Annons:
Etikettpälsvård
Läst 12046 ggr
SannaN92
2012-06-12 22:08

Frisyrer

Hej.

Ska klippa mina pudlar själv för första gången  har bara rakat nosen och tassarna på dem tidigare.

Har ni några bra tips på en lätt frisyr? Och vad man ska tänka på?

Visa gärna bilder på olika frisyrer :)

Dem brukar ha en kort klippning som nedan

Annons:
wintermynta
2012-06-13 10:47
#1

Nu kanske detta är lite ot men hur får man fluff öron?

[Forest]
2012-06-13 11:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag tycker denna klippning var enkel o fin :)

[Forest]
2012-06-13 11:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Kroppen sång ut så här, lite dålig bild o visa men iaf ser du lite. Flört

[Forest]
2012-06-13 11:38
#4

TS otroligt söt liten hund du har tycker den är fint klippt oxå. Jag tycker man ska utgå lite vad man har, har du trimmer o bra sax? jag klipper inte mycket själv Donna försöker jag klippa mycket med saxen (ej hon på bilderna över) men får inte till riktigt som jag vill. Vi har inte kommit iväg att köpa skäret än 3F är det jag vill köpa, den lämnar längre och jag ska köra av hela henne utan öron,huvet,svans. Men hela kroppen ska trimmas ner. Annars har jag lite svårt med se renrakade pudlar jag tycker de är så söta med lite flyff och att de inte får dessa små pinnben :) utan man sparar lite på benen oxå, klipps med sax. Det finns oxå flera bra trimmkurser man kan gå via pudelklubben. Själv har jag vart på lite hos uppfödaren till Enja. Det finns några ufd som man håller oxå i kurser hur man klipper en pudel.

SannaN92
2012-06-13 15:53
#5

Alfons som är på bilden har naturliga fluff öron det behövs bara en dusch, föning och borstning Glad Men då har han riktigt tjock päls också, min andra pudel kan jag inte alls få lika fluffig Skrattande

SannaN92
2012-06-13 16:03
#6

Jättefin klippning du har på hunden något sånt kan jag absolut tänka mig att ha!

Jag har en bra trimmer av märket Andis behöver dock köpa fler skär till den har bara till tassar och nos på den.
Vet du någon svensk sida eller affär där man kan köpa skär till den maskinen?
Saxar har jag dåligt med det måste också köpas.

Ja fluff är så snyggt Skrattande

Ska försöka hitta någon trimmkurs, tycker det är så få sånna här uppe där jag bor i norrland.

Ikväll tänkte jag i alla fall försöka börja lite på en av hundarna får se hur det går Skrattande

Annons:
Amandla
2012-06-13 16:28
#7

Om ni kollar på Länkar i menyn precis under där det står Pudel i fokus, så hittr ni flertalet sidor där man kan köpa allt man behöver för pälsvården och lite till.

När jag klipper en enkel vardagsklippning ser jag till att hunden först är nybadad och rakfönad, det är så mycket enklare att få ett snyggt resultat då. Jag brukar använda skär 4F på kroppen, det lämnar knappt 1 cm päls kvar. Till ansiktet använder jag skär 30 på mina egna som är vana, det lämnar eh halv mm, till klipphundar oftast skär 10 som lämnar 1,6 mm.

För att se hur man rakar nos, tassar och underredet: http://www.svenska-pudelklubben.se/contribute/norra/index.html Klicka på Smått och gott, välj rakning osv.

Sen byter jag skär (inte snyggt om man missar det, tro mig Skrattande) och rakar kroppen, börjar vid svansroten och rakar fram till skuldrorna. Var noga med att sträcka skinnet, annars kan det bli sår! Jag rakar i en linje över kroppen strax över hundens armbågar, runt och under bröstkorg/mage, och på bakbenen i samma höjd som på frambenen.

Benen kammar jag ut och klipper med saxen runt, lite drygt en cm brukar jag lämna. Ibland mer, beroende på vad ägaren vill. Upptill på benen jämnar jag ut mot det kortrakade, det brukar bli bra att sätta saxen lodrätt mot bröstet och så tar man bort den benpäls som kommer utanför den linjen.

Svansen klipper jag som en cigarr eller rundare. Om öronen rakas är det snyggast att ha svansen kortklippt tycker jag.

Har jag förklarat så ni förstår?


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
JereMina
2012-06-13 17:06
#8

Fina klippningar Glad

Jag ska ta kort på Molly och visa hur jag sommarklipper henne

SannaN92
2012-06-13 22:19
#9

Tack så mycket du förklarade jätte bra! Jag ska klicka in på sidorna och läsa lite mer Glad

Jag vill ha öronen lång håriga som på bilden och fluffiga, ska man klippa upp lite då? eller bara klippa lite jämt?

Amandla
2012-06-13 22:48
#10

Det gäller ju att din pudel har ganska tjock päls, prova att klippa rakt av först och se hur det ser ut. Min första pudel Emil hade jättetjock päls på öronen och såg hemskt rolig ut med tvärt avklippt öronpäls, inte så lite "dalmasfrisyr" a la potta Tungan ute så på honom lärde jag mig att klippa upp. Man kammar pälsen rakt ut och sätter saxen lodrätt emot och klipper litegrann, ta lite undan för undan så du kan stoppa när det är snyggt. Haha, märks att jag lärt mig av misstagen va? Skrattande Du kan prova först att bara klippa upp lite nedersta centimetern ungefär, det kan räcka.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
2012-06-13 23:33
#11

9 här en sida med olika frisyrer. http://www.tungels.nu/fotoalbum/pudelfrisyrer.htm

Jag föredrar nu kortare öron pga jag ger färskfoder o var så trött på sätta upp deras öron varje gång då de doppa sina öron i maten och åt på sina öron pga det. men det är smaksak o vad som är smidigt :) Nu ska jag sen spara ut Enjas päls pga jag vill ställa ut henne själv o då kommer min man gråta lite när hennes päls klipps av GladFlört

Upp till toppen
Annons: