Annons:
Etikettbeteende
Läst 3750 ggr
wintermynta
2012-09-13 17:50

Är allt mitt fel??

HOppas ni orkar läsa hela.
För en månad sen blev GUsten biten av en bulldogmix. Jag har försökt nå ägaren via mobil och fb ända sen det hände och först idag hörde hon av sig.
Hon var helt fly förbannad och skrek att allt var mitt fel och att det minsann inte var så farligt den skada han fick. Hon vägrar att betala veterinäräkning (halva kostnaden) . Bensin och medicin på ett par hundra har vi redan lagt ut så det orkade jag inte bråka om. Nu sitter jag här och funderar om allt var mitt fel?
Jag vet att jag brast i ansvaret eftersom han var okopplad men ändå? Brukar andra hundar attackera när dom får okänt besök? Gusten har aldrig någonsin visat sådana tendenser, är han annorlunda?

Det som hände var att vi skulle skjutas sonen till hans farmor. Han ville ta med Gusten in då farmorn inte träffat Gusten tidigare.
Så sonen och Gusten (okopplad) ringer på dörren och kliver sen in i hallen, jag står alldeles utanför och väntar. Hans farmor kommer ut från köket och även en kraftig boxermix (okopplad). Det visar sig att farmorn är hundvakt , något vi missat. Situationen är dock fortfarande avslappnad . Hundarna hälsar på varandra, ingen har rest ragg. Gusten vänder baken till så den större hunden ska få lukta och båda viftar på svansen. Vi vuxna står och pratar i normalt tonläge.
Efter att den större hunden nosat klart ska Gusten gå ut till mig . Han kommer halvvägs genom dörren när den andra hunden (som var på väg in i köket igen) vänder om och rusar på Gusten. Han trygger ner Gusten i marken med hela sin tyngd och försöker upprepade ggr hugga honom. Tack och lov är hunden för kraftig så han kan inte böja ner huvudet mot magen. Farmorn sliter tag i boxermixen medans jag försöker nå Gusten som ligger underst och skriker hjärtskärande. Efter ett par min lyckas hon stänga in boxern i ett av sovrummen. Jag får loss Gusten och går igenom honom men hittar inge sår. Märker att han haltar när vi sätter ner han men tror det beror på att han blivit rejält mörbultad. Ber farmorn att kontakta ägaren och lämnar mina kontaktuppgifter.
PÅ kvällen ser jag att det blöder lite från låret och när jag ska titta ylar Gusten i högan sky. Åker till veterinären som konstaterar att boxermixen bitit rakt in i lårmuskel och vävnaden runt omkring är trasig och det är fullt med fickor hela höger lår. Det blev spolning, antibiotika och smärtstillande.
Idag mår Gusten bra , han har repat sig och är inte rädd för andra hundar. Värre är det med mig. Fanns det något som jag kunnat gjort annorlunda? Är allt mitt fel?

Annons:
JereMina
2012-09-14 00:46
#1

Hur skulle det kunna vara ditt fel? Glöm det och det är bara så att den andra hundägaren ska betala i alla fall hälften och be om ursäkt. Sedan kanske dem borde kolla upp hur denna hund mår mentalt egentligen.

Stackars lilla Gusten, skönt att han mår bra nu och att det inte blev värre skada om man ska tänka positivt….kram på er Flört

[Forest]
2012-09-14 08:01
#2

jag vet inte exakt hur det är när sin hund är hos dagmatte, för jag tror lite hänger oxå på detta rent juridiskt. Men jag ser tydligt att gusten skötte sig jätte bra därimot inte denna bulldogmix :-X Jag tycker du ska ringa o kolla upp lite med polisen om detta jag fattar inte hur man kan ha en opålitlig hund och inte tala om det för sin hundvakt. Har hon inte gjort det kan man påpeka fel här från ägaren, klart jag anser att ägaren till hunden ska betala detta, men tycker oxå du kan göra en anmälan så dom får en varning det kan vara så att denna hund gjort detta på andra hundar och kommer få munkorgstvång , nu kan hundar skada mindre hundar på många andra sätt men man har iaf större chans.

TjockaBerta
2012-09-14 10:52
#3

VAd tråkigt det är när sånt här händer. Ännu tråkigare är det att man får en konflikt med ägaren efteråt.

Det är så mycket bättre om man kan diskutera det som hänt utan att det blir bråk.

Vilken tur att Gusten klarade av det hela utan större men efteråt.

>>>Malum domesticum<<<

wintermynta
2012-09-14 13:39
#4

Tack för svaren. Jag vet inte hur många ggr jag gått igenom detta , vänt och vridit för att försöka förstå.
Är mest besviken att ägaren inte ens ville lyssna på mig och att hon inte en enda gång fråga hur det gick med Gusten. HOn visste redan på kvällen vad som hänt eftersom dagmatten till hunden är hennes mamma och ändå får jag jaga henne i fyra veckor. Känns som om inte bryr sig alls. Situationen blir ju extra jobbig då det är  min sons fasters hund och han vill inte längre vara hos farmorn när hon är hundvakt. Vore mycket bättre om vi kunnat prata ut.
Jag ska överväga en polisanmälan men jag har dragit mig för det eftersom det är sonens släkt.

Undrar också; är det vanligt att hundar attackera så här när en okänd hund kommer in? Om man tänker på omständigheterna och hur Gusten uppförde sig?
Vi har haft okända hundar här som kommit in ibland okopplade (när grannbarnen hälsat på)  och Gusten har aldrig visat några tendenser till aggression. Han blir istället överlycklig när nån hälsar på oavsett om det är djur eller människa och vill bara leka.

Amandla
2012-09-14 14:48
#5

Vanligt kanske det inte är, men säkert inte helt ovanligt heller. Den hunden som kommer sist uppfattas nog som ett intrång på reviret.

Jag håller med de ovanstående, den andra hundens ägare ska betala. Polisanmäl också, tänk om hunden nästa gång kanske dödar en hund eller ger sig på ett barn??


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Kitten86
2012-09-14 20:09
#6

För det första så har man som ägare strikt ägaransvar, som gäller vare sig du eller hundvakten har hunden. Dvs att ägaren till mixen har en skyldighet gentemot dig och din hund som blivit utsatta..

Nu var ju inte jag med när allt hände, men även jag tycker inte att det verkar vara något ni gjort fel på något vis utan att felet ligger hos boxermixen. Känner tyvärr igen tendenserna från min ena grannes ena JT som också är smått mentalt störd (attackerar valpar och vill mörda dem bl.a.).

Det är ju alltid tråkigt när något sådan här händer, och när den ena parten inte vill lyssna. Sen blir det ju värre när det är släkt på något vis. Forstätt att försöka prata med ägaren, få denne att förstå att ni skulle behöva prata igenom detta. Även om man inte alltid är överrens så är ni vuxna människor och bör kunna prata igenom och komma fram till något (även om ni kommer fram till att ni är oense). Kan förstå att du ser polisanmälan som en sista utväg!

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Annons:
[Forest]
2012-09-14 20:25
#7

Glömde säga :) skönt att allt är bra med Gusten och att han inte reagerar anorlunda mot hundar.

Maja2
2012-09-14 21:01
#8

I det här fallet är det inte ägaren som besitter ansvaret, utan den som hande hunden i sin tillsyn, dvs Ts barns farmor.

[Forest]
2012-09-14 21:56
#9

8 mjo det var någ lite det jag antog oxå.

Kitten86
2012-09-15 10:24
#10

#8
Strikt ägaransvar är fortfarande strikt ägaransvar, spelar ingen roll om du lånar ut hunden för det är fortfarande du som ägare som är "skyldig" oavsett, iaf enligt lag.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Maja2
2012-09-15 10:35
#11

#10, nej, enligt lagen så gäller strikt ansvar för ägaren eller innehavaren, dvs den som sköter hunden åt dig.

Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter

Ersättning för skador orsakade av hundar

19 § En skada som orsakas av en hund skall ersättas av dess ägare eller innehavare, även om han eller hon inte vållat skadan. Vad ägaren eller innehavaren har betalat i skadestånd har han eller hon rätt att få tillbaka av den som vållat skadan.

Första stycket gäller inte för skador som orsakas av en tjänstehund när en polisman eller vaktpost eller annan person som vid försvarsmakten tjänstgör för bevakning eller för att upprätthålla ordning använder hund i tjänsten, om den skadelidande har betett sig på ett sådant sätt att det har varit motiverat att ingripa mot honom eller henne.

Amandla
2012-09-27 14:46
#12

Hur går det med Gusten, läkningen och så vidare?


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
wintermynta
2012-09-27 19:42
#13

Gusten mår bara bra. Såret har läkt fint och han älskar fortfarande allt och alla.
Han ligger just nu i soffan och sussar så sött.

Annons:
Kitten86
2012-09-27 19:50
#14

Guud vad skönt att höra!

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Amandla
2012-09-27 20:13
#15

Härligt! Glad


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
JereMina
2012-09-27 23:43
#16

Så roligt att höra att Gusten mår bra Flört Kram

Upp till toppen
Annons: