Annons:
Etiketttillbehör
Läst 16444 ggr
TjockaBerta
8/6/12, 2:50 PM

Vilken sele passar din pudel bäst?

Snodde idén från hundar i fokus.

När jag skulle köpa sele fick vi prova en massa olika selar men ingen satt bra. De hamnade för långt fram på Thomas och då slog han armbågarna i selens bakre remmar.

I en butik förklarade en tjej att pudlar har ett utstickande bröstben och det gör att selarna sällan sitter som det ska.

Det ledde till en Y-sele åt Cockerpoo-hunden och något som heter vadderad sele  åt Thomas. Den går inte ner mellan frambenen och då verkar det fungera.

Har ni haft ssamma problem med era  pudlar?

Ligger det något i förklaringen om pudlarnas bröstben?

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
fidojunior
8/6/12, 8:17 PM
#1

Nja, Fido har liten bröstkorg gissar jag för den lämnar mellanrum mellan sele och bröstkorg om han inte går före och han har minsta storleken. :P Har vanlig sele på mina.

Funderar på att testa y-sele på dem, inte för att hundarna har visat obehag eller något utan mest för att deras selar ser ut att sitta lite fel om man jämför med andras.

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

[Forest]
8/6/12, 11:51 PM
#2

Donna har jag inte hittat någon som sitter kanon på, de sitter illa så hon kör faktist med en bredare lädersele som är till för katt, det är y-sele. Enja därimot har Hurta sele som sitter bra på henne https://www.divinedog.se/lifeguard-yreflexsele-neon-rosa-p-458-c-197.aspx vill jag få det till att hon har.

[Forest]
8/7/12, 12:17 AM
#3

Kom på en sele som jag har slarvat bort som jag verkligen älskade det är typs som valpselarna puppia-modeller de sitter kanon bra. Den hade Enja som liten valp o satt så fint på Donna men som sagt den är bortslarvad. Det finns billigare varianter av dom enfärgade så man behöver inte tänka på att man köper pluttinuttigt om man inte gillar sånt. Flört OBS tänk på att fullpälsade pudlar ser ut som en tovmatta så är din i tovåldern så undvik sån sele. Det tåls att nämnas Tungan ute

TjockaBerta
8/7/12, 12:54 PM
#4

#1

Men då kanske det är så att det är svårare med en pudel om du tycker att selarna ser ut att sitta fel jämfört med andra hundar.

#2

Exakt en sån har cockerpoohunden och det fungerar på honom men den gick inte alls på Thomas.

Ja Thomas päls börjar bli krulligare och strävare. Barnet kallar honom för Barillahunden hi hi hi. Han är snart 8 månader och det är väl tovåldern.  Jag måste säga att jag  hittills har hittat en liten liten tova bakom ena örat på honom och det var för 1,5 månader sen ungefär. Selen har heller inte trasslat pälsen ännu. Men det kanske kommer.

Jag är rätt petig med borstandet och jag tycker inte att han har så mycket päls, lätt att schampoonera och torka, men då jämför jag med den andra hunden. Där kommer man inte ner till skinnet någonstans pga underullen. Han ser ut som en persianpäls.

>>>Malum domesticum<<<

Amandla
8/7/12, 1:12 PM
#5

Berta, du kommer inte att tveka det minsta över när Thomas börjat byta päls, tro mig Tungan ute Än är ni inte där, låter det som… Det är olika när det inträffar.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
TjockaBerta
8/7/12, 1:26 PM
#6

#5

Tack för uppmuntran Skrattande

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
Amandla
8/7/12, 1:38 PM
#7

*lol* Känner det just nu som att det är väldigt gott att inte ha nån pudel i tovåldern Oskyldig räcker fint med en grå som behöver badas minst var tredje vecka… men gör jag det så tovar hon inte något nämnvärt. Den vite tovar _aldrig_.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
fidojunior
8/7/12, 2:14 PM
#8

#4 Det är nog så, har även hört att hundovareller brukar sitta lite knäppt på pudlar har inte testat själv så vet inte. :P

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

Lyan
8/7/12, 4:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Jag har också problem med att hitta selar till Ping men det är för att hon är så himla slank och med stort huvud (även utan massa päls och snoddar). Om selen kan gå över hennes huvud så går den också över bogarna. En y-sele är omöjligt att ha på henne om den inte är ställbar i halsen och då är det jobbigt att behöva ställa om den hela tiden. Bröstsele gillar jag inte men vet inte varför.

Jag hittade en kattsele på Ica som sitter jättebra och som dessutom bara kostade 50kr :-D

På vintern däremot så har hon antingen y-sele (Gustav och Evita) eller bröstsele (Alac) för då blir hon dubbelt så bred pga alla kläder :-P

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

TjockaBerta
8/7/12, 6:08 PM
#10

#9

Jag köpte en likadan som på din bild till TH för att prova om det var någon idé att satsa på en dyrare. Den fungerade ju men nu är han större än Ping så det blev i klenaste laget.

Den han fick är denna http://www.dinhundshop.se/hurtta-vadderad-sele-hund-hundsele-drar-koppel.html

Det är ett jättestort hål för huvudet, inga problem att komma in där, men sen ligger den bara över nyckelbenen så man behöver endast reglera storleken runt hans mage.

>>>Malum domesticum<<<

Lyan
5/4/13, 6:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Ping har fått en ny sele nu. Eftersom hon gärna går och släpar bakom mig så hamnar alla selar i armvecken på henne men denna har en extra rem som gör att selen ligger där den ska. Jag tycker att den funkar jättebra men Ping har inte riktigt bestämt sig vad hon tycker ännu

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

TjockaBerta
5/4/13, 6:23 PM
#12

#11

Är det en sån sele man fäster kopplet fram i? Det ser ut som en vi provat med dubbla remmar runt magen. 

Snygga "stövlar" förresten 😃

>>>Malum domesticum<<<

Lyan
5/4/13, 6:50 PM
#13

#12 Nej man fäster på ryggen. Finns en ring i den främre remmen och en ring i den bakre.

Haha, orkade inte klippa färdigt bollar när jag tog kroppen och sedan blev det inte av, men det är borta nu för jag klippte henne i eftermiddags. Så nu är hon gulligt pudelklippt igen :-D

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Annons:
[Iyen]
5/6/13, 5:44 AM
#14

Viggo har en Hurtta Y-sele. Jätteproblem med andra selar. Den införskaffades då jag inte ville stoppa det lilla driv i spåret han hade. Det fungerade. Men nu använder jag den jämt.
Vad brukar andra storpudlar ha i storlek? Vi har 90 på Viggo.

Neela
5/6/13, 12:05 PM
#15

#14 hurtta's selar passade inte på Sune så jag har en h-sele, som vi använder jämt, och en spårsele till bad och spår.

wintermynta
5/6/13, 4:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Y sele fungerar inte alls på GUsten och nu har han  halsband. Men sen när han är nerklippt så kommer han ha selen på bilden.

wintermynta
5/6/13, 4:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

På vintern har han en varmare sele även den från Puppia.
Den har reflexband runt med matchande reflexkoppel.

[Forest]
5/6/13, 8:01 PM
#18

Gustens selar gillar jag skarpt, en nyfiken fråga :) Har du tänkt på om han får lättare tover under nu vinterselen?

 Jag har snarlik den han har på bild 16 fast i svart.

wintermynta
5/6/13, 8:16 PM
#19

Inte av selen däremot Hurttafleeceoverallen.

melissajuhlin
5/6/13, 8:19 PM
#20

Har inte heller någon perfekt men sitter bra och han smiter inte det är väl huvudsaken ännu iaf? 🙂Vi har en svart typ som #11 men min pudel är större så därför en lite större sele men den sitter bra ändå. Använder den inte alltid heller. Hur är din? Kram

Annons:
[Forest]
5/6/13, 8:27 PM
#21

19 mjo det har jag oxå märkt, tack då ska jag fundera mer selen :)

ms-mee
5/8/13, 1:46 PM
#22

Jag har en som i #10. Fast jag sydde en själv då storlekarna är så konstiga och passar inte Hubert. Han har inte riktigt så bra proportioner :P

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

wesdi
5/8/13, 3:12 PM
#23

😉Det beror även på vad selen ska användas till.
Dragsele då är det A och O att den sitter rätt så att dragvikte/draget blir rätt fördelat på hund.

Samma med WP-sele, de är ju oftast måttbeställda just för att få sele anpassad till resp. hund.

Så mina hundar har tre olika selar. Dragsele, WP-sele (för dra kätting) och så en mer *vanlig* Hurtta Y-sele som inte används vid drag då.

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Neela
5/13/13, 7:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Sune har tre selar men den här använder vi oftast:

[Forest]
5/13/13, 10:29 PM
#25

24 snyggaste selen jag har sett 🙂

Neela
5/14/13, 9:19 AM
#26

#25 Tack! Visste att jag var tvungen att ha den samma sekund han fick den på sig trots att jag hade tänkt mig en mjukare, fodrad, oops…

5ara
8/27/14, 4:31 PM
#27

Har någon provat Rukkas Y-sele? Tycker det verkar så bra att den är ställbar och han växer ju lite fortfarande… Köpte en Hurtta Y-sele som antagligen blir lite trång om en månad eller så. Tycker nog att den även sitter lite nära armbågarna men det borde väl bli bättre med en större storlek. Funderar därför på en Rukka istället. Jag är dock inte överförtjust i att de bara finns i neonfärger…

Annons:
Lyan
8/27/14, 6:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Här är Pings nuvarande sele. Hade tyvärr ingen bättre bild :-P Det har tagit låååång tid att få ihop en sele som hon trivs i. Den får inte sitta åt någonstans, den får inte vara styv, den får inte gå i armhålan, den får inte ha rem mellan frambenen osv. Ping har mååånga krav på sina saker (kläder ska vi inte tala om, hopplöst, suck -.-). Denna selen tar inte emot någonstans och den kan glida fram och tillbaka i sidled över ryggen beroende på vilken sida hon går på.

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

5ara
8/29/14, 11:24 AM
#29

Oj, det var en minsann en dam med krav på sin sele 😉Vad skönt att du äntligen hittat en som passar! Min skrutt verkar inte bry sig särskilt mycket utan jag tror snarare att han inte visar något även om det inte skulle vara helt bra…

lillvilda
8/29/14, 1:44 PM
#30

Min kille kör nästan alltid på sin hurtta sele H sele på sig. Han har inte så höga krav på sele däremot är det ju viktigt för mig att selen sitter bra.  Hurttas H-sele är som gjuten på honom men problemet när jag alltid använder samma sele på honom är att den skaver ju alltid i pälsen på samma ställe. På honom är det där man sätter fast kopplet på ryggen. Sån nu får han en web master sele från ruffwear där det är tyg mellan haken till kopplet och hans päls. Den sitter jätte bra på honom. Jag tycker de flesta selar passar på honom. Han är lätt att hitta sele till om jag jämför med mina vänner som har franska bulldogs.

VågEtt hem utan en hund är inget hemHund

Lyan
8/29/14, 4:34 PM
#31

#29 Ja, hon är "hemsk" :-/ Och då är det ännu värre med kläder. Hon fryser extremt lätt men det är nästan omöjligt att hitta något hon trivs i

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

5ara
8/30/14, 8:42 PM
#32

Nu blev det en neonfärgad Rukka-sele. Den är gul/grön och han syns på typ en kilometers avstånd😛 Igår tog jag helt sonika med skrutten till affären så att jag kunde prova. Efter att ha provat ett antal selar är min uppfattning att Pajas (pudlar?) är kortare i kroppen än många andra hundar avseende förhållandet mellan bröstomfång och kroppslängd. 

Hurtta gick inte… När den var lagom runt bröstkorgen var den för liten i övrigt. På den nya selen får jag spänna in på minsta i fronten så att den inte ska hamna för långt bak och samtidigt är bröstet inställt på mitten typ. Men nu är jag jättenöjd😃 Känns så bra att den kommer funka även om han växer lite till.

[Forest]
9/2/14, 10:55 AM
#33

32 Dom är bra dom selarna, kul att du är supernöjd med selen och stort plus är att han synds på långt håll med :)

Upp till toppen
Annons: