Annons:
Etikettallmänt
Läst 6598 ggr
LisaAL
2012-06-06 09:18

16 dagar kvar!!!! Nedräkning :-p

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej alla!

Nu närmar det sig! 16 dagar kvar till Sally flyttar hem till oss! oiiih! Så nervöst!

Trots att jag är jättegravid och är av slaget som behöver MYCKET sömn så har svårt att somna på kvällarna och vaknar tidigt med pirr i kroppen, jag har svårt att tänka på mycket annat. Lycka!! :-)

Idag hade jag tänkt boka flygbiljetter men kundtjänsterna är stängda och man måste ringa dit för att få OK på att ta med hund i kabinen…  Får väl vänta till imorgon.

Skickar med en bild på de 3 tikarna. Det är inte klart än vilken som är min… uppfödaren ska hjälpa mig att välja. Tyvärr blev det pga allvarlig sjukdom i familjen så att jag inte kunde hälsa på som planerat… Jag måste alltså förlita mig på uppfödarens omdöme men det känns lungt. Hon har ju erfarenhet, det har inte jag och jag litar helt på att hon väljer den som verkar passa för det jag vill ha :-)

Annons:
[Forest]
2012-06-06 11:21
#1

Vad söta dom är alla 3 :) Jag tror säkert att ufd väljer rätt hund for Er, de brukar kunna se rätt tidigt hur valparna tros bli. Ser fram mot mer bilder när du har lilla Sally hemma Glad Hoppas att flygresan o allt går fint fint Glad

TjockaBerta
2012-06-06 13:08
#2

Ohh så vackra.

>>>Malum domesticum<<<

MiracleWithPaws
2012-06-06 13:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Vilka små underbaringar. Lycka till med förarbete, hämtning och hemkomst! Det kommer säkert gå toppenbra! Här är en bild på min Duva i typ den åldern (nja, hon är 8 veckor på bilden, men ändå). De är ju bara för underbara när de är så där små och klumpiga och med sina långa Bambi-ben. Så härligt!

Amandla
2012-06-06 14:00
#4

Visst är det en härlig känsla! Hoppas allt går fint Glad


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
LisaAL
2012-06-06 20:40
#5

Mycket härlig känsla! :-p men det är fortfarande så abstrakt! Lite samma känsla som att vänta barn. Jag har inte köpt några hundprylar än alls. Efter jag bokat flygbiljetter imorgon så ska jag ta en tur och shoppa! Bara den grejen känns häftig!

[Forest]
2012-06-06 21:51
#6

5, Visst är det med spänning man undrar vem som snart ska följa med hem :D Hoppas du hittar lite bra saker :)

3 new vad söt hon var där som liten, tycker de har stora tassar o är rulltiga :) så sött så Flört

Annons:
LisaAL
2012-06-06 22:44
#7

#ååh! Så vacker!!! Vad är det för uppfödare? Om du vill gå ut med det vill säga :-p Läste i din pres att du gärna stickar också… Som jag då fast jag räknar med att det blir bra mycket mindre av det nu när det blir en vit pudelpäls att reda ut.. ;)

MiracleWithPaws
2012-06-07 00:47
#8

Hon kommer från Marika Örnstig som har Kennel Trollglitter. Helt underbar liten tjej, fast nu är hon ju bra mycket större. ;) Hon är strax över två år gammal nu. Och ja, sticka är livet! Fast på sommarhalvåret har jag inte så mycket motivation till det faktiskt. :)

JereMina
2012-06-07 00:54
#9

Så mysigt Glad

LisaAL
2012-06-07 07:26
#10

#8 Så du hinner stickning också alltså. Jag hoppas det ska hinnas lite men att stryka stickandet har ingått i min "tidskalkyl" jag gjorde inför beslutet att skaffa pudel :) Eftersom jag har en 3åring, en bebis på G, make, hus och heltidsjobb så tror jag nog att tiden för stickning blir obefintlig ett tag framöver… ;) Aha! Trollglittet! Visst är det hon som är duktig på att meritera hundarna också utanför utställningsringen, som kör lydnad, MHtestar etc? Jag tittade efter silver först innan jag insåg att det måste bli vit. Lite intressant att det är BETYDLIGT många fler silveruppfödare som kör lydnad etc äv uppfödare av vita. Gissar att vit storpudel kanske lockar ett annat klientel? Själv hoppas jag kunna köra lite lydnad med vit storpudel! :-p

MiracleWithPaws
2012-06-07 09:30
#11

Jodå, jag har ganska mycket tid. Är (ofrivilligt) barnlös och studerar på distans, så jag hinner oftast med det jag vill. Men jag förstår att du kommer få fullt upp!

Ja, Marika har tävlat en del i lydnad och sånt, och hon MH-testar sina hundar. Intressant att det inte är lika vanligt hos de vita! Men det finns ju många flera vita hundar, kan det inte vara så att de uppfödare som meriterar utanför utställningsringarna är svårare att hitta bara? Men det kan nog ligga något i det du säger om att utställningsfolk inte dras lika mycket till grå, de är ju inte lika "bra" utseendemässigt.

LisaAL
2012-06-07 18:11
#12

Buhuu! Jag hade räknat fel… det var 16 dagar kvar till dess valparna var leveransklara, det är visst 18 hela långa dagar kvar idag till flytt! Åååhh! Det är svårt att stå ut! ;-)

#11 - Beklagar ofrivillig barnlöshet! :-(

Jag har letat med ljus och lykta efter uppfödare av vita som fokuserar på lydnad etc. Det finns några som har svarta OCH vita men knappt det heller. Det verkar vara svarta, silver och aprikos som man kör lydnad med… fast jag kan såklart ha missat någon.

Amandla
2012-06-07 18:27
#13

Du har väl sett http://www.kennelnevis.se/


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
LisaAL
2012-06-07 19:50
#14

#13 - yes!!! Och har har valt valp efter samma/snarlika linjer! :-D Drömmen är en tjej-Svante! :-p

Amandla
2012-06-07 19:56
#15

Haha, se där! Skrattande


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
LisaAL
2012-06-08 19:18
#16

Hej hej igen :) Idag har jag bokat flygbiljetter och köpt lite prylar. Härligt att hänga upp koppel på en krok i hallen! Jag funderar på det här med burmått för flygresan. Jag har liksom ingen koll på storleken på valpen (men vet att den kommer väga strax under 5kg). Måtten på buren får vara 40x25x23 cm. Det låter litet? Jag ska försöka låna en Transportbur. Vad tror ni - hård eller mjuk?

[Forest]
2012-06-08 23:23
#17

16 Har ingen aning om vad det är för storlek du ska ha alls. Men antar att det ska vara mer en "flygbur". Jag hopaps du får bra tips av andra ang detta, men måste man ha hunden i bur? antar det men när bekanta har åkt från spanien så behövdes inte bur på den hon hade i knät iaf (OBS var 2 årsen kanske 3 årsen)

LisaAL
2012-06-09 13:05
#19

#17 det vore ju härligt att få ha valpisen i famnen men det kommer jag nog inte att få! Det verkar vara ganska stränga regler. När jag flög med kattunge för en massa herrans år sedan så fick jag ha bureni knät mellan start och landning. Hoppas på det den här gången också så att jag kanske kan hålla en hand på voffsan om hon blir orolig… Om hon bara sover är det nog bäst att försöka låta henne vara ifred även om det blir svåårt :-p #18 - wow! Ett helt forum bara om transport! :-D Läste där sas' egna burar. Ska kolla upp det. Tack för tipset!!!

LisaAL
2012-06-10 20:32
#20

Nu har uppfödaren valt valp till mig! Hon har valt den som är mest stolt och "ärtig", den som verkar vara mycket glad, mycket framåt och som sträcker upp sig mest men är minst i kullen :-) Det blir kanske mer att fostra men det är vad jag vill ha! :-) Mycket hund, mycket pudel, mycket intensitet!! Spännande! Uppfödaren hade inte bilden på tilarna som jag lagt in här tillgänglig så hon kunde inte svara på vem av dem på den bilden det är. Men hon skulle ta kort på min "ärta" så snart hon hade möjlighet. Så nu går jag på nålar igen! Jag har frågat om avtal, försäkring, stamtavla och pris, förutom allt om psyke etc. Har ni tips på mer jag borde fråga och färsäkra mig om innan jag åker ner?

Annons:
Amandla
2012-06-10 21:20
#21

Förmodligen får du ett matschema där det står vad tjejen ska äta, men fråga så du vet vilken hundmat du ska skaffa hem.

Ta med en handduk (eller flera) i bilen, ifall hon dreglar eller kräks. Du kan fråga om mamman eller pappan brukar bli åksjuk. Gissar att du redan frågat om deras temperament, fråga om de har några särskilda egenheter också.

Ibland får man med halsband och koppel, men ta med egna så du säkert har.

Bajspåsar, jag har alltid en rulle liggande i bilen.

Vattenflaska och skål kan också vara bra.

Glöm inte ta ut pengar! Cool Jag var så snurrig när jag hämtade inte bara första utan även tredje valpen att jag missade det helt, tur att det finns bankomater och Ica-affärer lite varstans (har Ica-banken, mycket praktiskt).

Ujj vad spännande det blir att få veta allt om din valp! <3


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
  • Redigerat 2021-02-15 12:07 av Amandla
LisaAL
2012-06-10 22:47
#22

#21 å TACK för tipsen! Ja matschema har vi pratat om. Typ av foder hade jag tänkt fråga om lite senare. Vattenskål, bajspåsar och kräklappar för resan hade jag inte tänkt på!! Toppen! Vi har max totalt 30min i bil men desto längre tid i flygplanet! Undra just hur jag ska få med mig allt jag kan behöva på planet och i mellanlandningen när man bara får ha 1 handbagage?!? Räknas handväska/liten ryggsäck som handbagage? Hehe - mycket att tänka på! :-) Och just ja!! Pengar!!! Jag vette 17 om jag vågar flyga med 15000 på fickan! Nej det gör jag bara inte. Jag är för vimsig och kommer vara så uppivarv att jag inte alls vågar det. Jag får lösa det på plats på något sätt. Om vi har samma bank så är det ju enkelt…

Amandla
2012-06-10 23:54
#23

Jag kan verkligen rekommendera Ica-banken, nu går jag OT Skäms, men det är så enkelt. När jag köpte första valpen gick vi till Ica-affären på uppfödarens område, jag tog ut pengarna och hon satte in dem direkt på sitt konto, det gör man i kassan.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
LisaAL
2012-06-15 06:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Nu är det klart vilken av tikarna som är min Sally!

Jag är KÄR och kan nästan inte sova alls på nätterna… svårt att somna och så vaknar jag vid 3tiden och kan inte sluta tänka på henne. Det är liksom inte en jättebra uppladdning inför allt ståhej med valp ;)  

Här kommer bilder!

LisaAL
2012-06-15 06:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

och en till…

LisaAL
2012-06-15 06:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

och den sista för idag…

[Forest]
2012-06-15 07:30
#27

Otroligt söt Grattis igen Kyss

Annons:
MiracleWithPaws
2012-06-15 08:24
#28
Amandla
2012-06-15 16:21
#29

Uj så söt! :heart::heart::heart: Att "vänta valp" är som att vänta barn, det är inte konstigt att man blir lite stollig Tungan ute


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
LisaAL
2012-06-15 22:55
#30

Såklart är hon den mest bedårande av alla valpar! Haha - preciiis som med barn ;) I helgen blir det att införskaffa rätt mat. Sen tror jag vi har allt utom en trimmer. Jag velar lite mellan oster och andis, 1 eller 2 hastigheter, ny eller begagnad…

Amandla
2012-06-15 23:49
#31

Angående klippmaskin så har jag skrivit en artikel om det, kolla bland artiklarna på förstasidan Flört


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
2012-06-16 11:07
#32

30 jag begannad fast den var oandvänd, nya skär kan man alltid köpa jag har en oster gold a5 trogen tröska som ufd kallar dom Flört Men mitt tips är välj en som du tycker är skön min är tugn så jag ska köpa en lättare maskin

LisaAL
2012-06-16 18:39
#33

#31 Ja jag har läst! Dina artiklar är verkligen toppen!!! :D #32 Mmm oster är tung och visst blir den både varmare och låter mer än andis? Vad har du tänkt dig för ny maskin? Mooser har jag haft i olika varianter och personligen har jag inte gillat dem alls! Är andis generellt likvärdig med mooser eller kan man säga att den är likvärdig oster? Jag har känt på en andis nyss och blev impad av hur lätt och tyst den var…

Amandla
2012-06-16 19:35
#34

Moser är helt likvärdig med Andis och Oster om man ser till maskinstyrka, de är helt kompatibla vad gäller skären. Ostern har en väldigt lång livslängd, har hört om maskiner som fortfarande är i fullt bruk efter 20 år. Men den är tung, klumpig att hålla i plus att den vibrerar för mycket. Jag vet inte hur slitstarka de andra två är, men det finns reservdelar att köpa så det ska nog gå att hålla dem i bra skick ett antal år.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
[Forest]
2012-06-16 23:33
#35

33 jag vet inte vilken jag vill köpa men tror det lutar mer åt en Andis då jag har klippt med en o gilla hålla i den. Ostern är säker o visst låter den mer, men Enja är så van att jag pysslar med henne sen hon var 9 veckor så hon bryr sig inte alls om det. Men jag har svagare händer nu pga mitt arbete så jag vill ha en lättare maskin o byta med när min hand är lite slut :)

Upp till toppen
Annons: