Annons:
Etiketterhälsasjukdomarolycksförebyggande
Läst 2355 ggr
wintermynta
2012-09-12 19:31

Rävskabb

Nu är det rävskabbsutbrott ca 3 mil (med omnejd) från oss. Hur orolig behöver vi vara för att vistas ute i skogen? Har liksom ingen aning om hur rävar rör sig om dom är långvandrare eller inte. Vet att dom redan skjutit en av 3 rävar som är skabbsjuka. Men eftersom dom är väldigt smittsamt undrar jag om även rävarna här kan ha det?
Känner mig som värsta hönsmamman men jag vill inte att Gusten ska få det om vi kan undvika det.

Annons:
[Forest]
2012-09-12 20:37
#1

Bra att de sköt rävarna som hade skabb de lider så mycket de stackarna :-C Hur långt dom vandrar har jag inte jätte kollen på de brukar vandra ganska så bra om de inte är mer bofasta, men är dom ett par så brukar de ändå hålla sig till en bostad/gryt. Hur lätt det smittar vet jag inte exakt men det är vanligt att jakthundar får det men grannens hund har klarat sig i 2 år o det tycker jag låter bra, ändå finns det alltid skabbrävar här ser alltid någon stackare :S tycker verkligen synd om dom.

JereMina
2012-09-14 00:50
#2

Rävskabb får din hund inte så lätt som vissa vill påstå och just pudlar har en sådan päls så att det sällan får det.

Jag har i förra veckan haft ett snack med veterinären våran som sa att det är inte så smittsamt om inte de kommer nära räven eller skrubbar sig mot en stubbe eller så som räven skrubbat sig emot.

Så rädd får du inte vara utan ut och vandra du och håll koll på om han börjar klia sig på sidan med bakbenen.

Upp till toppen
Annons: