Annons:
Etikettpälsvård
Läst 8052 ggr
hktl
5/24/12, 4:43 PM

Har era pudlar lång päls på sommaren?

Hej!

Jag undrar hur gör ni med era pudlar under sommaren? Rakar ni eller får dom ha lång päls hela året? Jag tycker det känns som att det måste vara hemskt oskönt med lång päls under sommaren för dom. Tänker att det måste vara svårare för dom att bli svala med en massa päls eller tänker jag fel?

Min moster har en dvärgpudel med lång päls som jag tycker att hon borde raka av nu under sommaren alternativt klippa kort. Men hon är tveksam och tror att han kommer bli ful. Vore kul om ni som rakar eller klipper era pudlar kort ville lägga upp kort på hur fina dom blir så kanske jag kan övertala henne :)

Tack på förhand!

Annons:
Amandla
5/24/12, 5:56 PM
#1

En välskött pudelpäls fungerar ungefär som en thermos. Kallt utanför - varmt inne, varmt utanför - kallt inne. Men det är individuellt också, vissa pudlar gillar inte värmen, andra älskar den. Ingen av mina har lidit av solen och sommarvärmen, inte ens Albin när han var i full utställningsfrisyr och han är den som haft klart tjockast päls.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
5/25/12, 10:25 PM
#2

Mina hundar går bara o flåsar inte är det ös förren kvällen på dom. Så jag har Donna välklippt nu något bättre tycker jag det vart hon står ut bättre. Jag går långpromenaderna tidigt på morgonen o en senare på kvällen det är ändå så ljust ute nu så nu kan man träna även senare/tidigare :)

fidojunior
5/26/12, 10:28 AM
#3

Båda mina tycker att det är varmt oavsett pälslängden men brukar ha dem kortklippta under sommaren. Men om hunden verkar väldigt varm av att ha lång päls så skulle jag testa med att klippa ner han och se om det blir bättre. :)

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

Kitten86
5/26/12, 6:18 PM
#4

Jag håller min pudel i en kortare päls/ frisyr under sommarhalvåret och en längre päls under vinterhalvåret iaf.

Min älskar värmen, men ligger inte alltid i den direkta solen…

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

[Nalle-]
5/29/12, 8:39 PM
#5

Tycker min hund (delvis pudel) blir piggare när han blir av med sin päls, så jag brukar klippa honom kort till sommaren. Tycker det är mer praktiskt också, då drar han inte inte lika mycket skit i huset.

MiracleWithPaws
5/29/12, 11:37 PM
#6

Mina tidigare vovvar som inte ställts ut har jag också oftast haft ganska kortklippta på sommaren. Tycker att det är praktiskt av flera skäl - inte minst för att det är betydligt lättare att hitta både krypande och fastbitna fästingar. Nu har jag en tös som ska ställas ut lite till innan hon ska klippas ner, så det är bara att "gilla läget". Hon verkar dock inte lida särskilt mycket av det. Jag är själv en sån som skyr solen så vi håller oss mest till skugga och tar långa promenader på kvällarna när det svalnat av.

Annons:
JereMina
5/31/12, 12:04 AM
#7

Jag klipper ganska kort på sommaren men rakar inte av håret. De kan bränna sig i solen.

Upp till toppen
Annons: