Annons:
Etikettallmänt
Läst 3905 ggr
TjockaBerta
2012-09-23 12:56

Höjd på pudlar

Nu har Thomas växt om Poo ser det ut som. Tidigar när jag mätte var Poo ca 36 cm och Th var då 33. Nu när jag mätte var Poo 35,5 och TH 36.

Det är svårt att mäta en som sätter sig ner hela tiden och den andra som skjuter rygg som en katt. Glad

Då har Th passerat gränsen för dvärgpudel precis som sin pappa.

Jag undrar om storpudlars höjd. De får vara upp till 60 cm med två centimeters tolerans uppåt. Varför får de då inte vara 62 cm? Punkt och slut.

Finns det andra raser som man också mäter så yxigt?

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
Amandla
2012-09-23 19:39
#1

Får och får, det är väl så att man inte vill att de ska bli för stora helt enkelt. Människor vill ju hela tiden överdriva med allt möjligt, storlek inte minst, både uppåt och nedåt.

Tja, vilka andra raser mäts… taxar är de enda jag minns så här på rak arm, för hungrig och trött… Tungan ute


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Kitten86
2012-09-25 22:41
#2

Många raser har ju en höjd i rasstandarden, med ett ideal och sen en tolerans +/- 2-2,5 cm. Sen finns det ju raser som har en vikt istället för höjd som man går efter.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

TjockaBerta
2012-09-25 22:51
#3

Men varför?

>>>Malum domesticum<<<

Amandla
2012-09-25 22:55
#4

Tja, därför? Det är den franska pudelklubben som bestämmer över rasstandarden och de vill ha det så. Skulle tro att det är tradition och att pudlarna aldrig varit särskilt mycket större än så. Fast just nu är det tvärtom, många storpudlar är 62 cm och större ändå. Det beror på att amerikanska importer ofta är stora, man har en egen Rasstandard där och har ingen övre höjdgräns för storpudlarna.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Kitten86
2012-09-26 18:28
#5

#3
Skulle du hellre se att rasstadarderna, oavsett ras, skrivs utan höjdreferenserna? Pudel är ju långt ifrån den enda rasen där det finns ett max fast det finns individer som är högre, eller även lägre än, vad de "bör" vara.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

[Forest]
2012-09-26 18:31
#6

Kan inte kost o annat oxå höra till att de blir större än förr oxå? Menar idag ger vi oftast bra kost hos ufd får de fet bra foder som liten sen forsätter man ge så bra man kan. För 20 årsen fanns inte det en uppsjö av fint foder visst de fanns men det var inte så många djurbutiker o sånt som är idag. Jag vet att våran skruttpudel åt frolic och sen fick han råkost frolic är ju rena skitfodret eller vad man nu ska kalla det Flört

Annons:
Kitten86
2012-09-26 19:20
#7

#6
Visst skulle foder och även genetik/ mutation vara en förklaring till att många raser blir större och större, eller hur man nu ska uttrycka det… Även människar har ju blivit större/längre ju närmare mordern tid vi kommer så visst påverkar näring!

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

[Forest]
2012-09-26 20:42
#8

7 Ja genetik måste vara med klart :)

wesdi
2012-09-27 10:17
#9

Obestämd Beträffande foder förr och nu så …. tror jag inte det var så mycket sämre förr och  bättre nu.

Innan torrfodret kom (till Sverige ungefär på 50-talet) så vad åt hundarna då? Matrester, slaktrester… troligen inte särskilt mycket konstgjort hydrolyserat protein m.m.
Fett och proteinhalten på maten var nog mer *naturlig* än vad den kan bli idag med allt manipulerande i torrfoderingredienser.

Visst… vissa hundar hade det kanske inte så *fett* men å andra sidan var det nog inte så vanligt med feta övergödda hundar med de problem övervikt kan ge.

Så ja kanske, i och med torrfodret så kanske vissa hundar drar iväg i höjd och bredd.
Aveln har självklart stor roll i det hela.. vad man avlar på helt enkelt.

//Lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

TjockaBerta
2012-09-27 12:19
#10

#5

Nej jag menar inte alls så. Utan så här. OM den nu får vara 62 cm varför skriver man inte det då? Utan man säger att den får vara 60 med en tolerans uppåt på 2 cm.

Det är en mera språklig fråga.

>>>Malum domesticum<<<

Amandla
2012-09-27 14:07
#11

För att man vill hålla maxhöjden på 60 cm men utan att det anses vara ett diskvalificerande fel om hunden råkar vara något över. En storpudel som är över 62 cm hög kan alltså bli diskad på utställning.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Kitten86
2012-09-27 15:50
#12

#10
Okej, jag förstår.

Men indirekt så står det ju att hunden får vara 62 cm men att 60 cm är "önskvärt", eller hur man ska säga. Är ju inte alls ovanligt, utan som jag skrev tidigare så är det ju vanligt inom flera raser.

Kan ta sheltie som exempel, då jag har en sån också. Hanar har en idealhöjd på 37 cm, med en tolerans +/- 2,5 cm. Det innebär att höjden kan diffa 5 cm mellan högsta och lägsta tillåtna, från 34,5- 39,5 cm, något som man isåfall skulle vilja ha i texten istället för att skriva ideal med en tolerans uppåt och neråt, eller hur?

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Upp till toppen
Annons: