Annons:
Etikettallmänt
Läst 5780 ggr
Amandla
5/25/12, 1:20 PM

Var försiktiga om ni åker hiss med hunden!

Nu har en hund till strypts i en hiss Gråterhttp://dog-news.net/2012/05/25/hund-strops-till-dods-i-hiss-igen/

Om man klickar på den undre länken i inlägget så står det om en annan hund, den sprang före in i hissen och husse hann inte med.

Ett annat fall jag hörde om var en hund som sprang ut ur hissen igen precis när dörren stängdes och matte kunde inget göra…

Var försiktiga om ni måste åka hiss med hunden!


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
Wisby9211
5/25/12, 4:30 PM
#1

usch vad hemsk, nu ska jag aldrig mer åka hiss med min vovve, tack och lov behöver jag inte det heller!

Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!

Amandla
5/25/12, 4:31 PM
#2

Oooops Madde, inte en rädslogrej til Flört OM du behöver åka hiss med hunden så ta honom i famnen Flört


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Wisby9211
5/25/12, 4:33 PM
#3

Haha Tungan ute Åker nog med han i famnen Flört

Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!

[Forest]
5/25/12, 10:23 PM
#4

Såg denna i hundar. Det är för färligt detta. När min son var 6 år åkte han hiss o med sig hade han ett stort vattengevär o remm över axeln, remmen kom i klämm i dörren då den var lite för lång. Han vart hängandes i den :-/ Ringde efter brandkåren o sa även till om att de får någ lägga på ett kål då sonen oxå har astma o sa att jag mår inte bra mamma. Det tog iaf 25 miniuter innan de fick upp o loss han då han fastna mellan 2 plan (remmen hade då dragits ut maximalt o han satt verkligen fast). Fick åka abulans pga astmanfall med. Så vad man gör när man åker hiss med hund, håll koll på kopplet oxå är mitt tips. Hissen stannar inte förren det är tvärstopp och en hund kan jag bara tänka mig inte klarar det trycket alls. har man större hund så lär den gå in samtidigt o de ska stå längre in i hissen så man har full koll på kopplet oxå.

Amandla
5/25/12, 11:53 PM
#5

Men oj Sophie, vilken hemsk upplevelse! Förvånad Nåt så vidrigt… tur att det gick bra!


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
5/26/12, 12:09 AM
#6

5, Ja det var inte roligt alls.Tur var väl att bonusdottern var med oxå för utan henne hade någ ingen märkt av att han satt fast så illa, hon larma på knappen han nåde inte änds ner till denmed foten.Han åkte inte hiss fören förra året nu är han 16 år.  Jag kan ju tänka mig om det var en hund vad som hade hänt med den. Jag har själv bara åkt hiss med en terverens tik jag hade i 4 mån (hundvakt till en kompis hund). Det var inget konstig att åka med henne :)

Annons:
JereMina
9/29/12, 4:00 PM
#7

Jag hittade denna gamla tråd och vill skriva om detta:

Härom året blev min svåger och svägerska ute för samma sak, deras lilla hund (en spets) gick in i hissen. Husse skulle bara sträcka sig efter en kasse och dörren gick igen och någon tryckte ner hissen. Lilla Zorro dog och det måste varit hemskt för honom och hans husse och matte.

Jag och min man grät då vi fick veta detta och Molly miste sin pojkvän kan man säga Gråter

När de tog upp om hissens säkerhet med värden och inte fick respons så tog de upp just det om det varit deras lilla barnbarn som haft någon rem med sig, precis som det Forest skriver om, vilken tur att det gick bra då. Flört

TjockaBerta
9/29/12, 5:03 PM
#8

Vi hade så där jag bodde förut så det gällde att låsa ytterdörren INNAN man tryckte upp hissen.

>>>Malum domesticum<<<

Amandla
9/29/12, 10:05 PM
#9

Fy så hemskt Jeremina! Förvånad Man kan nästan inte vara nog försiktig vare sig med barn eller hundar.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
JereMina
9/29/12, 11:18 PM
#10

Grejen är den att jag får sådana där varsel och långt före det hände så sa jag en massa gånger till min man: Jag vill inte att de har halsbandet på Zorro hela tiden för han kan fastna och strypas. Det var då han var här i byn då min svåger och svägerska har stuga i byn vi bor i Tommy och jag.

Men det var hemma i stan där dem bor som dem hade koppel på och det fastnade i hissen.

Gissa om Molly letade efter honom länge efter det att han dött. Nej, vi måste tänka oss för hela tiden. Men en hiss ska inte kunna gå igång om något är emellan.

[Iyen]
1/13/13, 9:03 PM
#11

Puttar upp…. Nu när "alla" är trötta efter jul/nyår och våren känns låååångt borta och tankarna vandrar iväg…

Amandla
1/13/13, 9:17 PM
#12

Tack för det Glad vi har många nya medlemmar som kanske inte sett tråden och inte tänkt på hur farligt det kan vara att åka hiss.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
JereMina
1/16/13, 12:48 AM
#13

Håller med amandla

Annons:
Jelise
1/16/13, 11:12 PM
#14

Hjälp! :O Jag har aldrig tänkt på det! Nu har jag aldrig åkt hiss med något annat än stora hundar, och med kopplet stadigt i hand. Trodde hissar skulle ha ordentliga säkerhetsfunktioner som ser till att sådant inte får hända, typ klämskydd o.dyl. Hissen jag åker i mest sitter i en villa så den stannar så snart man släpper knappen…

JereMina
1/16/13, 11:50 PM
#15

Jelise…lite inte på att hissen stannar av sig självt ändå. Släpp aldrig kopplet…

[Iyen]
1/17/13, 11:58 AM
#16

14…. Stoppknappar får inte sitta i nyare, och offentliga hissar pga överfallsrisken. Ännu värre är det att jag har hört hissmontörer som blivit "snästa åt" av både hundägare och barn.. Ägare? Och ni har väl sett den lilla triangeln i hissarna? Den sitter i hissar utan dubbeldörrar, och den sitter inte där för att det KAN hända, utan för att det har HÄNT. - bra att tänka på om man transporterar ex möbler någon gång.

Jelise
1/20/13, 5:34 PM
#17

#15 hundarna har varken koppel eller halsband i den hissen. Som sagt sitter den i en villa (en familjemedlem sitter i rullstol) så vovvarna tar oftare trappen. Hemma i lägenheten finns bara trapp.

[Iyen]
6/17/13, 5:21 AM
#18

Jag skulle tycka det va fruktansvärt om det kom fler rubriker om husdjur som blivit skadade i samband med transport i hiss…  Puttar upp denna igen… Jo, jag är jobbig ibland.

Nu var det inte längesedan som en tjej blev av med en eller flera fingrar då hon försökte rädda sin hund. Hunden hade hamnat på fel sida dörrarna… Som tur är klarade sig hunden. Men tjejen blev ju som sagt av med kroppsdelar. Och antagligen traumatiserad för livet.

Hissar är inte farliga i sig. MEN antingen ska ALLT vara i hissen, eller allt utanför hisskorgen.

En liten sak till som jag inte har skrivit innan. Ang. fotocellerna som finns i en del hissar. Som har dubbeldörrar, och autostängning… I många hissar finns det inte fotoceller från golv till tak.. Vilket leder till att den "smarta" hissen inte känner att något är emellan… som tex ett koppel. Lita inte på finesserna. Gå in samtidigt som hunden eller stå hellre då i dörröppningen tills hunden helt är inne…. Och håll i kopplet. Släpp det inte…

😞

Amandla
6/17/13, 12:39 PM
#19

Jättebra att du puttar upp den här tråden Iyen! 👍Den behöver lyftas emellanåt eftersom nya medlemmar kommer hit.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
MaritaBo
6/17/13, 12:54 PM
#20

Usch vad otäckt! Tur att jag inte har hiss och åker sällan hiss med hund. Men något man givetvis behöver vara uppmärksam på.

Annons:
Thowas
6/17/13, 3:47 PM
#21

det jag tycker är konstigt med den ena hunden som ströps till döds inne i hissen tillsammans med husse, är varför de inte bara knäppte upp halsbandet?  och om det var ett stryphalsband (kedja) så måste det väl ändå gå att knäppa loss kopplet från halsbandet??

eller??  oavsett om det var jätte spänt så måste det ju ha gått att knäppa loss ändå?..

Amandla
6/17/13, 4:15 PM
#22

Är det riktigt hårt spänt så är det nog en kniv och mycket snabb reaktionsförmåga som gäller… Jag tror nog att ägaren gjorde det han kunde.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Upp till toppen
Annons: