Annons:
Etikettpälsvård
Läst 14095 ggr
Pudelbus
2012-08-18 01:06

Pudelborste

Vilka borstar använder ni till vovvarna?

Jag har själv använt en karda av någt slag som har funkar super, men den är elt borta! Har letat överallt, så dags att köpa sig en ny nu..

Vad rekomenderar ni för pudelpälsen?

Annons:
fidojunior
2012-08-18 10:57
#1

Jag använder karda, tycker att de fungerar bäst. Har en karda med plastbollar längst ut också för min pudelblandis för han har inte likadan päls.

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

Amandla
2012-08-18 11:59
#2

Har du sett artikeln om pälsvård? http://pudel.ifokus.se/articles/4f04ba09d4ebea544d05a3a3-palsvardsredskap-vilka-behover-man?articles-1

Jag använder en sån karda som är på bild där, Dogman. Sen har jag en Les Poochs-karda också, den är särskilt bra på att reda ut tovor: http://satchmosbutik.mamutweb.com/Shop/List/Les-Poochs/60/1 Den röda kardan passar till pudelpäls.

Sen har jag också en rosa Madan borste: http://www.palsvardsproffsen.se/butiken/plsvrd/borstar/madan-borste-avlng


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
TjockaBerta
2012-08-18 15:05
#3

Jag köpte Dogman. De var billiga och jag tycker de fungerar jättebra. Jag köpte borste en stor och en liten och karda en stor och en liten.

Behöver dubbelt till landet.

Jag borstar pälsen varje dag, tycker den lilla borsten är bäst. Och efter det kardar jag pälsen, där fungerar den stora kardan bäst.

Det skulle inte gå att karda direkt i Thomas päls.

Cockerpoo-hunden borstar jag bara. Inte för att det behövs men för att han tycker att det är skönt.

>>>Malum domesticum<<<

AmandaH94
2012-08-18 17:50
#4

#3 Bara ett litet tips, borsta inte pälsen varje dag, då det sliter oerhört mycket på en pudelpäls! :) Vet inte hur ofta du badar din hund, men att bada cirka varannan/tredje vecka gör att de inte tovar mycket, förutsatt att de inte är i tovåldern.

TjockaBerta
2012-08-18 18:46
#5

#4 Hur ser man att det sliter på pälsen? Och varför är inte det bra i så fall? Jag badar ca varannan vecka. Hittills har jag hittat en liten tova vid örat, det var nåt som kletat fast, men jag väntar på tovåldern. Han är klippt en gång.

>>>Malum domesticum<<<

[Forest]
2012-08-18 23:28
#6

kör med kardor i olika storlekar utan knoppar/nubbar. Borste kör jag med 2 olika KW piggborste och vellus. Sen har jag 3 olika kammar, en lång stålkam en pudelkam , en jag hade på fd hunden som jag faktist gillar även på på pudlarna doggman med rullande piggar .

jag har alla pälssaker i en påse som med pudeltryck på. Jag hade först i låda men tyckte att det var smidigare att ha det i denna påse :) Så tipset jag kan ge är lägg tillbaka borstar,kammar,klosax ja allt sånt och ha det ett ställe där dom ska vara. På så vis slipper jag leta över allt ;) Nu har jag även skaffat en kattpåse så dottern har sina pälsvårdsgrejjer oxå sammlade (bara borste,sax,kam,karda) :)

Annons:
Pudelbus
2012-08-18 23:39
#7

Tack, ska nog lyckas hitta någon bra med alla tips. Min älskade karda kanske dyker upp någon dag också ;)

Ja, ha allt samlat är en bra ide, som jag försökt med hundra gånger tror jag. Visa saker hamnar hemma hos mamma när dom ska låna osv, sen är allt på olika ställen igen Obestämd

[Forest]
2012-08-18 23:46
#8

Lite ot. Men kolla gärna på era kardor hur de ser ut kardorna ska itne ha sptreiga linjer med "borst" är de spretiga så kan de stickas o detta uppskattas inte. Jag brukar även känna på min egna arm för testa hur känns denna karda :) har själv kaserat nyligen en karda då den börja bli lite spretig.

Amandla
2012-08-19 00:17
#9

Man kan ta en tång och dra ut de spretiga borsten, så slipper man kassera kardan alltför tidigt Flört

Jag har så mycket pälsvårdssaker, och åker ju på utställningar så jag föredrar att ha allt ordentligt samlat. Min trimväska har jag visat i en egen tråd Cool Jag är nöjd med den, förutom att den blev något liten. Nästa ska jag sy aningen större så det blir fler fack.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
AmandaH94
2012-08-19 01:06
#10

#4 Det blir spretigt, tunt, torrt och ser allmänt dåligt ut. Är pälsen slitet tovar det dessutom lättare. Aha en liten valp fortfarande alltså Glad om du bara ska ha i vanlig vardagsfrisyr behöver du inte tänka allt så mycket på sliten päls eftersom man klipper ner dem så ofta. Ska du dock försöka någon gång med utställningsklipp så försök att borsta endast när det behövs, det beskonar pälsen. Att karda där det är lång päls, t ex vid nacken är heller då inte bra, borstar funkar bäst. Men som sagt, är det vardagsklipp behöver du inte tänka på så mycket Glad

[Forest]
2012-08-19 11:26
#11

9 aha det har jag inte tänkt på att man kan bra tips Glad

Upp till toppen
Annons: