Annons:
Etikettbeteende
Läst 5511 ggr
TjockaBerta
2012-09-20 11:27

Thunder shirt på pudel?

Jag fick tips om att köpa en thunder shirt till Thomas.

Det är som en väst/täcke som sitter rätt tajt på hunden. Den trycker på de punkter som verkar lugnande på en hund.

Thomas är så hispig utomhus så det kanske är värt ett försök.

En bekant har hört om en hund som haft en sån med bra resultat.

Är det någon här som hört om dem?

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
fidojunior
2012-09-20 21:41
#1

Aldrig hört talas om men det låter intressant. Blir hunden lugn bara av att ha den på sig eller kommer lugnet vara kvar även när hunden inte har täcket på sig?

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

[Forest]
2012-09-20 22:00
#2

Aldrig heller hört talas om denna jag googla givetvis pga vart nyfiken Flört http://www.thundershirt.se/www.thundershirt.se/thundershirt_i_sverige.html

Jag har ingen aning om den funkar men den låter ju bra det måste jag säga :)

TjockaBerta
2012-09-21 11:56
#3

#1

Den ska hjälpa hunden genom jobbiga situationer och så småning om lär sig hunden att det gick ju bra det här. Sen när hunden inte är rädd längre kan man sluta med västen. Som DAP och Zylkene.

Tex vid bilåkning. Om hunden visar oro så tar man på västen. Till slut lär sig hunden att det är OK att åka bil och då behövs västen inte längre.

#2

Tekniken finns ju redan för tex ADHD-patienter. De blir lugnare av att sova/ligga under ett tungt täcke. Det används inom vården.

En del hundar är tryggare där det är lite trångt, hundbur eller liknande så varför inte.

Du är en flitig och duktig googlare. Jag förstod att du skulle hitta informationen. Skrattande

Det verkar som om de är mera vanliga i USA och i Tyskland.

Vår hundcoach tipsade mig och tänkte köpa en till sin egen hund. Hon har en bekant som provat med gott resultat.

>>>Malum domesticum<<<

[Forest]
2012-09-21 20:14
#4

3 va det har jag inte hört att det kan funka på ADHD, min son har fått den diagnosen sent eller rätt nyligen men innan medecin så sov han som en klubbad säl. Nu tror jag han sover normalt men ska genast höra om detta med läkaren :) Mjo jag är förtjust i googel o allt som verkar lovande blir man nyfiken på Flört

JereMina
2012-09-21 23:54
#5

Intressant..

TjockaBerta
2012-10-14 13:56
#6

Puttar tråden på begäran.

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
[Forest]
2012-10-14 20:18
#7

6 tack Skrattande

Haztparken
2012-10-16 18:42
#8

Oj vad intressant!

Min pudeltjej stressar lätt upp sig när hon ser andra hundar ute på promenad, någon som testat och kan ge en egen åsikt? :)

[Forest]
2012-10-17 09:29
#9

8, Hur menar du med stressa upp sig vad gör hon? Jag har två hundar som verkligen skiter i andra hundar om vi nu itne känner ägaren + hunden o de är kompisar. Donna när hon kom till oss hmm ja vad ska jag säga, levde apa i kopplet :-C Så jag har tränat på massor med kontaktträning först inne sen ute sen med lite störning, tränat gå sidan (lösare fotgång). Sen har jag även lärt in ordet (säger det mer ihop) Titta på mig så går de verkligen med ögonkontakt trots att man har kanske möte med en jobbig hund. Vad gör du mer med din hund? hur ser promenader ut och hur ofta tränar du?

TjockaBerta
2012-10-17 17:41
#10

#8

Nej jag har inte testat. En bekants bekant lär det ha hjälpt för.

>>>Malum domesticum<<<

Haztparken
2012-10-18 21:57
#11

#9 Jag går på ett hundgymnasium så vi aktiverar våra hundar väldigt mycket psykiskt å fysiskt, men hon är väldigt lättstressad och är vi nära andra hundar när vi tränar så förlorar jag henne direkt. Detta har vi jobbat mycket på och jag har under första året märkt en enorm skillnad och vi kan nu träna bland andra hundar och hon kan lägga sig ner och slappna av osv

Vårat största bekymmer nu är promenade då hon drar i koppel, helst när hon ser något som rör sig, allt från fåglar till ibland cyklar. Största problemet är andra hundar, hon är så himla glad och vill såå gärna leka! Får hon inte komma fram och hälsa så spänner hon sig och drar som bara den och skäller och har sig i kopplet, känner att jag har provat det mesta, hon är mycket bättre än för ett år sedan då det nästan var helt omöjligt nu kan hon faktiskt vara riktigt duktig vid hundmöten. Sen är hon också 2 och fortfarande ung, men många hundägare förstår inte att hon bara vill hälsa utan tror detta är aggression, vilket är jättesynd då när vi inte är på skolan (internat) behöver en kompis!

Så även om jag tränar med henne skulle jag gärna prova en thunder shirt för hennes skull + att min mamma har svårt att gå ut med henne då hon ju gör som hon gör vid hundmöten.

#8 Okej :) är det så att man får pengarna tillbaka om det inte funkar? För på deras youtube kanal på engelska säger dom det men kanske inte gäller i Sverige..

[Forest]
2012-10-18 22:56
#12

11 då kan verkligen denna tröja säkert funka, jag är själv sugen på prova denna på våran Donna som är vissligen lugn nu men vid bilåkandet så stressar hon upp sig, och kramar man henne så är det nada då är hon helt normal :)

Haztparken
2012-10-18 22:58
#13

#12 Ja det är något att fundera på :) dock tyckte min mamma den var dyr men jag fyller år snart och jag tycker att det är värt att prova för hennes skull :)

Annons:
[Forest]
2012-10-18 23:06
#14

13, Jo den kostar lite men jag tycker någ som du klart värt o prova :)

willas
2012-10-26 06:28
#15

Först tyckte jag att det lät konstigt men jag antar att idén är samma som i body wrap som används inom TTouch. I så fall finns det ju fler som faktiskt anser att detta funkar.

Upp till toppen
Annons: