Annons:
Etiketterhälsasjukdomarolycksförebyggande
Läst 9997 ggr
Kitten86
7/12/12, 10:01 PM

Min pudel har hjärtproblem :(

För lite över en månad sen fyllde min underbara pudelherre 14 år! En aktiningsvärd ålder och värd att vara lite "pensionär" efter ett mycket aktivt hundliv.

Men han har hostat lite till och från inget allvarligt och inget som gjort att jag ansett man bör åka till veterinären med då det går över och kommer igen (åkte en gång då den var envis men då var det en vanlig rethosta som han fick hostdämpande för). Men så den sensate tiden har han hostat mer och mer, en "aggresivare" hosta. Så i morse så lät det nästan som om han inte fick ordentligt med luft, han spydde/ hostade upp missfärgat slem och började småfnysa så att vätska även kom ur näsan…

Snabbt på telefonen och ringa veterinären som misstänkte att det skulle kunna vara lunginflammation, så de vill ha in han för röntgen. Jag ska till jobbet utan möjlighet att byta så min mamma blir anlitat att åka med honom! Ca en halvtimme efter att hans besökstid börjat får jag samtal från min mamma som säger att det iaf inte är vätska i lungorna men att hans hjärta blivit förstorat och att de tagit fler bilder för att se bättre. En stund senare ringer hon tillbaka för att berätta mer.

Zalos hjärta är kraftigt förstorat, såpass att det trycker på strupen och aär orsaken till hans hosta. Min mamma sa att hon fått se bilderna och att mer eller mindre hela utrymmet i bröstkorgen består av hans hjärta. Så nu ska han gå på hjärtmedicin resten av livet. De första 10 dagarna på en "bätte" sort för att få ner storleken på hjärtat och sen ska han gå över på en annan "underhållsmedicin" för hjärtat samt att han fick en kur med penicillin för hostan.

Min underbara gammelherre som redan går på 3 olika mediciner ska nu behöva äta ännu mer..!! Hur mycket medicin ska hans åldrande kropp behöva kämpa med? Milda blåsljud som utvecklas till förstorade hjärtan var tydligen inte heller helt ovanligt bland såväl pudel som tax fick jag lära mig.

Ljuset i tunneln är iaf att min veterinär alltid påpekar vilken toppenform han är i! Att han är så pigg och kry, och med "i matchen", i god fysisk och mental kondition etc vilket värmer mitt hjärta…!! Än så länge toppenfina blodvärden trots medicinerna, men det känns också som att någon gång kommer ju turen att sluta flyta Obestämd Fick jag bestämma skulle han få leva för alltid, nej skämt åt sido men jag skulle gärna ha honom vid min sida ett par år till…!!

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Annons:
fidojunior
7/12/12, 10:12 PM
#1

Min 10-åriga dvärgpudel Fido har också ett förstorat hjärta men han behöver ingen medicin än så länge. Jag hoppas att han lever minst lika länge som din i alla fall. :) Inte kul att få sådana nyheter men samtidigt bra att det går att medicinera.

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

[Forest]
7/13/12, 10:04 AM
#2

Det var tur att du var snabb på åka med han, det är trist att behöva medicenera sin hund men om det får hunden att må bra  tycker jag inte man ska tveka. Är det dok mer att man proppar i allt möjligt o hunden ser inte alls ut att må bra måste man ta sig en tankeställare. Men som sagt i ditt läge där hunden är fin o pigg trots sin ålder så ser jag det inte alls som fel tvärtom du tar väl hand om honom :)

Amandla
7/13/12, 10:39 AM
#3

Skönt att du vet vad som är fel och att det går att medicinera. Jag är själv en sådan som måste äta ett antal mediciner periodvis och kan lova att jag är glad för varenda en av dem eftersom de höjer min livskvalité! Jag hoppas att du får behålla din älskling så länge som möjligt Kyss


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Kitten86
7/13/12, 10:14 PM
#4

Tack alla för era fina kommentarer, det värmer verkligen!!

Jag ser det absolut som att jag gör vad jag kan för att höja hans livskvalité, men blir samtidigt lite orolig då hans kropp (lever och njurar) får jobba extra pga alla mediciner. Så nur blir det att hoppas på att hans fina blodvärden håller sig och att testa honom regelbundet för att hålla koll…

#1
Okej, har han haft det länge? Tror att veterinären bedömde att medicin var det enda rätta iom att hans hjärta blivit så pass kraftigt förstorat. Hoppas att din hund slipper medicin!

#2
Tackar. Ja, han ska ju inte behöva mediciner för att leva för min skull. Tvärt om ser jag, som du, det som något som hjälper honom att leva livet fullt ut.

#3
Tack, det hoppas jag med!

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

fidojunior
7/13/12, 10:23 PM
#5

#4 Vet inte hur länge han har haft det men det upptäcktes i våras. Veterinären ville inte ge medicin i onödan och hon sa att det inte går att förhindra det så det fanns ingen mening med att påbörja medicin nu. Nu har jag ju också fått klart för mig vad för symtom som han kan visa om det skulle bli värre.

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

JereMina
7/14/12, 2:10 AM
#6

Du känner själv hur länge du vill hålla på med medicinering och det är klart att vi vill att våra djur ska leva med oss genom hela livet.

En pudel som hette Tessie som vi hade tidigare fick samma fel och vi medicinerade 1 år men sedan hjälpte inte det heller och då fick hon somna in. Vi fick 1 år til tack vare medicinen i alla fall så jag håller tummarna för att ni får en extra fin tid tillsammans ni med..kram

Annons:
Kitten86
7/15/12, 4:36 PM
#7

#6
Oj, det lät inge kul… Men jag är glad över allt tid som jag får med min lilla herre :)

Idag var vi på promenad med min brorsdotter på 2 år. När han blev trött i benen fick han dela vagn med henne! Såå söta ihop.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Lyan
7/15/12, 4:42 PM
#8

Usch, vad jobbigt :-( Håller tummarna för att medicinen hjälper!

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Kitten86
7/15/12, 4:51 PM
#9

#8
Tacka!

Han är redan bättre efter bara ett par dagar på medicin. Mest är dte ju att komma ihåg och få rutin på att ge honom vid rätt tid.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Lyan
7/15/12, 5:10 PM
#10

#9 Vad skönt :-D Jag äter också medicin som jag ska ta vid samma tid varje dag. Har gjort så att jag har mobilen på ringning och alltid har medicinen i väskan så jag inte behöver tänka på att vara hemma just den tiden

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Kitten86
7/17/12, 10:46 PM
#11

#10
Mm, alla sätt är bra Skrattande

Han äter ju redan epilepsi medicin morgon och kväll så det är mer att komma ihåg den andra medicinen med. Men känns som att även hjärtmedicinen är en del av rutinerna nu.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Upp till toppen
Annons: