Annons:
Etikettbeteende
Läst 6118 ggr
TjockaBerta
8/29/12, 11:04 AM

Blir det bättre nu med pudeln?

Blir det bättre nu?

Det frågar alla när jag berättar att min pudel har kastrerats. Jag blir oerhört ställd av frågan och vet inte vad jag ska svara.

Nyss frågade jag den som sade så: Vad menar du med frågan? Vad blir bättre? Och det visste hon  inte riktigt själv.

Jag har inte kastrerat min hund för att något ska bli bättre utan för att jag tycker att man bör göra det om man inte planerar att avla på hunden.

Att kastrera hunden är inte ett sätt att uppfostra den på utan ett  sätt att ta ansvar för olämpliga parningar. Har man problem med sin hund måste man ju arbeta med dem.

Det är möjligt att det påverkar hundens sätt att vara på men det får man ju aldrig veta i så fall.

Eller hur tänker folk?

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
Amandla
8/29/12, 11:38 AM
#1

Tja, medelsvensson kanske inte kan särskilt mycket om hundar? Det du kan göra är nog helt enkelt att fortsätta berätta hur du tänker, förhoppningsvis är det någon annan som lär sig något nytt Flört Förstår att det är tröttsamt.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
8/29/12, 6:15 PM
#2

Jag vet inte hur andra tänker. En hund som av ägare tycker att det är rätt att kastrera hunden, så visst kastrera den det är upp till var och en ägare även om det kan och är en genväg. Då man får en hund som blir avtrubbad till sig och sin omgivning, då den inte ger signaler som en hund som inte är kastrat.  Det är inte helt ovanligt kastrat triggar upp andra hundar just för att de inte doftar då den i andras hund är "könslös". Jag ser väl fördel med kastrera sin hund om den lider eller är sjuk som tex prostata besvär, livmoderinflammation etc

TjockaBerta
8/29/12, 6:45 PM
#3

#2 Det gällde varför folk frågar "om det är bättre nu". VAD skulle vara bättre menar de? Sen håller jag inte med om att en kastrerad hund blir avtrubbad. Det är inte min erfarenhet.

>>>Malum domesticum<<<

[Forest]
8/29/12, 8:45 PM
#4

3 så du menar att dina kastrater luktar hane på XX år/månader?

Klart man inte kan säga om det är bättre eller sämre det är ändå samma hund man har i kopplet :)

TjockaBerta
8/29/12, 9:29 PM
#5

#4 Nu förstod jag inte.

>>>Malum domesticum<<<

[Forest]
8/29/12, 9:43 PM
#6

5 tar jag om lite igen Flört Då man får en hund som blir avtrubbad till sig och sin omgivning, då den inte ger signaler som en hund som inte är kastrat. Sen menar inte jag att de blir avtrubbade trista och inte allerta utan de blir avtrubbade på lukter det är en viktig del för hundar.

Här i våran lilla håla är det många kastrater jag ser mer osäkra hundar o det är kastrater, hur kommer det sig? Får jag gissa så tror jag att ägaren tror att de nu har skapat sig en sällskapshund det vill säga en som inte behöver göra annat än gå lite promenader o sen stå i trädgården.  

Jag är inte för kastrering men tror inte att de lider heller av att bli kastrerade. Det är som sagt upp till varje hundägare o ta detta beslut.

Annons:
[Nalle-]
8/30/12, 4:41 PM
#7

Fast nog kan vissa saker ändå "bli bättre" av att kastrera?? Min hund var sjukt olycklig varje gång någon tik på kvarteret löpte, väckte mig om nätterna och gnällde, och här finns många tikar. Dessutom skulle han jucka på alla hundar han träffade och gav sig ALDRIG. Han kunde hålla på i flera timmar med bara kortare avbrott, och då hade jag ändå försökt träna bort det i flera år. Han var fyra när jag till slut gav upp och lät kastrera honom, har inte ångrat det en sekund! Fick en hund som verkar så otroligt mycket lugnare i sig själv nu. För första gången kan han faktiskt LEKA med hundar i stället för att bara jucka på dom. Det var defititivt en förbättring.

TjockaBerta
8/31/12, 3:40 PM
#8

#6, 7

Ni missar poängen med tråden men OK då.

6

Jo då förstår jag bättre. Javisst luktar en kastrerad hund annorlunda, det är jag medveten om och därigenom måste jag skydda mina hundar lite annorlunda från hundägare som inte förstår utan släpper fram sina hundar utan urskilljning. Jag har själv haft en tik som attackerade kastrater.

Om det är som du skriver att syftet har varit att få en hund som står stilla i trädgården ska man inte äga en hund över huvud taget. Kan det vara så att hundarna är rädda och osäkra pga ägarna inte vet hur man gör med en hund och behandlar dem på ett felaktigt sätt?

7

Jo det är riktigt att en del problem ofta blir bättre och att många hundar mår bättre efter en kastration. Då är anlednignen till kastreringen att man försöker lösa problemet. Och det är en bra anledning, så klart Glad

I mitt fall gäller det en hund som ännu inet blivit könsmogen. Jag har itne upplevt några "problem" med honom. Anledningen är att han inte ska avlas på för jag tycker man måste ta ansvar för oseriös, oftast, blandrasavel. Det ska inte ske.

Eftersom han är så ung kommer jag inte kunna veta om det ändrar något i hans beteende.

Vad min tråd gällde var att folk antog att jag skulle lösa något slags problem men att inte ens de själva visste vad de frågade om.

"Blir det bättre nu?" frågar de direkt  
-VAD blir bättre? Vad menar du? frågar jag
och då kan de inte själva svara på vad de menar med sin fråga.

En parentes angående kastrering: Det lustigaste  är att det är män som blir mest upprörda och tycker synd om hunden. Då frågar jag

-Vilket är värst för valpen; att bli kastrerad innan könsmognaden och inte veta nåt annat eller att ha kvar hela paketet i 15 år utan att få använda det en enda gång? Cool

En man skulle därremot aldrig kommentera om man lät sterilisera en tik. Gråter

>>>Malum domesticum<<<

[Forest]
8/31/12, 4:52 PM
#9

8 mjo jag vart lite ot men tog ju igen lite där att det ändå är samma hund man har o arbetar med. Flört Jag passar även på att tacka dig för den fina blomman den värmde Glad

TjockaBerta
8/31/12, 5:12 PM
#10

9

Jag är ingen strikt "trådare" själv egentligen. Det är rätt trevligt när trådar löper vidare så som ett samtal brukar göra.

Ville bara vara 100% säker på att jag nådde fram där Skrattande

>>>Malum domesticum<<<

Amandla
8/31/12, 5:17 PM
#11

OT gör ingenting här, så länge det hålls en trevlig ton Cool Jag är själv totalt obotlig på att dra iväg med trådar åt precis vilket håll som helst Tungan ute


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
ms-mee
9/1/12, 6:48 PM
#12

Jag kan faktiskt förstå varför folk frågar om det blev bättre. Många kastrerar ändå för att det är något som är "fel" och hoppas kastrationen ska ta bort problemet.

När folk frågar oss om det blev bättre svarar vi JA! Elvis var innan kastreringen en sån där som satt på ALLT på 4 ben -.- Precis allt. Och kände han doften av en löptik som inte var i närheten, började han jucka i luften. Kastreringen gjorde underverk på honom! :)

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

TjockaBerta
9/2/12, 11:55 AM
#13

#12

Själv skulle jag ställa frågan: Av vilken anledning kastrerades hunden? och om skälet skulle vara att man gjort det för att lösa något slags problem skulle jag ställa följdfrågan: Blev det bättre?

I ert fall gjorde ni det för att det var ett problem. Det har jag inte gjort så jag ser det inte som att det har varit en lösning på något.

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
ms-mee
9/2/12, 3:03 PM
#14

#13 Jo, du har en poäng där. Så långt tänkte jag inte.

Men det är samma med Hubert. Han är kastrerad trots att kulorna inte var något riktigt problem. Där kände jag bara att jag ville ta dom eftersom han inte ska avlas på.

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

MiracleWithPaws
9/2/12, 6:35 PM
#15

Nu har jag inte läst hela tråden, men jag hoppar in lite ändå. Det finns ju faktiskt hundfolk som anser att man inte ska kastrera en hund om det inte finns en specifik anledning (exempelvis fysiskt, psykiskt, whatever). Den jag tänker på som jag gått utbildning hos är David Selin på HUNDutbildningsgruppen. Så med tanke på att det finns olika uppfattningar även bland hundfolk, är det kanske inte så konstigt att "oinvigda" kan få olika bilder. Men visst, jag skulle inte ställa en sådan fråga till någon. Man vet ju inte anledningen till att en person kastrerar sitt djur. Det är inte alls säker att det fanns något innan som man hoppades skulle bli bättre.

TjockaBerta
9/2/12, 6:54 PM
#16

#14

Eftersom alla har olika utgångslägen tänker alla olika. Men nu förstår jag lite bättre hur det blir så.

Då min hund inte blivit könsmogen kommer jag inte att kunna se någon skillnad.

Ni kastrerade för att hunden inte skulle gå i avel men då det var en äldre hund såg ni en skillnad. Då blir det ju lättare att svara på en sån fråga.

#15

Exakt.

Jag hade bestämt mig innan jag fick hem min hund att det rätta var att kastrera om han inte skulle gå i avel. Stamtavlan var OK, 0% i inavel och hunden var så vacker så det är inte klokt. Inne är han världens lugnaste hund och så lättlärd med små mjuka medel. Där vacklade jag faktiskt. Han är så söt han måste få bli pappa. Men nej, när psyket inte är stabilt så är det inte ansvarigt att ta valpar efter honom. Så jag fick ta mig i kragen och genomföra vad jag egentligen visste var rätt.

Nu känns det så bra. Även om jag pga någonting måste omplacera honom kommer ingen kunna ta valpar efter honom  och tjäna pengar på det.

>>>Malum domesticum<<<

wesdi
9/2/12, 9:09 PM
#17

Håller med # 13. Skulle jag fråga så skulle jag fråga anledning till kastrering, eftersom det finns många orsaker till varför hundägare låter kastera sin hanhund.

Bland mina vänner:

* Krypt
* översexuell, utredning/behandling gjorts men inte hjälpt.
*Bor ihop med tikar, ska inte gå i avel av olika anledningar
*Har använts i avel och gjort sitt där, bor ihop med tikar.
*Andra sjukdomar/problem med testiklar/apparat där vette bedömt att en kastrering kan hjälpa
*Hanhundsilsk (och översexuell). Diverse andra saker prövades först innan hanen kastrerades. Hanhundsilskan försvann aldrig helt men dämpades/blev bättre..dvs hanterbar.
* Ska inte gå i avel.  Dock inte kastrerats innan könsmognad utan efter… ägaren ville se hur hunden utvecklades i mentalitet och på prov/tävlingar m.m.

Jag har själv idag två okastrerade hanar. Den yngsta gick nyligen i avel. Hade som mest tre okastrerade hanar samtidigt.
Ansåg det aldrig vara nödvändigt att kastrera, inte ens de som inte gick i avel.

Äldsta hanen skulle ha fyllt 14 år när han fick somna in.

//Lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

JereMina
9/5/12, 12:38 AM
#18

Jag har inget svar men ett av svaren du fick gjorde att jag kom att tänka på vår granne som har en stor blandrashund.

Den hunden är enda hanhunden i byn och det är inte lätt för honom då det finns 5 tikar som bor i byn. Det kommer också några på besök vissa helger och det är oftast någon som löper.

Det kanske skulle vara bra för grannen att kastrera hunden då han annars brukar springa på byn med faran att bli överkörd till exempel.

TjockaBerta
9/5/12, 10:41 AM
#19

#18

Stackars vovve Gråter

Kanske tikägarna vill starta en insamling så slipper de oroa sig för tjuvparningar också. Glad

>>>Malum domesticum<<<

Upp till toppen
Annons: