Annons:
Etikettallmänt
Läst 7657 ggr
H-Gerbil99
6/1/12, 11:14 PM

Mellanpudel

Hej! Jag har börjat läsa om och titta lite på pudlar på internet. Jag tycker att det verkar vara en aktiv hundras med fina frisyrer Flört. Mellanpudeln är nog min favoritstorlek, den verkan vara lagom. Jag undrar, ni som har mellanpudel här på forumet, hur är den? Kan man bära den om man behöver eller är den för tung/stor? Eller är den bräcklig? De är väldigt söta iallafall Glad Tack om ni svarar!

Annons:
[Forest]
6/2/12, 8:52 AM
#1

Jag har ingen mellanpudel nu men är uppväxt med en :) Jag kunde bära honom utan problem, vi fick ofta bära honom från bryggan och i båten. Han gilla att åka båt men det var dum brygga och båtar är lite för hala för ta ett så stort skutt/hopp. Jag tycker det är olika på hur stora dom är oxå så där får man se lite på fäderdjuren. Som du säger så är det en aktiv ras med "möjligheter" att få dom till mer aktivt eller mer sällskap med hobbyaktervering. Jag hoppas du får flera bra svar verkligen härlig ras :)

H-Gerbil99
6/2/12, 11:15 AM
#2

Tack för svaret! Glad Jag undrar även, är de skälligare, hoppigare, vildare än t.ex. en storpudel? Jag har nämligen läst om många som tycker att mellanpudeln är skällig, vild och har ingen personlighet. Det kan väl inte stämma? Vad tycker ni med mellanpudel?

[Forest]
6/2/12, 11:28 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

2 skälling nej verkligen inte det hör mer till vad man lär dom. Ingen personlighet? haha jo dom har personlighet som alla andra hundar de föds inte i en mall utan de är olika :D Sen visst kan de få drag av sina släktingar. Hoppiga hmm nja jag upplever ofta mer storpudel som hoppiga lite som de hade fjädrar under tassarna, men de mognar dom oxå. Och även sånt är träningsak :D Vi har inte mellanpudel, eftersom jag vill ha små pudlar så vi har toy o en dvärg. :) Men jag gillar mellanpudel o dottern tjatar om en mellis så vem vet när hon är större kanske hon ska få en mellanpudel men jag hoppas väl mer på att hon kan tänka sig en dvärg just pga smidigheten när vi redan har 2 till Flört Här är Chess mellanpudel på hela 10 år härlig personlighet och har många SM-pinnar i agility + vinster. Men för mig är han en underbar hund som alltid får mig att skratta, älskar när man kelar med honom alltid på G men inte svår att stänga av som jag säger. Flört

H-Gerbil99
6/2/12, 11:38 AM
#4

Tack igen för svar Glad Åh, vad söt han var Skrattande Han verkade ha en  jättefin personlighet, inte alls som det jag hade läst på andra sidor.

[Forest]
6/2/12, 11:44 AM
#5

4 Folk som säger saker har ofta haft lite otrur tror jag med sina pudelträffar eller så har de skaffat sig en pudel utan att tänka på att de behöver mer aktervering. Det är sällskapsras men även dom kräver sitt. Jag går inte o bär mina för att de är små :) De får andvända sin hjärna och jag fostrar dom för att slippa ha små skälliga hundar. Sen anser väl jag att det är helt okej att de talar om att någon kommer in på våran gård, eller ringer på dörren. Men när jag säger det räcker ska de sluta skälla de har gjort sitt jobb med larma Flört

MiracleWithPaws
6/2/12, 2:57 PM
#6

Jag har inte läst alla svar utan tänkte att jag ger dig min uppfattning helt enkelt.

Min första hund (hon är 11 år nu och bor hos min bror) är en (grå) mellanpudel. Hon är, eller i alla fall var, väldigt aktiv, lättlärd, rolig att ha att göra med, men väldigt pipig. Det är absolut inte alla individer som är det, men hon piper i tid och otid, särskilt om hon har tråkigt. Hon har också ganska lätt till skall och enligt min uppfattning är det så med väldigt många småpudlar. Vad man ska komma ihåg är att toy- dvärg- och mellanpudel är samma ras. En mellanpudel kan t.ex. ha en dvärg till mamma och en mellan till pappa. Så man kan titta på de mindre storlekarna också för att bilda sig en uppfattning.

I jämförelse med storpudlar tycker jag att de är mer skälliga och "stissiga", men det är som sagt väldigt individuellt. Om du funderar på att skaffa en så tycker jag att du ska åka på utställningar, eller ännu hellre pudelpromenader som Pudelklubben anordnar här och var. Då kan du få en bättre uppfattning, och dessutom få kontakt med uppfödare som har djur som passar dig. Är mamman och pappan lugna och harmoniska så är chansen större att vaplen också blir det.

Hur som helst kan jag bara avsluta med att skaffar du dig en mellanpudel kommer du helt klart få ROLIGT! Pudlar är som regel otroligt roliga, påhittiga, kärvänliga hundar!

Annons:
Amandla
6/2/12, 6:55 PM
#7

Håller med #6, att ha pudel är KUL! Man skrattar åt dem varenda dag, inte bara för att de hittar på hyss utan för att de är så charmiga och riktiga små clowner Skrattande


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
ms-mee
6/3/12, 11:14 AM
#8

Ingen personlighet? Elvis är mellanpudel, en väldigt speciell liten kille :P Väldigt dramatisk och sitter gärna på andra sidan bordet och beklagar sig Tungan ute Gör ALLT för en liten bit godis. Och det personliga utrymmet är minst 10 meter åt alla håll :P Men vild däremot, ja det är han. Men inte på det negativa sättet :)

Har inte mött en annan mellanpudel, men dvärgar och stora har jag träffat.
Någon större skillnad har jag inte märkt på dem. Storleken på mellisen är perfekt. Tillräckligt stor för att ha med sig överallt, även vid mycket folk och liten så man kan bära om det behövs.

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

H-Gerbil99
6/3/12, 2:15 PM
#9

Ni verkar ha/ha haft underbara pudlar Glad Jag hoppas att vi i familjen skaffar en hund (helst en mellanpudel) i framtiden Glad

[Forest]
6/3/12, 10:17 PM
#10

9 Om ni skaffar det så säger jag som flera andra roligt har man med pudel de bjuder verkligen på sig själva o man får alltid något o le o skratta åt. Flört

Amandla
6/4/12, 12:48 PM
#11

Ja, att ha pudel brukar vara skoj! De är små clowner och de lär sig attans kvickt vad de ska göra för att få uppmärksamhet Skrattande


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
MiracleWithPaws
6/4/12, 10:31 PM
#12

Fast jag måste nog säga att jag tycker småpudlar är mer clowner än storpudlarna, utifrån de jag träffat alltså. De stora har lite mer "värdighet" som man brukar säga, medan småttingarna gör vad som helst för att få uppmärksamhet.

Amandla
6/4/12, 11:31 PM
#13

Så kan det säkert vara! Glad Fast bland storpudlarna finns de som jag kallar helikoptrar, de lyfter och snurrar runt i luften medans man håller i kopplet och inte känner någonting Skrattande


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
Upp till toppen
Annons: