Annons:
Etiketthundsport-träning-tävling
Läst 2941 ggr
TjockaBerta
10/13/12, 3:07 PM

Unghundskurs för pudel Thomas

Nu har jag anmält oss till unghundskursen som börjar på måndag. Valpkursen var väl ingen succée direkt men jag fick några nyttiga tips om inlärning.

Det gick ganska bra i 20-30 minuter men sen ville Th bara hem. Han nästan hoppar in i bilen för att få komma därifrån och han avskyr hundinstruktören. Poo älskar henne.

Nu har vi bestämt att jag ska ta med Poo första gången så Th får se att Poo har godkänt henne så kanske det går bättre.

Jag har inga högre förhoppningar om kursen men hoppas att vi kommer så långt att  Th i alla fall inte vill åka hem innan det är slut. Det får bli mitt mål.

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
[Forest]
10/14/12, 8:30 PM
#1

Hoppas det går bra och att Th gillar henne lite mer. Enja tjuter av glädje när vi åker till de två ställen vi går kurser hos/på. Donna därimot tycker det är okej men inte mycket mer, nu har hon ändrat lite o anser ena är mycket roligare än andra kanske är det för att hon faktist gillar 2 hundar där + instruktören som är enjas upf o henne känner hon sen innan ;)

Amandla
10/14/12, 9:18 PM
#2

Kul med kurs, men blir lite nyfiken på varför Thomas inte gillar instruktören?


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
TjockaBerta
10/15/12, 12:05 PM
#3

#2

Thomas är väldigt reserverad mot alla egentligen. Det var väl så att det var extra stressigt på valpkursen och när han skulle genom tunneln och jag var ensam så skulle hon hålla i kopplet medan jag lockade på honom i tunneln.

Han kände nog att hon kom för nära och fick panik och på den vägen är det.

Tunneln i sig är inget problem. Han far som en råtta fram och tillbaka genom den så han fick inga såna problem.

Det har varit flera såna övningar, som inkallning tex, där någon måste hålla i honom medan jag går några meter ifrån och det klarar han inte av.

Men det slog mig att jag borde valt en annan kurs med annan instruktör. Det tänkte jag inte på tidigare. Jag har gått andra kurser med henne och känner henne så det blev liksom av bara farten.

Det är tydligen den enda hund som hon haft hittills som inte tyckt att det är roligt att komma till kurserna.

>>>Malum domesticum<<<

Amandla
10/15/12, 12:33 PM
#4

Aha, då förstår jag. Han påminner om min Albin, har han väl fått något emot en person så släpper det inte. Han tar in sinnesintryck väldigt starkt, kan man säga, en fördel när det gäller andra hundar som han är otroligt bra på att läsa av men med människor kan det bli lite tokigt.

Lite bättre har han blivit med åren, han blir mer och mer matfixerad så det utnyttjar jag friskt Skrattande Den andra personen får helt enkelt ge honom godis, bäst är mjukosttuben för den tar inte slut i första taget och den är lätt att räcka fram så inte Albin behöver gå alltför nära personen.

Människor och hundar visar på totalt motsatta sätt att de inte är farliga, människan kommer närmare, sträcker sig över hunden och tar gärna i huvudet på den och pratar, tittar stint och ler, hunden upplever alltihop som hotande. Hunden själv avlägsnar sig, kanske drar ihop kroppen lite, vänder bort huvudet, slickar sig om munnen och är tyst.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
TjockaBerta
10/15/12, 1:27 PM
#5

#4

Ja, Th är mycket bra med andra hundar. Inga problem där alls. Han är nästan lite för dominant.

Han jagar dem och håller ett stadigt tag i nacken på dem. Ålder eller storlek spelar inte så stor roll.

>>>Malum domesticum<<<

TjockaBerta
11/11/12, 6:07 PM
#6

Nu är det bara en gång kvar på kursen. Jag är riktigt nöjd. Vi hade miljöträning och det var en klar förbättring från förra gången. Thomas drar och drar och jag får ingen kontakt med honom men han är inte vettsrkämd längre.

Han gick till och med slalom väldigt uppmärksamt vid ett tillfälle men det är ju något vi övat hemma på.

Han har svårt att koppla av och måste kolla in allt allt som rör sig runt omkring så vi får arbeta från det.

Jag måste väl tycka att jag lyckats med kursen eftersom målet var att Thomas inte skulle vilja åka hem efter 20 minuter och det målet har vi nått nu.

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
Amandla
11/11/12, 6:32 PM
#7

Så härligt att du ser framsteg! Jag kan tänka mig att Thomas kommer att bli lättare med tiden, jag ser ju hur Albin lugnar sig mer och mer.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
11/12/12, 12:10 AM
#8

Säger som amandla skönt o höra framstegen hoppas att ni får honom att koppla av och även ta kontakt med matte/husse Flört

Upp till toppen
Annons: