Annons:
Etikettatt-köpa-pudel
Läst 6129 ggr
Daniellaax
2012-06-25 10:49

Pudel eller inte, det är frågan.

Hej! Jag har funderat på att skaffa pudel i snart ett år men jag har astma sedan jag var lite och även pälsdjursallergi. Men jag har märkt att jag reagerar olika på olika hund, Labrador reagerar jag ganska starkt på med kliande ögon osv. Men papillon känner jag knappast av alls. Så för att ta reda på om jag klarade av pudel så bad jag en vän (som har pudel) att ta ett kuddfodral och riktigt gno hunden i (läste tipset på nätet) och jag sov på det i 2 dagar utan att känna något alls. Men tänkte även låna hem hunden och passa den för att vara riktigt säker. Har någon utav er allergi och ha pudel utan problem? Tacksam för svar! :)

Annons:
LisaAL
2012-06-25 11:02
#1

Hej hej, jag har inte allergi men vet att många med allergi tål pudel. Jag ville mest skriva att man kan reagera olika mycket på olika "linjer" (släkter) inom samma ras. Du kan alltså tåla en viss hund bra men få reaktioner av andra hundar i samma ras. Det låter ju lovande att du kan sova på ett pudelgnuggat örngott :-p Ett tips är att du gör samma sak sen om du hittar en uppfödare. Och så kanske en självklarhet men köp bara en hund som är reggad i SKK (har stamtavla). För även om en uppfödare kan visa att "båda föräldrarna har stamtavla" så är det ingen garanti för att det verkligen är rätt stamtavlor eller rätt föräldrar så att säga… Det är nog extra viktigt att försäkra sig om att få en helt renrasig hund om man är allergisk. Fast det är kanske självklart som sagt… :) Lycka till!

Daniellaax
2012-06-25 11:41
#2

#1 tack för ditt svar! :) ska kolla upp det med en uppfödare så att jag är helt säker innan jag skaffar en pudel.

Amandla
2012-06-25 15:56
#3

Håller tummarna för att du tål pudlar! Glad Jag känner av bland annat hund, men inte mina egna pudlar. Jag håller dem rena och de badas varannan vecka ungefär.

Vilken storlek och färg är du intresserad av?


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
fidojunior
2012-06-25 16:25
#4

Min kompis har en pudel (det är inte hennes men hon har den nästan hela tiden) och hon är allergisk mot pälsdjur men tål pudlar. När vi besökte hundmässan förra året i Stockholm var hon tvungen att ta medicin. Men det är bra att låna hem hunden eller tillbringa någon dag med den inomhus.

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

TjockaBerta
2012-06-25 16:55
#5

Jag är allergisk men tål mina hundar. När jag hållit på med dem tvättar jag händerna. Alltid. Jag känner av dem ibland om jag tex klipper pälsen och det börjar yra hår.

Ju renare hunden är desto bättre tål man dem. Man ska också våttorka golven ofta ofta. Sen kan det skilja från en hund till en annan av samma ras som det sägs ovan.

Jag har inte haft hundarna i sovrummet. Allergizon ; ) Men nu sover valpen där och det går bra.

Sen har jag faktiskt ibland reagerat i början men kroppen har så småningom vant sig och jag känner av allergin mindre och mindre efter ett tag.

Jag har haft långhårig chihuahua, cockerpoo och pudel. Det har gått bra. Korthåriga hundar funkar inte alls för man har hår precis överallt. Värst är collie och labrador och schäfer och andra hundar med sån långhårig päls som fäller mycket.

>>>Malum domesticum<<<

[Forest]
2012-06-25 17:19
#6

Min som har pälsallergi mot lite olika djur o även han är som du reagerar olika på olika hundar. Vi har haft papillon här hemma det gick inte nakenhund nej det gick inte heller. Sen prova vi pudel o låna hem en (hundvakt var vi 1 dag för testa) o det funkade som jag hade hoppas på :) Så letar jag efter ufd på den biten har vi 2 st pudlar, innan pudlarna hade vi softisblaning oxå henne tålde han bra men fick bada henne 2 gånger per månad annars kunde han få astmabesvär.

Det du ska tänka på är att itne prova hund OM det finnas andra djur i det hemmet (fler pudlar går bra men inte andra djursorter). Jag rek att OM du skaffar hund lär den sova på egen bädd, just för iaf ha din säng helt hundfri det tror jag underlättar. Jag kan varmt rek pudel det är för oss en mycket rolig ras som bjuder på sig själv, riktiga clowner.

Annons:
Daniellaax
2012-06-25 17:44
#7

#4 #5 #6 Tack för era svar! Det har hjälpt mig en bit på vägen :)

Daniellaax
2012-06-25 17:46
#8

#3 helst vill jag ha en mörkbrun eller svart storpudel. Är inte så mycket för småhundar utan gillar större med lite mer utmaning :) tack för ditt svar!

[Forest]
2012-06-25 18:46
#9

8 vet du hur mörkbruna pudlar ser ut när de är 3 år o äldre? de är mer gråa än bruna mycket mycket sällan en brun håller sig brun i färgen :) Min man ville ha brun tills att han fick träffa mina promenadvänner som är två bruna pudlar fast de är gråa så la han ner den färgen men förståss är det samma hund, men många missar att de faktist tappar sin färg rätt så snabbt Flört

Daniellaax
2012-06-25 19:03
#10

#9 okej, då ska jag kanske satsa på en svart istället :) Fast som sagt hund som hund man ska ju inte gå helt efter färg men det är ju alltid trevligt med en färg som varar :)

[Forest]
2012-06-25 19:08
#11

10 Jag tycker oxå bruna är fina även när de är lite grå :) Själv har jag en svart toy o en röd dvärg kan tipsa dig om kolla in lite röd med, har inte sett någon röd storpudel irl men tycker färgen är läcker Flört

Daniellaax
2012-06-25 19:13
#12

#11 ja, det måste jag verkligen kolla upp! :) en röd storpudel skulle vara snyggt.

MiracleWithPaws
2012-06-25 19:19
#13

Kennel Captivation har röda storpudlar. Jag har bara träffat deras kille Neelix, men han är underbar (och min Duva blev superkär hon med)! http://www.captivation.se/

Annons:
Amandla
2012-06-25 19:32
#14

Jodå, jag känner också till röda storpudlar, kolla in Foster's!


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
LisaAL
2012-06-25 20:29
#15

Jag röstar på vitt eller silver ;)

MiracleWithPaws
2012-06-26 19:08
#16

Jag tycker att alla färger har sin charm (själv har jag dock bara haft grå och aprikos). Men jag är helt klart fast på grå nu och kommer nog aldrig byta tror jag. Trots dåliga pälsar och långsam utveckling av färgen. :P

Upp till toppen
Annons: