Annons:
Etikettallmänt
Läst 5433 ggr
TjockaBerta
2012-08-04 15:50

Kantarellsök med pudel

Vaddå gå kurs. Det är ju jättelätt att hitta kantareller. De ligger ju där och ser goda ut. Mums!

Jag provade faktiskt att låta vovvarna söka bitar av kantarell på tomten och det fattade de snabbt. Tyvärr lyckades den lilla hitta alla andra kantareller på tomten på egen hand och åt upp allihopa. Ha ha ha

Nu var jag ute i skogen på egen hand. Det var lugnast så.

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
[Forest]
2012-08-04 22:56
#1

Härliga bilder  och vilka fina kantareller. Forstätt träna det bådar jätte gott att de hittar svamparna och som din lilleman tillomed hitta egna dok åt dom men iaf Cool 

 Jag har försökt med på att träna lite med Enja men hmm ja hon är inte så himmla intreserad av leta efter svampar. 

Lite OT: Jag var iväg med grannen o hitta typ 10 st små kantareller för någon vecka sen. Inte mycket o träna på eller äta Rynkar på näsan Den natten hade jag tydligen sagt håll er i…. J*vla kantareller! förbannade svampj*vlar. Så fråga min man mej är de duma?!  ja de kommer ju inte när jag visslar på dom Skrattande Han hade skrattat gott åt mej Tungan ute

Kitten86
2012-08-05 20:26
#2

Som kantarell hund ska man ha en kräsen ätare som min :) Tränade honom förut till att söka kantareller och han vart duktig på det också, och etersom han är kräsen i maten så skulle han aldrig drömma om att smaka på dem än mindre att äta upp dem! Beröm av matte var gott nog, sötnöten. Brist på engagemang (tycker det är jättetråkigt att plocka svamp) vilket gör att vi inte gjort det på länge så han har nog glömt bort hur man gör….

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

TjockaBerta
2012-08-06 10:58
#3

#1

Ja jag plockade inte så flitigt så jag fick mardrömmar efteråt Skrattande

Hos oss är det bara jag som äter svamp så man får plocka med  måtta. Det gäller att sluta titta efter ett tag och gå hem.

#2

Ja, det kanske går lättare om de är kräsna. Mina hundar är vana att gå ut och äta smultron och vinbär och annat som växer i trädgården och nu även kantareller. Vi brukar sitta i buskarna och mumsa tillsammans.

Men jag har funderat över det här med svamp. Vet hundarna vilka som är ätliga? Kanske de bara äter de svampar jag visat dem på.

Den lilla hade farit runt och bitit sönder en massa andra svampar på tomten som jag inte vet vad det var. Jag tror dock att han mest hade lekt och busat med dem. Men man vill ju inte att de hittar flugsvamp.

>>>Malum domesticum<<<

Kitten86
2012-08-06 22:01
#4

#3
Tror att hundar, precis som hästar, vet vad som är ätbart och inte. Så jag tror inte att en hund medvetet skulle äta eller smaka på flugsvamp t.ex.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

[Forest]
2012-08-06 23:40
#5

3 mina är som dina hundar de äter mycket små bär som är ätbara, svartavinbär stor nu på listan att gå till när vi är på våran kolonilott dok får jag säga åt dom inte äta så mycket då jag tror de kan bli lite lösa i magen av för mycket av dom. Äpplen phu det får jag plocka upp här ute för annars går dom o äter lite på flera st och getingar dras till deras äpplen med :-/ Men de får äta lite varje dag då det rammlar av hela tiden. Tror oxå som du att de äter inte alla svampar och dina har säkert lärt sig matte plockar dessa o gör dom till mat så de är ätbara.

Upp till toppen
Annons: