Annons:
Etikettallmänt
Läst 10100 ggr
Zelda12
10/20/12, 4:21 PM

Vilken färg...?

Jag har ingen egen pudel än, men är på planeringsstadiet :)
Min drömfärg på pudel är vit, men jag skulle vilja ha lite tankar från er som har pudlar, vilka för- och nackdelar finns det med vilken färg?
Jag tänker att vita små tussar syns ju smutsen väldigt väl på. Finns det fler såna tankar kring de andra färgerna?
Vilken färg tycker ni är bäst?
Harlekin tycker jag också är fina…

Mvh Amanda
SE*Odd I's

www.oddis.se


Annons:
Amandla
10/20/12, 5:09 PM
#1

Jodå, på vita pudlar syns smutsen lättare men de av andra färger är ju lika skitiga de Flört

Jag gillar de vita och grå bäst, man ser ansiktsuttrycket så mycket bättre än på de svarta (aprikos, röd och brun gillar jag minst).

Vilken storlek har du tänkt dig? Det kan också spela in på vilken färg det blir, till exempel finns det inte så många vita mellanpudlar eller grå toypudlar. Svarta är vanligast oavsett storlek.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Kitten86
10/20/12, 9:04 PM
#2

Jag är en riktig sucker för bäst black and tan men även svarta och aprikosa pudlar är finast enligt mig

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

[Forest]
10/21/12, 12:04 AM
#3

Jag har en röd o en svart jag ser klart stor skillnad på pälsvårdsbiten, Enja som är röd har vart ganska så lätt skött päls. Men Donan som har jätte tjock päls phu där tovas det direkt om det inte sköts om, så det är borsta varannan dag och bada varannan vecka på henne. Vit o grå vet jag inte hur deras pälsar är givetvis varierar pälsarna endel :)

Amandla
10/21/12, 12:10 AM
#4

De grå sägs ha "värst" päls, aprikoser kan också ha lite mer svårskött päls. Min vite Albin har en toppenpäls, idag borstade jag honom för första gången på sex veckor. Inte en tova! Han har ju inte jättelång päls förstås, men Pixie som är grå skulle jag aldrig låta gå mer än max en vecka utan borstning.

Tror det handlar mer om linjer (som vanligt) än färg, vad gäller hur lättskött en päls är, åtminstone på svart-brun-vit.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
10/21/12, 11:28 AM
#5

4 oja det tror jag oxå det hänger inte helt på pälsens färg. Ang aprikos så tror jag de har en svårskött päls har vart med flera st men även dessa blev bättre vid 3 års åldern.

Detta med skitigheten så kan jag säga att på röd o svart så ser man inte om de är smutsiga eller inte. Jag vet inte alls hur merlins-pälsar är för jag har bara träffat på 1 :) Och den ägarna var här o hälsa på bekant och bor annars i Tyskland. Så jag ptata bara lite snabbt med dom. Den såg ren ut eftersom den var mestadels svart bara vitt på ryggen o lite i ansiktet.

LisaAL
10/21/12, 11:22 PM
#6

Säger som Amandla - Gillar vitt och grått bäst eftersom man ser uttrycket och ögonen lättare. Aprikosa gillar jag också men där var det ännu svårare att hitta den "look" jag ville ha än bland vita. Jag har alltså valt vitt trots att smutsen syns + ev är mer svårskött (fast det mesta smutsen verkar ändå falla av då hon torkar men än är hon bara pyttevalp så jag kanske kommer säga något annat om ett år :-p) bara för att det är helt ljuuuvligt med vitt! :-D Jag tycker vita är snyggare i kort päls också. Sämst tycker jag nog om brunt eftersom de allra allra flesta tappar färgen och ser ut som wellpapp… Svarta tappar också rätt ofta färgen och blir gråa tidigt. Fast även detta skiljer sig beroende på linjer. Följ hjärtat och ev. tillgången på just den färg du faller för om du inte vill vänta länge länge på rätt färg i rätt storlek :-)

Annons:
[Nalle-]
10/22/12, 9:43 PM
#7

Silver och svart är finast tycker jag Flört Hör olika saker om olika färger hela tiden gällande både kvalitét på pälsen och temperament men vet inte vad som egentligen än sant.

Amandla
10/22/12, 9:47 PM
#8

#7 Det mesta handlar om linjer (familjer). Man kan ju tänka på att aprikos och svart ofta blandas, brunt och svart, svart och vitt, silver och vitt… Som exempel: om jag tittar bakåt i min vite Albins stamtavla så hittar jag alla färger utom aprikos och röd.

Har hört att hanar ofta har bättre päls än tikar, men vet inte hurpass sant det är.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
wintermynta
10/22/12, 10:37 PM
#9

Helt partiskt säger jag röd eller bt är dom finaste färgerna på en liten pudel. Är det en stor pudel är vitt maffigt men även svart fungerar.

fidojunior
10/23/12, 3:22 PM
#10

Min favorit är grå, ser sällan gråa pudlar också så när jag väl ser en så känns det extra kul. Om det är någon skillnad mellan olika färger vet jag inte. Med svart är det svårare att se ögonen och smuts (t.ex. krypande fästingar hehe) och på vit syns smutsen lättare. Det är de enda nackdelar jag ser med färgerna. Men det där med vit kan också vara en fördel, ju lättare du ser smutsen desto snabbare kan du ta bort det. :)

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

TjockaBerta
10/23/12, 5:05 PM
#11

#4

Du behöver inte borsta pälsen på 6 veckor. Men fastnar det inte en massa gräsfrön och sånt i pälsen?

Jag borstar varje dag ut 30-40 frön. Alla syns inet ens utan sitter långt inne på kroppen. De kommer fram när jag kardar.

Skulle jag låta dem sitta kvar skulle det bli tovor runt dem.

>>>Malum domesticum<<<

Amandla
10/23/12, 8:04 PM
#12

#11 Nej, det är inte särskilt mycket gräsfrön här. Men jag bor i lägenhet  och mina hundar springer lösa mest i skogen, inte på gräsmattor eller ängar (bara ibland). Lite barr och sånt blir det förstås, men det mesta lossnar medans hundarna torkar och så pillar jag bort resten.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Michaela-N
10/23/12, 8:12 PM
#13

Black and tan, rött och aprikos! Silver gillar jag inte alls.

Annons:
TjockaBerta
10/23/12, 8:54 PM
#14

#12

Vad bra det låter. Jag har börjat hata dessa frön mera än fästingar och ska räkna ut en plan för att utplåna dem  helt.

Mina hundkompisar skrattar åt mig men det är bara jag som har en kardborrehund. De fastnar inte alls på Poo eller de andra hundarna.

>>>Malum domesticum<<<

[Forest]
10/23/12, 9:13 PM
#15

14 hahaha samma här fast nu är det Donna som står för frösamlandet o visst det är hon som går rakt ut i höggräs det är hon som plöjer rakt igenom buskar o snår, Enja är lite för fisfin för göra det. Men får inte du en massa små små runda frön som sitter som berget. Eller dessa små förbaskade pinnar som snurras fast på/mellan bakbenen (pälsen) o sen får man bryta loss dom bitvis för snurra loss. När Enja var långpälsad så var det nästan att man bäva för gå i skog eller lite grönska, fruktansvärt jobbigt var det när man gick där det var granskog. Jag har nu klippt ner Donna skapligt mycket o Enja står på tur men Enjas päls har blivit bättre den är inte så där fjunigt lätt nu=minde skit som fastnar i pälsen. Flört

TjockaBerta
10/23/12, 9:30 PM
#16

#15

Små onda frön i massor. Nästa sommar kommer vi ha en skog av dem utanför ytterdörren för det är där de hamnar när jag kastar ut dem.

>>>Malum domesticum<<<

JereMina
10/23/12, 11:11 PM
#17

Jag tycker alla färger på pudlar är fina men jag tror att alla får en favorit om man haft en pudel med en färg så kanske det är svårt att byta färg!

Vi har mest haft vita men Molly var så aprikos då vi köpte henne men hon är ju nästan vit nu..

Upp till toppen
Annons: