Annons:
Etiketterbilderfilmeryoutube
Läst 4509 ggr
JereMina
9/4/12, 11:49 PM

Mollys köttben

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi fick ett köttben av dem på ett charkuteri men det var nog för stort för Molly Tungan ute

Annons:
[Forest]
9/5/12, 9:46 AM
#1

Oj vilket gott ben Skrattande lite stort kanske men gott för henne Flört

TjockaBerta
9/5/12, 10:39 AM
#2

Gott och räcker lääääänge Skrattande

>>>Malum domesticum<<<

[Forest]
9/5/12, 10:44 AM
#3

måste fråga er en sak :) När jag ger ben till mina så är det mycket vanligt att de lämmnar kvar mycket, kan de äta märgben i några dagar tänker på bakterier o hur det ruttnar. Hur gör ni med inte helt uppätna märgben/köttben?

jag brukar kasta benet efter dag två ibland tar jag in det i kylskåpet för att ge det dag två o sen kastar jag det. Nu sist dom fick så åt dom upp allt samma dag (köpte de minsta jag kunde hitta) och Donna går gärna o tar de renätna benen som jag nu vågar ha framme pga de är renätna. :) PS annars brukar hundarna se lite bevikna ut när jag kastar deras  oätna ben ds Flört

Amandla
9/5/12, 12:45 PM
#4

Jag skrapar alltid ur det mesta av märgen innan mina får benen, de blir dåliga i magen av det (för kraftigt plus att mängden blir alldeles för stor för mina små). Första dagen får de ha det en halvtimme, nästa något längre, benen förvaras i kylskåp däremellan. Sen på tredje dagen brukar hundarna ha skrapat rent så då får benen ligga framme. Visst kan de lukta en aning, men hundar är inte alls lika känsliga för sånt som människor.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
wesdi
9/5/12, 1:33 PM
#5

Jag barfar mina hundar och RKB (råa köttiga ben) ingår i deras diet.

Jag ger inte s.k. bärande ben, inte märgben. Inte från stora tunga djur/äldre djur i alla fall. Av den anledningen att de flesta av de här benen är så hårda så att hunden kan inte tugga i sig dem och det därmed föreligger rätt stora risker med tandskador på hund. Att de gnager så att de i värsta fall får sprickor i tänder eller helt enkelt har av en tand.

En andra orsak är  fel  *storlek* på märgbenet. Det finns hundar som fastnat med en käkdel i märgbenet och fått åka akut till veterinär för att få bort märgbenet.

En tredje orsak är att för mina hundar skulle de här märgbenen  bli mer *sysselsättningsben*, gör inte så jättestor nytta. Inget hunden kan krossa i mindre bitar, svälja och smälta och få i sig nyttigheter, viss tandrensning kanske det ger men… tandrensning får mina hundar genom att äta rått kött och andra råa ben de krossar, tuggar och sväljer.
I och med att de får andra slag av ben, s.k. RKB så behöver de ingen extra *sysselsättning* när det gäller ben Flört

//Lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

[Forest]
9/5/12, 1:35 PM
#6

4 tack för tipset jag har svårt för kött o väldigt försiktig när det gäller all hantering av kött. Våra hundar tål märgen bra, Donna som först inte tålde något annat än sitt torrfoder tål nästan allt nu, dok får jag inte ge nu märgben + hundgodis på samma dag då kräks hon på kvällen.

Annons:
Amandla
9/5/12, 1:41 PM
#7

Bästa benen enligt mina pudlar, är märgben av lamm (vet inte om det är rätta namnet, de är alldeles knöliga i alla fall). Det var ganska mycket kött kvar på dem så pudlarna fick dem till middag. Inte särskilt mycket märg, och magarna mådde finemang Glad

Det ena benet finns kvar här, det gnager de ofta på för att inte tala om hur ofta jag trampar på det, det gör vansinnigt ont pga knölarna Tyst Det andra benet har fått byta ägare till en pudel som är väldigt känslig i magen, så där passade ett rengnagt ben väldigt bra.

Nu är det snart lammslakt igen (mina föräldrar bor på landet och har möjlighet att köpa direkt av bonden) och då ska jag se till att fylla frysen.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
9/5/12, 1:49 PM
#8

har inte provat lamm, men ska höra med min kompis som föder upp lamm om lite ben :) Jag ger annars oxå reben till mina de gnager dessa bra ointe heller gett dom rådjursben men det ska väl inte vara några problem o ge dom heller. Vidlsvin har de fått givetvis har köttet testas innan hundarna får benen.

JereMina
9/5/12, 11:20 PM
#9

Molly fick bara ha benet i typ 2 timmar sedan fick en betydligt större hund benet. Jag törs inte ge henne sådana ben och det med bakterier och att dem kan göra illa sig måste man tänka på.

Jag tyckte bara att det såg så roligt ut att jag tog kort och ville visa er. Det blev: Var ska det benet ta vägen med Molly Glad

[Forest]
9/6/12, 9:29 PM
#10

5 nyfiken vad är de bästa benen enligt dig o dina hundar som är råa köttiga ben? Låter kalas att barfa jag har tyvärr inte kunskap eller så stor plats i frysen att göra det men försöker iaf ge råkost här varje dag åt dom.

wesdi
9/6/12, 11:25 PM
#11

Beror på vad för ben du vill ge.

Jag är lite slarvig när jag bara rätt och slätt skriver  RKB…måste försöka bättra mig.

Det finns ätbara ben och RKB.

Ätbara ben är ben som kan krossas, ätas och smältas (kyckling, kalkon, revben, kanin, fisk är några exempel)

RKB är råa köttiga ben, ungefär 50 % kött och 50 % ben där ben inte är helt ätbart (hortnacke, nötnacke, älgnacke, stora grova revben … oxvans kanske.. i vart fall den grövsta delen är några exempel)

Hm fick nyss lära mig att det kan skilja sig mellan katt och hund.
Så därmed kan de här benen säkert skilja sig mellan små hundraser och stora hundraser.
Exempelvis kan ett revben inte vara helt ätbart för en katt och går då som RKB men en hund kanske äter hela revbenet  och då är det ätbart ben för hund.

//Lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

[Forest]
9/8/12, 8:50 AM
#12

11 tack, jag tror som du där vissa hundar krossar ju även rätt så hårda ben mens min småhundar inte skulle klara av det  så där är allså skillnad. jag ger nästan dagliven ätbara ben då de får kycklingklubba

JereMina
9/29/12, 1:42 AM
#13

Ger ni hundarna kycklingben? Det skulle inte jag göra för det har jag alltid varnats för av veterinärer.

Annons:
Upp till toppen
Annons: