Annons:
Etikettpälsvård
Läst 4129 ggr
TjockaBerta
2012-08-19 14:50

Pudeln Thomas är nyrakad

Nyrakad! Nu både fram och bak med tanke på kastrationen.Skrattande

Fast man inte skulle tro det försvann mycket ludd kring nosen. Jag får inte till det så proffsigt ännu men jag får väl öva på.

Thomas är väldigt tålmodig med mina försök.

Däremot blev jag väldigt nöjd med svansroten fast den syns ju inte på den här bilden.

Tassarna har jag klippt med sax. Det är ett väldans jobb men det blir fint. Det är nästan så det blir en tass om dagen. Kroppen orkar inte mera.

Det vore roligt att få lära sig hur man gör för det finns säkert ett lättre sätt.

Tänkte på det där att det inte är bra att borsta pälsen för mycket. Men han blir ju så fin och det är roligt när tom. veterinären berömde hans fina päls. Och jag ska ju inte ställa ut honom.

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
Amandla
2012-08-19 15:15
#1

Så fin! Du kan allt borsta honom varje dag, som du säger så ska du inte ställa ut. Då håller du tovorna borta lättare dessutom, särskilt så länge du är noga med kammen också *sträng* den avslöjar alla eventuella tovor som borste och karda missat.

Har säkert frågat förut men gör det igen för säkerhets skull, du vet väl att pudelklubben anordnar pälsvårdskurser över hela landet? Annars hittar du bra tips på norra avdelningen, http://www.svenska-pudelklubben.se/contribute/norra/index.html Klicka på Smått och gott så hittar du jättebra bilder och text som beskriver hur man rakar mm.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
TjockaBerta
2012-08-19 15:59
#2

Ska genast inhandla en kam och se om jag missat något ;-) Ska kolla länken från datorn vie tillfälle. Tack

>>>Malum domesticum<<<

Amandla
2012-08-19 16:04
#3

Du ska ha en glestandad kam, en så kallad pudelkam eller en lång metallkam. Men det vet du kanske redan? Du drar med kammen åt alla möjliga och omöjliga håll genom pälsen, var noga så du inte missar någonstans.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
2012-08-19 21:25
#4

Åh vad han är söt Kyss

TjockaBerta
2012-08-27 20:01
#5

Nuhar jag inhandlat en pudelkam och kammat kors och tvärs. Thomas päls har varit hyfsat tovfri. Nu dyker det upp tovor under selen upptäcker jag, med kammen.

Det är dags att klippa ner honom i vilket fall som helst. Jag har inte riktigt hunnit med att borsta varje dag utan det har blivit varannan sista veckorna. Tyvärr. Nu är jag hemma igen så jag ska ta nya tag.

Kammen fick loss en massa mjuk ull som verkade sitta under pälsen liksom.

>>>Malum domesticum<<<

Amandla
2012-08-27 20:08
#6

Bra! Karda först, så länge det låter om den ska du fortsätta med den, du hör när den tystnar. Då är det dags för kammen Glad


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
[Forest]
2012-08-28 10:32
#7

5 vad har du för sele på honom?

JereMina
2012-08-28 23:34
#8

Vilken fin kille du har Berta Flört

TjockaBerta
2012-08-29 10:47
#9

Nu har jag bokat tid för klippning. På fredag ryker pälsen. Det är lite för mycket för mig att hålla efter just nu.

#7

Han har Hurrtas  sele som ligger över bröstet. Den heter vadderad sele.

http://www.hurttacollection.com/sv/pro-sv/produkter/selar/vadderad-sele/

#8

Tack. Alla pudlar är fina hundar.Skrattande

>>>Malum domesticum<<<

Amandla
2012-08-29 11:38
#10

Bra att du tar hjälp, nu blir det lättare ska du se Cool


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
TjockaBerta
2012-08-31 16:10
#11

Nu är han smal! Tänk om man själv kunde bli smal så lätt. Nästa vecka blir det den andra hundesn tur.

>>>Malum domesticum<<<

Upp till toppen
Annons: