Annons:
Etikettbeteende
Läst 5621 ggr
[Forest]
6/13/12, 10:24 PM

Lättlärd pudel?!

Enja har alltid vart så lättlärd med allt. Donna dok är inte alls så lättlärd. Det tog ett tag att lära in sitt, nu kan hon sitt o kan den bra med. Men ligg nada karaba det går inte testat allt möjligt. Sen så har jag kört med ha alltid godis med dig i fickan ut för att lära in lite ute. Bla Stanna på komano,gå fint pga hon drog under löpet,och inkallningen. Dessa kan hon inkallningen nja si o så faktist, dok så beroende av oss att hon aldrig skulle sticka. Har ni haft samma problem? Kan detta bero på att hon sina första 6 mån inte gjorde något?

På 6 månader här har hon blivit en helt annan hund där kanske det hon lärt sig mer att utvecklas till den goa trygga lilla hund hon är i dag hamnat på "lära sig" ? Hon var vad ska jag säga rädd harig hund, kom krypandes som om man skulle slå henne böjd rygg lågt huvud. Till nu aha kisseskyddet ska på så upp normalt utan att se ut som man ska plåga henne. Nu tror inte jag att fd ägaren slog henne. Det är bara en av 100 saker som hon ändrat radikalt på :) Allt har blivit så bra glad o helt tokig pudel är det som de ska vara Skrattande

Annons:
Pudelbus
6/13/12, 10:37 PM
#1

Ja fick Lisa som 7 åring, då kunde hon inget. Och hade mest bara suttit hemma.

Så det med att det inte går att lära en gammalhund sitta, njää Flört

Har du prövat att klickerträna henne? Glad

[Forest]
6/13/12, 11:38 PM
#2

1 japp jag kör med klicker dok nyligen klickerträna henne så hon är nybörjare. Men det var på så vis jag fick in gå fint o sitta-vänta sen komma på inkallningen från detta :) Vi har haft Chanel inte pudel men mer lättlärd och var vuxenomplaceringshund. JHon ska gå kurs snart med min man o min dotter pga jag arbetar. Sen kommer jag träna lite agility med henne om hon gillar det, då jag får låna en bana själv 1 gång i veckan.

Pudelbus
6/13/12, 11:57 PM
#3

Okej, men då kanske det kommer snart då om hon är nybörjare :)

kör du med free shaping? Glad

Vad skoj med kurs! Vad skönt att ha tillgång till bana, vi använder naturen som bana här hemma, hehe.

LisaAL
6/15/12, 7:05 AM
#4

Jag är lååångt ifrån expert men jag har läst en del om uppfostran etc. men känner mig lite sugen på att spekulera. Av vad jag läst så kan den första tiden påverka "inlärningsviljan" på så sätt att den för vissa hundar sitter lite längre in och behöver väckas eller hur man ska säga. Lite som med människor tänker jag ;) Har man i tidig ålder inte upptäckt att det är kul att lära sig saker kanske man är lite mer trögstartad så att säga? :-p Men din Donna är ju inte alls så gammal så jag undrar just om ovan resonemang verkligen kan stämma… och om så så är hon ju så pass ung att det verkligen borde gå att kicka igång inlärning.

Om jag fattar rätt så fick du henne när hon var kring 6 månader? Det kan kanske hänga ihop med hormoner och könsmognad också. Hundar i tonåren är ju ofta helt hopplösa! Vax i öronen, ointresse för husse och matte, uppstudsighet och allmän tonorstrots… rätt likt människoungar det med ;) I så fall borde hon väl snart komma ur den värsta

LisaAL
6/15/12, 7:07 AM
#5

å nääj! Skickade innan det var klart! Och nu måste jag dra till jobbet… nåja.

[Forest]
6/15/12, 7:29 AM
#6

4 du kan säkert ha lite rätt där hormoner o den biten :) Jag kan tänka mig att det oxå tagit lite tid att "landa" och utvecklas här till den hund hon har blivit. FD hemmet var hon rädd för mannen men här vart det ändrat redan efter några veckor så fick min man göra allt jag gjorde. Hon var oxå rätt ny opererad för felplacerad urinledare o mycket var kring det just 2 månader. (hon hade läkt i stygnen men det är mycket invetres som ska läka, tänk er bli snittade från musen-rebenen) jag ska försöka lära henne mer me ndet tar tid att lära in, det är långt ifrån hur lättlärd Enja var. Men så är de oxå helt olika :) Enja coolare stadigare Donna mer flamsig o mer clown :D

Annons:
[Forest]
6/15/12, 10:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

visar en bild jag tog på Donna, observera inte klippt på ett tag o inte drog jag igenom borsten,pälsen är iaf glansig. Men iaf söt ser lite ut som en söt liten gris Kyss Åh vad jag älskar denna lilla plutta. Flört PS förut kunde man aldrig ta kort på henne pga hon alltid kom fram för nära kamran men efter lärt henne stanna så får man ta lite bilder

[Forest]
6/15/12, 10:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Å denna med Kyss

LisaAL
6/15/12, 11:04 PM
#9

Mååh! Vilken liten goding! :-)

Amandla
6/15/12, 11:50 PM
#10

Sötnosen ser ut att gilla uppmärksamheten Skrattande


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
6/16/12, 11:04 AM
#11

10 ja oja hon kräver uppmärksamhet, så när man tar med godis o klickern är hon verkligen på men felet är att hon flaxar omkring jag har nu lagt lite träning på ta med mig saker o sen lära ut det räcker, själva offknappen är ju bra om den funkar oxå :) Jag la ut en kort spår förut har hon haft Enja som lite hjälp "hur man gör" men själv fick jag visa här börjar spåret. Sen gick det undan Flört Godis sök på bark uppskattas mycket, och puzzelspelet jag har. Men hon bär bort alla knoppar  på puzzlet o lägger dom på rad i storarummet  när alla är borta ser hon vart godiset är, verkligen lite egen på så vis Tungan ute jag tar lite i taget med denna lilla tös, helst 1 sak per gång annars så verkar det krocka för henne. Oskyldig Som sagt skillnad Enja kan du lära in 3 nya trix o sen kan hon dom, men här är det lite svårare för henne att hålla reda på vad som är vad. Idag lär jag in ordet boll, hon kan inte sakerns namn helt o tanken är att hon ska lära sig 3 olika minst för att sen plocka i en låda :) Återkommer hur denna går Flört

tackar hon är docksöt irl kan jag lova Glad

Amandla
6/16/12, 12:49 PM
#12

Jaaa docksöt är ordet! Hon verkar vara en riktig liten personlighet, mer av ett orginal <3

Med min första pudel, Emil, körde vi namnleken, precis som man gör på dagis. Jag och grabbarna satt på golvet och sa någons namn, då skulle Emil gå till den och fick godis, sen sa vi ett nytt namn. Det snappade han kvickt upp, men han var otroligt lättlärd och hade dessutom en rejäl dos av will to please.

Emil var väldigt lätt att träna med, han blev van att lära sig tror jag man kan säga. Albin hade en trögare start, Emil var inte särskilt snäll mot honom och han kom lite i skymundan eftersom Emil ofta var sjuk. Albin lär sig föralldel kvickt när han väl vågar prova, det är som att han har en högre tröskel innan han börjar tänka. Pixie gör allt i räserfart och fnattar sådär  en gång i minuten när jag försöker träna med henne Tungan ute


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
6/16/12, 11:28 PM
#13

12 Åh det var bra lek med namnleken :)  Ja du fnattar det är mer Donnas grejj lixom bara flaxar omkring o ha roligt det anser hon är livet :) Men hon gillar iaf att träna för belöning är ju kul hela hon växer när man öser beröm på beröm o håller en sån klockren kontakt med mig. Så jag vet när det släpper för henne o jag fattar mer hur jag ska lära henne så tror jag att hon kommer bli en pingla på lite allt möjligt säkerligen duckigare på lydnad än Enja. Jag tränar ju lite varannan dag med mina töser det räcker för dom, o inte tragglar jag länge utan jag vill ha roligt i träningen de ska gilla att göra saker med mig :) Man är ju ändå ett team med sin hund o träningen o hundarna ska ha skoj när vi tränar.

Annons:
Upp till toppen
Annons: