Annons:
Etikettbeteende
Läst 3322 ggr
Laaisaa
2012-09-20 13:16

Skällande hund...

Hej! Jag är i ganska desperat behov av hjälp.. Det är nämligen så att vi har två pudlar, en mellankille på 9år och en mellankille på 1år.. Gamlingen är det inga som helst klagomål på, han lyssnar när man tillrättavisar och vi har aldrig haft något problem med honom! Problemet har blivit med den lilla.. Han skäller! Vi har en äldre granne och så fort han ser henne (på långt håll) så blir han helt galen!! Likaså med andra hundar! Det är som om det svartnar för honom och gör man sig påmind ex med att markera med kopplet så är han så spänd och stressad så av ren reflex börjar han skälla mot den som håller i kopplet och sedan fortsätter mot hunden/grannen… Man får ingen kontakt med honom…. Nu har det blivit så att går man med båda pojkarna samtidigt så har den lilla nu börjat trigga gamlingen till att göra likadant!! Så fort man tillrättavisar honom dock så slutar han.. Vi har fått höra, ignorera, tillrättavisa, trycka ner hunden, spraya med vatten, tillochmed att det nog bara är ett valpstadium och att det växer bort…… Ingenting förändras.. Släpper man fram honom så vågar han inte gå fram.. Så han är ju inte arg, det hjälper inte ens att den äldre hunden går fram glatt och hälsar.. Nu är det så att jag är gravid och oroar mig för hur det ska gå med barnvagn+mig+två hundar varav den ena blir helt galen? Samma sak om han hör ljud i trapphuset så rusar han ut mot dörren och skäller.. Vill ju helst undvika det när man fått barn om den lilla sover? HJÄLP tack, vi älskar våra små killar och den minsta är helt underbar på alla sätt och vis förutom det med skällandet och osäkerheten…

Annons:
[Forest]
2012-09-20 22:11
#1

1 vad gör du med hundarna hur akterveras dom/han?

Jag vet flera unghundar framförallt hanhundar som blir lite jobbiga mellan 10 mån - 18 mån det är mycket viktigt att man skapar en bra relation till sin hund och att man oxå akterverar dom. Jag tycker mej se en tedens att hanar är mer aktiva allså de kräver mer aktervering annars hittar dom på egna arbeten, som att skydda matte,kompisen osv det är klart olika men jag träffar mer aktiva än mindre aktiva iaf :D . Att pudel larmar är vanligt, jag har kört mycket kontaktövningar med o utan störning då mina hundar. Sen har jag kört med att titta på mig när jag ser att de börjar se något ofta är det katt eller fågel, jag kör mycket med klicker o kört in dessa som stor störning. Det är lite som skvaller träning så det är en sak jag varmt kan rek att du kör in med din hane med skvallerträning kan du läsa mer om här

http://blandrashundar.ifokus.se/articles/4d712e7eb9cb46221d0449f3-skvallertraning 

Det hela går allså ut på att du ska få hunden till titta på dig vid möte av grannen andra hundar osv belönas när han gör det då har du brutit låsningen/blockningen.

Upp till toppen
Annons: