Annons:
Etiketthundsport-träning-tävling
Läst 2600 ggr
wintermynta
2012-09-20 17:53

Gula Hund

Jag har precis upptäckt Gula Hund och känner att det är något jag tänker prova. Vet att många är kritiska och att det inte stöds av SKK men nånstans lär man börja.
Gula hund är en gul markering på hunden som betyder kort och gott: Min hund behöver lite  mer utrymme än andra.
Anlefningen till att jag tänker prova och sprida denna information är:

Jag är så fruktansvärt less på folk som inte kan låta bli Gusten när vi är ute och miljötränar. Dom kommer fram , klappar, visslar och vid nåt tillfälle lyft upp honom utan min  tillåtelse. Man släpper fram sina barn för att dom ska få hälsa, kör fram med barnvagnar för att visa bebisen vilken fiin hund. För att inte tala om dom som ska ge honom godis eller nåt annat ätbart.
Jag är så less på detta för det är nog att fokusera på själva miljöträning jag har också lätt social fobi som innebär att jag tycker det är jobbigt med okända människor.
Riktigt kämpigt blir det dom få ggr som jag verkligen måste markera med ett stark tillrättavisande att GUstens beteende är oacceptabelt och blir utskälld för att det är så synd om min lilla hund. Ibland har det gått så långt att jag låter bli miljöträningen just därför att jag inte orkar med människor eller ta deras skäll för hur jag fostrar Gusten. Jag vill betona att en stark markerande tillrättvisning inte innebär att jag slår honom. Utan jag använder mitt kroppsspråk och röstläge till att få honom och förstå att han gjorde allvarligt fel.
Tror mer på possitiva belöningar , ignorera fel och försöka avleda. Men ibland uppstår det situationer där det inte räcker.
Så nu kommer jag skaffa ett gult koppel och en gul rosett eller en liten gul scarf med loggan på.
Självklart fråntar denna gula hund markering INTE ägarens ansvar eller ersätter nosgrimma/munkorg.

Hur ser ni på Gula Hund? Har ni också problem att främmande människor?

Annons:
Pelle Långlös
2012-09-20 17:59
#1

Jag tror att du inte kommer undan människorna ändå för de som inte har hund vet inte vad den gula markeringen betyder. Flört

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

TjockaBerta
2012-09-20 20:42
#2

#1 Man måste börja någonstans.

>>>Malum domesticum<<<

[Forest]
2012-09-20 22:21
#3

Jag har faktist provat gul hund o det funka inte här för 5 öre, jag kan annars varmt rek att man gör en egen väst med text på sidan -jag tränar. på ryggen  klappa ej, sen måste man säga åt folk bli lite sur o säg ifrån. Jag blir oxå trött på vuxna människor som bara dyker på hundarna utan att fråga om det går bra :S hundarna är inte alls pigga på okända. Vissa tror man har skaffat hund så alla ska få klappa o hålla i dom, jag blir aspiss på detta men nu har många lärt sig att mig är det ingen ide o fråga eller änds försöka klappa dom då jag säger ifrån på starkt sätt Flört

Jelise
2012-11-27 12:25
#4

Är lite sent ute att kommentera, men tänker göra det ändå. Hade aldrig hört talas om det här förut trots att jag är hundintresserad och jag tycker det låter bra. Täcket var en bra ide, #3. Folk förstår sig verkligen inte på att man tränar hunden ibland. Link blir väldigt yster när vi hälsar på någon och jag har länge jobbat för att han inte ska hoppa. Men när han gör det och jag korrigerar så säger alla "nädå, det går bra, jag är van!". Nä, det går inte bra, för nästa gång kanske han gör det på ett barn… Att jag inte vill att min hund ska hoppa är det som gäller för jag bor med honom och är ansvarig för hans beteende. Ändå blir folk stötta när jag säger att nej, jag vill helst inte att han gör det…

Upp till toppen
Annons: