner så ser hon bra ut bra muskler men vi tycker faktist hon är för smal.

Annons:
Amandla
10/27/12, 1:07 PM
#1

Pixie får dubbelt så mycket mat som Albin, fast hon är hälften så stor. En digitalvåg är ett måste, det är inte lätt att se om en mängd färskfoder väger 65 gram eller 80 gram, men för hundens hull gör det stor skillnad.

Albins mat har jag ganska mycket vatten i, främst för att han inte ska inhalera hela lilla klutten mat på en gång (då sätter han bara i halsen, been there done that) och dessutom så tänker jag att det fyller magen lite plus att det verkar behövas då han är lite dålig på att dricka. Han är sällan hård i magen och kissar helt normala mängder.

Ibland får han riven vitkål eller morot i maten, det gillar han mycket Tungan ute

Mina hundar äter två gånger om dagen.

Är de så hårda i magen att de är besvärade av det? Färskfoder smälter de så mycket bättre att det är mycket mindre mängder som kommer ut, fasta små pluttar som knappt luktar alls (nåja, allt är relativt men jämfört med när de äter torrfoder så). För hårda är mina mycket sällan.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
10/27/12, 8:19 PM
#2

1 tackar för tipsen :) digitalvåg är inköpt idag Flört ang bajsen så Ja jag tycker de är för hårda små kaninpluttar ibland är de så hårda att de går sönder :-C Jag har idag gett dom vanlig matolja som jag har hemma såg skillnad på bajsen ganska så snabbt, hårda men mer lättbajsade iaf. Men då tänker jag igen på figuren på Enja hon är kanon bra nu men jag vill verkligen inte att hon ska öka i vikt. Tungan ute

wesdi
10/28/12, 8:41 AM
#3

Tror du att du måste ge mat 3 gånger/dag även med färskfoder?

Jag tror mer på att låta hund få äta sig mer mätt vid varje tillfälle, och då mat vid färre tillfällen  än att få små snuttar flera gånger. OBS - nu pratar jag inte om valp utan vuxen frisk hund.
Därmed behövs ingen *utfyllnad*.

Jag råfodrar (barfar) mina hundar. De får oftast mat två gånger/dag men ibland endast 1 gång/dag. 

Jag har inga exakta klockslag när jag ger mat till mina hundar. Jag försöker så långt jag kan se till så att de inte får mat på exakta klockslaget - vill inte ha det invanda *mönstret*. Vill inte lära mna hundar att det vankas mat vid vissa klockslag… det skapar en förväntan hos hunden och triggar igång magsyran/saften som i värsta fall kan leda till magproblem.

Mina hundar har inga problem med magen.

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

[Forest]
10/28/12, 8:55 AM
#4

3 Det var vetrinären som tipsa om att det var bra för Donna att få mat 3 gånger per dag då hon fick magkatarr 3 till 4 gånger per dag skulle man ge något. Hon var jätte kräsen med mat så som mellanmål vart det något råkost.

JereMina
10/29/12, 11:27 PM
#5

Jag vet inte vilken mat ni pratar om men jag låter alltid Molly äta sig mätt annars får hon ont i magen!

Amandla
10/29/12, 11:44 PM
#6

Vom og Hundemat, ett fruset färskfoder Flört


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
[Forest]
10/30/12, 10:06 AM
#7

5 när de fick torrfoder var det så att de fick äta nästan hur de ville pga de åt inte mängder iaf, det ända jag då fick akta var att katten inte tål fisk o det var fisk i deras torrfoder. Som sagt detta foder kan de inte få fri tillgång på då hade iaf Enja rullat fram Flört

Upp till toppen
Annons: