Annons:
Etikettallmänt
Läst 3089 ggr
[dynamitella]
2012-06-16 15:45

"Mest pudel?"

Jag vet inte om det är accepterat att länka här i forumet, så jag chansar inte :)

Läser en annons på blocket. I annonsen är det en bild på en grå hund (till synes, pudel), med överskriften "Mest pudel".

I annonsen står det bland annat "Fortfarande mest pudel och fortfarande värd 6 900 Men eftersom han behöver en egen människa snarast så sänker jag priset till 5 500".

Nu tänker jag. Vad i helskotta menas med detta? Har jag missat någon färgvariant som kallas "mest"? För inte säljer man väl en hund som "mestadels pudel", utan att skriva vad det är för andra raser?

Jag tänkte fråga här innan jag dumförklarar mig ytterligare och frågar ägaren :)

Annons:
Amandla
2012-06-16 16:03
#1

Tja du, har ingen aning om vad säljaren menar. Sådär är det ju med blandraser, folk förenklar för att de inte orkar förklara/komma ihåg alla raser som ingår och då glöms det snart bort. Därför rekommenderar jag den som verkligen vill ha en pudel att köpa en som är reggad i SKK, det är det enda sättet att garanterat få en renrasig pudel.

Det är okej att länka Flört


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
wesdi
2012-06-16 16:42
#2

Obestämd Mjä, kollade annonsen, inte en rad om SKK-regad, stamtavla eller liknande.

*Mest pudel* tyder starkt på en blandras… i bästa fall en egentligen ren pudel men med ej reggade föräldrar.. fast då brukar det stå pudel och inte *mest pudel*.

Så … jag gissar starkt på en blandis… pudel/pappis eller annan *poppis* blandning…

Vill du ha en pudel - köp en som är reggad i SKK! Då vet du att du i alla fall får en äkta pudel.

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

[dynamitella]
2012-06-16 16:44
#3

Då är det som jag misstänkte :) Lite som att folk säljer långhåriga kattungar som Norsk skogskatt när de knappt har 50% skogis i sig.

[Forest]
2012-06-16 23:18
#4

En blandras där mesta % är pudel det är vad jag tror anonsören menar iaf. Flört

jollycox
2012-06-17 14:34
#5

Jag frågade och fick som svar att hon skulle berätta om jag var intresserad av att köpa honom. Skrev att jag var intresserad och fick svar att han är 25% chihuahua och resten pudel, men ser ut som pudel och fäller inte.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Kitten86
2012-06-17 18:45
#6

Tycker även att det är roligt när folk skriver att föräldrarna är renrasiga men valparna säljs utan stamtavla.. Varför kan man ju då undra? Kanske är det så att även föräldrarna är "mest pudel" eller renras utan stamtavla och därmed är valparna "renrasiga" fast utan stamtavla…

Även jag skulle tro att säljaren menar att valpen till stört % är pudel. Men i en blanding kan man ju aldrig säga att valpen får 50% av pudelns egenskaper. I en kull kan ju en individ få nästan 100% medans ett kullsyskon får 2 %….

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Annons:
Upp till toppen
Annons: