Annons:
Etikettbeteende
Läst 10001 ggr
Lyan
2012-06-03 23:26

Udda beteende hos min pudel

Ping har en lustig idé för sig. Om jag har med mig någon när vi går promenad så ska hon tvunget gå diagonalt över på andra sidan. Så om den som är med går till höger om mig så ska hon gå till höger om den personen, samma om den andra går till vänster. Ger jag kopplet till den andra personen så byter hon sida och går till vänster om mig. Kopplet ska enligt henne alltid vara framför oss och ärligt talat så irriterar det mig något fruktansvärt! Jag har ett kommando för att hon ska byta sida och om jag går själv så stannar hon på den sidan jag ber henne att gå på men om någon är med så går hon över hela tiden trots att hon vet att hon inte får. Troligen går hon så för att ha koll på att ingen kan försvinna, den ena håller ju i kopplet och för att hålla den andra på plats placerar hon kopplet framför. Det är skitjobbigt att ha kopplet precis framför benen men jag kan inte få henne att gå rätt :-/

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Annons:
MiracleWithPaws
2012-06-04 09:29
#1

Hmn, intressant! Men om du har det på kommando, kan du inte då säga till henne att gå över på andra sidan igen? Vad gör hon då, ignorerar hon dig eller går hon över men att hon ganska snart är tillbaka på fel sida igen? Jag skulle nog bara vara konsekvent och inte låta henne gå till fel sida utan stoppa henne (med rösten). Sen skulle jag belöna lite extra för att hon går på rätt sida när du har folk med dig. Samtidigt är det rätt gulligt med såna där små egenheter tycker jag. :)

Lyan
2012-06-04 10:20
#2

Hon går över igen inom en minut och det blir ingen trevlig promenad om jag ska behöva tjata på henne hela tiden. Har provat att säga till henne varje gång hon går över men ibland undrar jag om hon ens är medveten om att hon går över till fel sida eftersom det inte hjälper att säga till henne (hon vet att om jag har sagt till henne att gå på en sida så gäller det i alla lägen, hon är jätteduktig när vi själva)

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Amandla
2012-06-04 12:46
#3

Oj vilken lustig grej! Har inget råd mer än vad du fick av #1… förutom att ha kort koppel. När jag går, verkligen går, med mina så har jag korta koppel och de ska gå vid min vänstra sida. Emellanåt släpper jag efter på kopplen och de får kommandot "gå och nosa", då får de gå lite hit och dit en stund. Sen går vi vidare. Jag skulle bli knäpp av om de höll på som Ping Tungan ute Jag ser det iofs som en säkerhetsgrej också, vi går ofta på cykelvägar och mina hundar är små… vill inte ha dem påkörda av nån unge som inte ser sig för.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Lyan
2012-06-04 17:39
#4

#3 Jag blir knäpp på henne pga detta >< När vi går själv så är hon så duktig. Det räcker oftast med att jag säger "Ping, snälla" om hon gör något fel, oftast vet hon då direkt vad jag menar och rättar sig. Hon håller sig på den sidan jag har sagt till om och det är inte ofta hon glömmer sig (förutom då hon har ont i magen, hon kan inte koncentrera sig då och det är ju inte så konstigt).

När hon kom så skulle hon tvunget gå bakom mig, också diagonalt så kopplet låg bakom mina ben (jag HATAR koppel bakom benen ><). Samma där, om jag bytte hand så bytte hon sida, så detta är ju något som hon har gjort ända sedan hon kom men eftersom vi nästan alltid har gått ensamma innan så har jag inte märkt av detta "nya" hon har fått för sig.

Ska se om jag får ordning på det snart, inte rätt mot Ping om jag blir irriterad på henne eftersom detta inte är något hon kan hjälpa

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Amandla
2012-06-04 18:03
#5

Prova med något annat på henne, halsband och koppel som ser helt annorlunda ut, sele kanske? För att bryta mönstret menar jag. Klickar du henne?


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
MiracleWithPaws
2012-06-04 22:37
#6

Det är så intressant vad folk har för vanor vad gäller koppelgående! Vissa vill ha hunden bakom sig, andra precis vid sidan, och andra låter hunden dra vilt… Själv har jag alltid varit noga med att hundarna ska gå på min vänstra sida om de är kopplade. De får gärna använda kopplets fulla längd så länge det inte är sträckt. Då kan de gå och nosa om jag går långsamt, men går jag i rask takt får de bara gilla läget. Skulle det bli trångt, komma en cykel etc. säger jag "här" och då ska de gå i ett "löst fot", dvs. bredvid mig på vänster sida, men inte som ett tävlingsfotgående eller så. När de är lösa får de gå vart de vill så länge de håller koll på vad jag är. Går vi nära en väg, möter någon etc. säger jag återigen "här". Eller bara "vänster" om de inte behöver gå bredvid mig men ändå ska hålla sig till vänster om mig.

Förlåt TS om jag snodde din tråd lite nu! Ska jag starta en ny? Det skulel faktiskt vara lite intressant att höra vad andra har för vanor, eller hur man skulle vilja göra i en perfekt värld (hundarna har ju inte alltid samma tankar som vi). :P

Annons:
[Forest]
2012-06-04 22:50
#7

Här har jag fått ligga i med gå bra i kopplet. Donna far o flängde sixack framför än o ibland blir det ju stopp så man subbar över henne nästan. men ett par promenader med godis i fickan o klicka in henne när hon gick bra på sidan. Jag tycker det är helt okej att hunden går lite framför på sidan men inte rakt framför mig, dragandet i koppel det avskyr jag. Men många missar oxå ha med sig något i fickorna och även se till att ha god kontakt med hunden. Enja har nästan haft lite fly från halsbandet så henne har man fått träna mer med, även sele hjälpte mycket. Sen kör jag inte vänster sida enbart eftersom man alltid inte har hunden på vänstra sidan här är det inte trottoarer på alla vägar på båda sidorna och jag vill ha min hund på insidan av vägen. Vid möten på trottoaren så är jag den som får mötet på min sida, det anser jag är en säkerhet.

Jag kan varmt rek att man klicketträna hunden o sen korta kopplet lite för att slippa snubblandet över kopplet så är det av säkerhet hunde itne ska välja gå ytterkanten med en person imellan. Detta kunde Donna med köra med ibörjan.

Upp till toppen
Annons: