Annons:
Etikettutställning
Läst 9508 ggr
[Forest]
7/23/12, 10:23 PM

Fuska med pälsen på utställning?

När jag var på utställning så var det rätt många som sålde saker, bla var pudelproffsen där. Jag stog o läste på en flaska "Black Botton" allså nosfärg. Sen kollar vidare jo shampo med färg i alla nyanser även finns det mer med färg i som man kan köpa. Du eliminera oönskade färgnyanser på några sekunder, färgar inte av sig och håller till nästa schamponering står det på hemsidan. Jag såg ju flera som fuska öppet o jag vart lite paff faktist, pompiga pudeluppfödare med snoffsiga kläder springer med hund som verkligen "dammar" eller där pälsen är så spryad att inte ett hårstrå fladdar.

Har du vart på utställning har du sett oxå öppet fusk såg även på shih tzu och cotte på en annan utställning.

Annons:
Amandla
7/24/12, 1:06 PM
#1

Nej, jag har aldrig sett någon fuska, men jag är såpass naiv att jag har svårt att tro att någon gör det… fast jag VET att det förekommer, jag vill bara inte se det Obestämd Nu har det väl inte varit någon stor drive med stickprover heller, men det stod något, kan ha varit i pudelklubbens tidning eller i Hundsport, om att kontrollerna ska ökas. Det är bra tycker jag, ska man tävla så ska det vara på lika villkor!


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
7/24/12, 4:27 PM
#2

1 fast jag har sett hur det yr om hundarna även allså inne i ringen ser att de "mjällar" Skrikandes  vad som jag reagerat på är varför säger inte dommaren tack o hej lämna ringen. Det gjorde de på en utställning ena hunden såg man dammet från (inte pudel) sen var det en i Enjas klass som var helt galen tack o hej lämna ringen, välkommen åter när hunden är trevligare. Jag fattar inte hur man tänker om man fuskar med färga sin hund, det kommer så småning om lysa genom iaf på genarationer neråt sen iaf. Jag tycker det är väldigt tragist detta och jag hoppas verkligen att de gör stickprover även på de större mer "kända" uppfödarna.

MiracleWithPaws
7/24/12, 5:26 PM
#3

Men vad räknas som "fusk" då? Jag har inte riktigt koll på reglerna. På pudellägret tidigare i somras blev vi tipsade om schampon som är till för vissa färger (på min grå blev jag tipsad om att använda schampo för svarta hundar på benen, och schamp för vita hundar på kropp och huvud) och det var ingen som verkade förvånade inför det. Samma sak gäller på katter (i alla fall min ras som ska vara så vit som möjligt). De schampon jag tänker på färgar ju inte hunden utan är till för att ta fram en viss nyans som så att säga "redan finns". Ni kanske menar några andra preparat?

Visst kan jag förstå att det ses som "fusk" (som sagt vet jag inte riktigt vad som står i SKKs regler), men då tycker jag det är minst lika fuskigt att ha utställningsfrisyrer på pudlarna. Jisses vad mycket man kan göra för att hunden ska se bättre byggd ut etc! Och det smusslas det ju inte om alls utan det är bara så det fungerar inom rasen. Tråkigt tycker jag, håller med dig Forest om att det är helt meningslöst om det nu är i avelssyfte man ställer ut hunden. Generna blir inte bättre för att frisyren är snyggt klippt liksom… Näe, jag hade hellre sett att alla pudlar skulle vara kortklippta på kroppen med längre päls på t.ex. huvudet. Då hade det blivit mer rättvist. Men då hade de ju inte heller riktigt varit pudlar längre… :P

Kitten86
7/24/12, 7:20 PM
#4

Vet att det fuskar en del, och inom olika raser. Synd bara att det ska krävas att det kommer fram fel från vissa led som har champions i sig bara för att de hundarna har vunnit titlar genom fusk! Det färgas och sprayas, och puppas och donas helt i onödan.

Ska vara samma för alla, tycker jag. Inga "hjälpmedel" utan hundarna ska vara "naturelle" samt att jag tycker att domare inte ska få veta vad hunden de bedömmer heter så att alla hundar får så opartiskt omdöme som möjligt. Ska ju inte spela någon roll om hunden kommer från en stor eller liten kennel utan ska ju dömas likvärdigt utifrån exteriören och inte dess namn i stamtavlan.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Amandla
7/24/12, 7:54 PM
#5

Domaren får inte ha tillgång till katalogen enligt reglementet.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
7/24/12, 8:19 PM
#6

3 Vad heter schampot låter som att det är ett schampo som ger lite färg faktis, ne det är inte tillåtet . Jag vart oxå rek att andvända schampo för brun hund då Enja har lite kopparfärg vi körde vanligt schampo som vi brukar köra med o balsam oxå. Du får inte spraya på något heller på hunden eller pudra hunden inte andvända något som ändrar pälsstrukturen. Flört

Annons:
TriciaMcMillan
7/26/12, 1:36 PM
#7

Men en fråga bara, om du såg otvetydigt fuskande på utställningen, varför gick du inte till ansvariga/sekretariatet och bad att få anmäla fusket?

Jag har aldrig sett det ske själv, men hört flera som sett folk fuska öppet, och blir faktiskt lite störd på att man ser det, störs av det men väljer att inte anmäla utan skriver om det på forum/pratar om det och förfasas. Klart folk med den mentaliteten fortsätter fuska om ingen bryr sig.

Hjälp mig att vinna en Ipad i Framtidsguidens tävling! Rösta på Elisabeth Qvarnströms bidrag här: http://framtidsguiden.kau.se/vote.php?v=10. Tack!

[Forest]
7/26/12, 11:21 PM
#8

7 inte en tanke på att man kunde anmäla det när man är åskådare på utställning.  Men kul att du blir störd över att man ser det o tar upp det på forum. Vad jag ville var väl hur mycket fusk kan man tillåta eftersom jag som åskådare kunde se detta på utställning ?

Amandla
7/27/12, 10:49 AM
#9

Nu känner jag Tricia så bra så jag vet att hon inte menade något illa, Sophie, men jag förstår hur hon menar. Om folk vet att man inte får fuska och vet att det går att anmäla, DÅ stör det mig också. Vet man inte om det så gör man ju inte Flört


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
TriciaMcMillan
7/27/12, 10:53 AM
#10

Klart man kan gå och fråga de ansvariga. Alla vi hundintresserade har ett ansvar tycker jag, även om man bara är åskådare. Ännu mer om man är medlem i SKK som är den övergripande organisationen.

Nu är ju inte fuskande på utställning olagligt så dålig jämförelse kanske, men ser du ett "småbrott" på gatan går du ju till polisen och inte sätter dig vid datorn.

Blir inte störd av att man frågar på forum, men att man låter bli att anmäla när man ser det med egna ögon. "Hur mycket fusk kan man tillåta" frågar du, ja enligt reglerna är det ju inte tillåtet och då måste ju ansvariga för utställningen uppmärksammas på att det sker. Man kan även kontakta SKK i ett mail. Jag tänker att om de får signaler från många håll att fusket ökar igen (?), så blir det en anledning att åter börja med pälsprover.

Hjälp mig att vinna en Ipad i Framtidsguidens tävling! Rösta på Elisabeth Qvarnströms bidrag här: http://framtidsguiden.kau.se/vote.php?v=10. Tack!

TriciaMcMillan
7/27/12, 10:54 AM
#11

Glömde, försäljarna kan man inte göra något åt. Köpa "fuskprodukter" är ju inte emot reglerna, bara att använda det till utställning.

Jag skulle önska mer pälsprover faktiskt.

Hjälp mig att vinna en Ipad i Framtidsguidens tävling! Rösta på Elisabeth Qvarnströms bidrag här: http://framtidsguiden.kau.se/vote.php?v=10. Tack!

Amandla
7/27/12, 10:54 AM
#12

#10 Haha, visste väl att du sitter här samtidigt! Kyss


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Upp till toppen
Annons: