Annons:
Etikettallmänt
Läst 25579 ggr
Magdalenaa
6/28/12, 9:27 AM

Hur stor blir min pudelvalp?

Hej hopp! Igår fick jag hem min valp. Han är nu 12v, 22 cm stor och väger 1,6 kg. Jag undar om någon kan ha en blekaste aning om hur stor han blir!? Finns de någon "tabell" för pudel?:) Han är pudel, dvärg är föräldrarna men uppfödaren tror han blir toy :/

Annons:
LisaAL
6/28/12, 1:03 PM
#1

Grattis till valpen!! :) Jag har också sökt "tillväxttabeller" men inte hittat några. Jag tycker 22cm låter "högt" för en 12 v toyvalp men jag vet inte alls egentligen. Men om uppfödaren är rutinerad och har haft en del kullar så lita på honom/henne. Duktiga uppfödare brukar kunna ana eller gissa ganska bra. Fast även den mest rutinerade av alla kan bli förvånad! Valpar växer så olika. Har valpen stamtavla? I så fall kan man forska lite kring hur stora/små hundarna bakom är/har varit. Det kan ge en hint. Har du någon bild förresten??? Inget slår ju dvärg/toyvalpar i söthet!!!!

LisaAL
6/28/12, 1:08 PM
#2

Hej igen!! Googlade lite och hittade det här: http://vovve.net/Rastplatsen/display_message.asp?tid=6398988 Det står bla "Man brukar räkna på dom små pudlarna att hundens mankhöjd vid 12v ålder + 12 cm blir deras slutgiltiga höjd." Av nyfikenhet - vad önskar du? Toy eller dvärg?

LisaAL
6/28/12, 1:10 PM
#3

För visst har du mätt till skuldrorna?

Magdalenaa
6/28/12, 3:00 PM
#4

Tack för infon! Jag önskar mig en dvärg, då jag tävlar agility. Har fått på papper att jag får häva köpet åter om han blir toy ( om jag verkligen vill ha dvärg) Är på jobbet nu, ska försöka lägga in via mobilen annars kommet bild sen :)

Magdalenaa
6/28/12, 3:02 PM
#5

Jo han är mätt skuldran( gjorde med Uppfödaren innan han åkte hem )

Magdalenaa
6/28/12, 3:03 PM
#6

Föräldrarna är dvärg . 30 cm är dem båda. Och valpen är dvärg reggad. Men han är så liten,'minst i kullen med

Annons:
Amandla
6/28/12, 3:40 PM
#7

Jag har redan svarat inne på Hundar.

Men den tabellen som hänvisas till i #2 tror jag inte kan stämma, då hade Pixie varit 36 cm nu Förvånad och hon är "bara" 26,5.

Du får kolla i stamtavlan, Magdalenaa, finns det många toy bakom så ökar chansen för att din lille blir toy. Eller åtminstone runt gränsen 28.0 cm.

Har du någon bild?Skrattande


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
6/28/12, 11:44 PM
#8

4 grattis till bli med valp :) Men en fråga jag kan inte låta bli, fick du papper på att du kan häva köpet om hunden blir toy? den är ju inte fördigväxt de närmaste 6 månaderna är verkligen agilityn viktigare än inividen vad gör du om hunden är kass på agilityn häver du köpet även då? Jag ser ju flera toy som tävlar en jag känner har fått många pinnar o tävlat SM med sin.

Amandla
6/29/12, 12:29 AM
#9

Förstår inte heller det där med att häva köpet, varför är det så viktigt att han blir över 28.0 cm? 27 cm eller 30 cm, det är samma hund ändå och förmodligen hoppar han och springer lika bra oavsett några cm hit och dit. *kliar mig i skallen*


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
LisaAL
6/29/12, 12:54 AM
#10

#7 nee… Håller med om att det lät knasigt med "mankhöjd vid 12v ålder + 12 cm" … 8-) Vill inte hoppa på dig Magdalena men varför valde du inte efter större föräldrar och varför den minste i kullen? Jag tänker att om det är så viktigt med storleken så borde det ju varit tryggare att köpa en annan valp.

Magdalenaa
6/29/12, 9:02 PM
#11

#9, nej givetvis kommer jag INTE att häva köpet ovasett vad han blir. Föräldrarna är vid 30-31 cm. Visst de är samma hund ovasett om han är kort eller större. Vet folk som tävlar toy och det är mycket att man får höjden emot sig uttrycker det sig. dels sliter det mer på hunden att hoppa högre.

#10, Föräldraran är Dvärgar ( 30 cm). Så jag tänkte att han med blir dvärg. Men nu när han är så liten så verkar han bli en toy. Det fanns bara han och två tikar, vill inte ha tik med mina avelshanar. Så därför blev det han, han hade jätte långa ben vid 8 v. Så jag tänkte att detta blir perfekt! Men nu växer kroppen mer och mer ikapp. Får se vars denna kille landar i höjd. Jag kommer absolut inte att häva köpet ovasett vad han blir, men uppfödaren skrev det som en snäll chest, för att jag har velat ha dvärg och hon tror att de blir toy. Mer för att jag statsar på agility och hon förstår och tycker själv att de kan bli lite tuffare med en liten. Vilket det är i stor skala i agility ( att de små small får det tuffare mot större small ovasett farten på jycken ) visst de finns små rejser vovvar, men hur ofta ser man en sådan ? 1 av 10 skulle jag vilja tro. 

Storleken på pudel är ju en djungel egentligen. Min tävlingshund föddes toy men blev 31 stadiga cm.  Så bara hålla tummarna för en dvärg och ta det för vad de blir.

Magdalenaa
6/29/12, 9:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Izor

Magdalenaa
6/29/12, 9:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Mobil bilder, så därför dålig kvalla…

Annons:
Magdalenaa
6/29/12, 9:16 PM
#14

#8, Det nya papparena på skk finns det en ruta om häva köpet, och den är ikryssad JA.
Jag kommer inte att häva köpet om den är dålig på agility, den får då följa med som sällskap och så får vi hitta en annan gren som passar oss. Men jag brinner för agility och hoppas för guds skull att den gillar sporten. Men bara så man gör det hela till en lek så hoppas jag att de ska gå bra.
Jo det finns toy som tävlar, men har skrivit ovan vad folk sagt till mig om att tävla toy.

Men alla tycker ju olika om att tävla de små smallhundarna, men visst har det alltid en stor fördel att ha en stor smallhund. Inte för det säger att den har mer fart, men rent allmänt. Kroppen tar mindre stryk, går fortare ner på vippen ( mer vikt tillkommer ), visst det är bara några på hundradelar eller sek. Men det är allmänt större och som vi människor så är det oftast, längre ben springer fortare. Men allt är självklart inviduellt. Men för att få den bästa förutstättnignarna så vill jag ha en dvärg. Då får folk tycka vad de vill sen.

[Forest]
6/29/12, 9:58 PM
#15

men gud så söt Kyss  Skönt att du svarade på frågan jo visst är det fördel om de är maxade sin storlek han är dok från mindre dvärgar men jag tror han kommer hamna på runt 30 i mak när han är färdig växt :) Otroligt söt jätte söta pigga ögon ser ut att vara en tuff liten pöjk Flört

Magdalenaa
6/29/12, 11:16 PM
#16

#15, jo så jag hoppas på fördelen, annars får vi kriga på som han är :) 
Får återkomma med hans storlek senare.När kan man säga att de växt färdigt?

Jaa han är en tuff pojk med mycket humör må ja säga! Ska bli kul att följa hans utveckling.

INSER nu att jag skrivit fel, han är 13 v.

[Forest]
6/30/12, 8:35 AM
#17

16 det är olika hur dom växer men Enja var tror jag var klar i höjden när hon var 8 mån sen kom kroppen muskler o bredd  :)  Donna var 6 mån när hon kom men hon växte lite till (jag mätte henne inte direckt men 3 cm har hon växt ungefär tills nu idag 1år +)  men hon var mager så hon fick mängder med mat för öka i vikt oxå.

Amandla
6/30/12, 12:01 PM
#18

De små _kan_ vara färdiga på höjden runt 9 månader, men det finns ju alla gånger en anledning till att de slutmäts vid första utställningen så snart de fyllt 15 månader (om de ställs ut vill säga, är det samma ålder vid agility?) Mina tre har inte vuxit på höjden efter sådär 10 månader, det vet jag. Pixie var nog klar redan vid 8 månader.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Magdalenaa
6/30/12, 2:21 PM
#19

I agility mäts de en gång vid 18 månader sen slutmäter man dem vid 24 mån :)

TriciaMcMillan
6/30/12, 2:44 PM
#20

Så söt! Är så sugen på att satsa mer på agility med nästa valp. Dock lär det bli en storpudel och där är ju konkurrensen som den är. Men ångrar lite att jag inte satsat mer på det med Trillian för hon är så fartig ochtycker det är kul. Har bara gjort lite grann på skoj, borde ha gått fler kurser.

Lycka till med valpen, hoppas han blir en bra agilityhund, fast först och främst en härlig familjemedlem! :)

Hjälp mig att vinna en Ipad i Framtidsguidens tävling! Rösta på Elisabeth Qvarnströms bidrag här: http://framtidsguiden.kau.se/vote.php?v=10. Tack!

Annons:
Amandla
8/11/12, 7:06 PM
#21

Magdalenaa, hur går det med din valp? Växer han något? Cool


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Magdalenaa
8/11/12, 9:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

De går bara bra med valpen :) Ställde ut han idag på inoff.

Han är nu HELA 24 cm ;) Snart 5 månader. TROR att de blir en toy :/

Magdalenaa
8/11/12, 9:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Bilder från idag ;)

Amandla
8/11/12, 9:05 PM
#24

Kul! Kanske, kanske inte toy, en del pudlar gör ett växa-ryck när de är runt året så kanhända att han klämmer nån centimeter då och blir liten dvärg Glad Han ser jättefin ut <3


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
8/11/12, 9:10 PM
#25

åh vad söt han är han har inte helt toyansiktet utan lite längre nos så vem vet kanske några cm till, men jag tror lite på iaf att han blir toy Flört otroligt söt nyfiken vad han fick för kritik, Ser välvisad ut enligt bilderna härligt :)

TjockaBerta
8/11/12, 9:31 PM
#26

Men så vacker han är. Grattis. Hur gick det på utställningen?

>>>Malum domesticum<<<

Magdalenaa
8/11/12, 10:13 PM
#27

Tack alla :) Han är en riktig puddig ;) Ja alltså, han är inte toy i ansiktet men toy i kroppen, än ;) haha! Så får se vars de hela slutar.. 
Hoppas på de där "växrycket" ;)

Vi fick HP med följande kritik - Tilltalande valp. Utmärkt huvud och uttryck med vacker hals, stark rygg. Bra vinklar. Jämna rörelser med bra attityd. Mycket bra päls. Välvisad.

Annons:
Amandla
8/11/12, 10:15 PM
#28

Jättefin kritik, grattis!


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
8/11/12, 10:28 PM
#29

27 härlig bra kritik :) Grattis hoppas du visar han igen, otroligt  fint ansikte har han oxå  :)

Amandla
3/6/13, 6:36 PM
#30

Nyfiken på hur det gått, hur stor har han blivit? 😎


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Magdalenaa
7/4/13, 11:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

#30, har inte mätt han men han är lite lite lite större en tävlings jycken som har "krypt" till 28,5. 

Men han ska mätas snart :)

[Forest]
7/6/13, 11:58 AM
#32

31 åh sicken sommarpudel, så där nätt är Donna och din ser ju rätt okej ut med pinnben själv vart rädd för att ta av på benen men tusan ser ju bra ut på din lille fis :D Otroligt fin han har blivit ❤️

Upp till toppen
Annons: