Annons:
Etikettallmänt
Läst 5385 ggr
Verticalvein
5/15/12, 9:18 PM

Pudlar är töntiga!

Ja så säger min sambo när jag säger att jag är lite sugen på en pudel till nästa hund :(
En sådan kommer inte in i mitt hem säger han och påstår att dom är töntiga…

Jag säger att vi behöver ju inte klippa den i sån där utställningsfrisyr utan ha vilken frisyr som helst men det är inte ens frisyren som är problemet utan "statusen" och att den är klassad som en pensionrs/tönt hund av vissa :(

Jag är ute efter en familjehund som kan passa in i våran familj, den ska kunna följa med på joggingturer och jag vill ha en hund med will to please och som verkligen gillar andra människor. Jag tycker att pudeln passar bra in där och eftersom att min mamma och syskon är allergiska och egentligen inte tål min hund jag har nu så gör det ju inget om nästa är allergivänlig så man slipper pedantstäda hela lägenheten när dom kommer på besök =/

Ja så säger min sambo när jag säger att jag är lite sugen på en pudel till nästa hund :(
En sådan kommer inte in i mitt hem säger han och påstår att dom är töntiga…

Jag säger att vi behöver ju inte klippa den i sån där utställningsfrisyr utan ha vilken frisyr som helst men det är inte ens frisyren som är problemet utan "statusen" och att den är klassad som en pensionrs/tönt hund av vissa :(

Jag är ute efter en familjehund som kan passa in i våran familj, den ska kunna följa med på joggingturer och jag vill ha en hund med will to please och som verkligen gillar andra människor. Jag tycker att pudeln passar bra in där och eftersom att min mamma och syskon är allergiska och egentligen inte tål min hund jag har nu så gör det ju inget om nästa är allergivänlig så man slipper pedantstäda hela lägenheten när dom kommer på besök =/

Hur ska jag göra för att få honom att ändra sig?
Det är i och för sig flera år kvar men det känns så tråkigt när jag känenr att jag kanske har hittat nästa hund och han prompt säger nej :(

Hur ska jag göra för att få honom att ändra sig?
Det är i och för sig flera år kvar men det känns så tråkigt när jag känenr att jag kanske har hittat nästa hund och han prompt säger nej :(

Annons:
Michaela-N
5/15/12, 9:30 PM
#1

Ta en storpudel och lejonklipp den, dom är ju jättemaffiga!

Verticalvein
5/15/12, 9:32 PM
#2

#11 Ja det är just en storpudel jag vill ha men sambon säger ju nej och jag tror tyvärr inte att han blir så impad av en lejonklippning :P

[Forest]
5/15/12, 9:50 PM
#3

Min man sa så här: De är små pankishundar som bara gläffser för allt. Jag ska inte gå ut o gå med såna iaf. Han vart först total fräslt vid första mötet av upf pudlar, då fick han en tik som heter Cissi i knät o hon är riktigt go knähund. Pladask så var han fast i hur en pudel blir. Sen de övriga hundarna hon har de är härligt o se ett gäng skötsama små godbitar och en mellanpudel har hon.  Det var min man som anser att vi skulle ha en liten Donna och han är inne på den tredje ska minnan komma men hon får vänta något år eller fler iaf tid är A och O :) Men jag kan säga att min man skulle någ inte sagt Ja till afghanhund då jag känner ett par gaykillar som har det o han ser bara det. Hahaha, ja raser kan få en stämpel o den kvarstår tills de verkligen får se hur hundarna är. Flört Mitt tips är att du pratar med en bra uppfödare o sen så åker man o hälsar på för kolla närmare på de vuxna hundarna. Ofta brukar de faktist ändra sig killar har inte mycket o säga till om. De har sina bilar o den delen att sköta vi tar ofta iaf här mer ansvar för hundarna Flört OBS: Jag anser inte att hundar är som bilar men ni kanske förstår lite vad jag menar. Ofta har de mer ansvar för bilen ska funka,besiktas,mm PS

Verticalvein
5/15/12, 9:58 PM
#4

# Åh vad glad jag blir när du skriver att din man ändrade sig på direkten! :) Det känns hoppfullt för framtiden ^^

Det jag tycker är konstigt är att vi har en chihuahua nu och det tycker han inte är det minsta pinsamt att gå ut med och vistas runt folk. Han till och med gullar med honom när andra ser så jag kunde inte äns tänka mig att han skulle ha så starka känslor mot pudlar :S

Ja jag förstår precis hur du menar. Hunden vi har nu är min. Jag betalar försäkring, veterinär, mat mm, klipper klor, går ut, aktiverar och gör allting annat till 99,5% av alla gånger. Han hjälper mig om jag är sjuk eller borta men annars är det jag som gör allt så egentligen tycker jag inte att han har så mycket att säga till om när det gäller utseendet på hunden (eftersom att han inte har en aning om hur deras kynne är)

Jag är helt med på din liknelse :)

[Forest]
5/15/12, 10:07 PM
#5

Oj vad stavfel det vart är trött jobbat i kassa många kunder o det har vart rätt körigt idag då märks mitt dyslexi tyvärr, men hoppas att det var lite läsbart Flört

Verticalvein
5/15/12, 10:09 PM
#6

#5 Det var fullt läsbart så det behöver du inte oroa dig för :)

Annons:
TjockaBerta
5/15/12, 11:00 PM
#7

Ha ha ha, jag fick absolut inte köpa en chihuahua för sambo men pudel gick bra. Han gillar verkligen vår valp fast han försöker att inte visa det. Men när man kommer hem med hundgodis och leksaker…

Det bästa är väl att låta honom träffa en trevlig pudel och se själv hur en pudel kan vara.

>>>Malum domesticum<<<

Amandla
5/15/12, 11:17 PM
#8

Jag har ingen sambo så jag bestämmer själv Skrattande

Jag tror också att en pudel skulle passa bra hos dig. Men var beredd på att det är pälsvård även om du väljer att klippa ner! Man _måste_ sköta pälsen, annars blir det tovor och det ska ingen hund behöva ha.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
LisaAL
5/15/12, 11:30 PM
#9

Jag vet inte om det tröstar så mycket men reaktionen är helt normal! Eller inte normal, men vanlig iallafall! ;) Min far (officer till yrket) skulle "aldrig i h-vete" visa sig ute med en toypudel och brorsan skulle flytta hemifrån… Det var för kanske 16 år sedan. Jag kan bara säga att de ångrade sina uttalanden när lilla Jodi flyttade in! Nu när jag ska bli med storpudel är pappa och brorsan mina största påhejjare! :-D Pappa skulle gärna skaffa storpudel och för en mild kampanj mot sin nya fru som tycker det är pinsamma hundar… Ska bli en fröjd att omvända henne med min kommande flicka ;) Se till att han får träffa pudlar in action! Kolla med pudelklubbens sektion där du bor om det inte finns möjlighet att vara åskådare på någon träning, pudelpromenad eller annan aktivitet! Ge inte upp!

Verticalvein
5/16/12, 9:32 AM
#10

#7 Ja se där hur olika det kan vara :P

#8 Gud så skönt det lät :P
Ja jag är medveten om att det är mycket pälsvård med dom men jag vet inte exakt hur mycket det blir i praktiken. Så som jag gör med min hund jag har idag misstänker jag att jag inte kan göra med en pudel. Det vill säga att torka tassarna lite snabbt med en handduk efter promenaden :)
Måste man föna tort efter varje promenad? Hur mycket jobb krävs det om jag skulle vilja ha typ 3-5cm lång päls på ben, huvud och svans och sen kortare på kroppen?

#9 Jag börjar bli mer och mer hoppfull på att det kanske kan bli en pudel här iaf :) Jag ska absolut kolla  med pudelklubben och se om vi kan följa med på något :)

LisaAL
5/16/12, 10:21 AM
#11

#10 Eftersom det inte verkar som du ska hålla en utställningspäls så är min erfarenhet att du visst bara kan torka av tassar och ben med handduk efter en vanlig promenad. Det funkar för övrigt oftast på de utställningspälsade hundar jag träffat också så länge de inte bokstavligt vadat i lera eller hoppat i sjön… Eller så använder man Benskydd när det är riktigt slaskigt. Du behöver plocka ur pinnar och barr och sånt som fastnar eftersom det lätt bildas ordentliga tovor kring skräp. Annars ska det räcka långt om du badar och tvättar med bra produkter och fönar och kardar igenom ner till botten överallt ca 1gg/månad (oftare ju längre och besvärligare päls). Det finns säkert de som badar mer sällan men var inställd på minst 1ggn per månad om du håller pålsen kort. Däremellan är det mindre jobb. MEN under perioden när de byter valppäls mot vuxenpäls (kallat tov-åldern) kan det vara ett €@##! att hålla tovorna borta. Under den perioden gäller det att antingen raka helsnagg ellet jobba mycket med pälsen. Sen skiljer sig pälskvaliten mellan olika färger också. Man kan generellt säga att vita har svårare päls än svarta som ofta har grövre päls. Jag vet tex en uppfödare med vita fullpälsade som borstar ngn timme/dag medan en annan uppfödare med svarta ytterst sällan behöver borsta igenom sina fullpälsade mellan baden. Så, färgen och linjerna spelar också in.

LisaAL
5/16/12, 10:26 AM
#12

Oj… Ser att det kanske blev lite otydligt ovan. Man ska räkna med att karda igenom oftare än en ggn/månad. Det var att karda + bada + föna och karda jag menade att man ska vara inställd på att göra minst en ggn i månaden.

TjockaBerta
5/16/12, 12:59 PM
#13

#11

När  byter de päls till vuxenpäls och hur ser man det? Min valp är nu 5 månader.

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
LisaAL
5/16/12, 1:34 PM
#14

#13 Kring 1årsåldern brukar man säga. En del tidigare, en del senare. Min toy tovade ihop helt vid ca 8 månader. Mest märker man det på att de blir myycket tovigare! Sen känner man eftersom att pälskvaliten ändras.

TjockaBerta
5/16/12, 1:51 PM
#15

#14

Då kan jag avvakta ett tag till. Glad

Som nybliven pudelägare visade det sig att det är jättekul att sköta pälsen. Valpen är som ett luddigt moln nu för pälsen har blivit ganska lång.

Det är spännande att följa hur han växer och förändras på olika sätt. Jag vill inte klippa honom riktigt ännu för det är så fint.

Till TS vill jag tillägga att det är mycket jobb med pälsen och man ska definitivt tycka det är roligt och ha tid att vänja valpen att bli borstad och pillad på. Nu borstar jag ut pälsen varje dag, 20-30 minuter och badar honom varannan vecka. Dessutom ska öronen plockas. Jag bestämde mig snabbt för att skippa utställningar.

Tidigare hade jag långhårig chihuahua. Där kunde man borsta igenom pälsen då och då. Det var inte så noga.

Sen har jag en cockerpoo. Hans päls kräver ingenting förutom att man måste klippa ner honom då och då. Han tovar ingenting. Det är bra att ha en riktig klippmaskin för det är nosar och tassar som ska hyfsas till hela tiden. Han badas varannan månad ungefär.

P.S.

Det här är min uppfattning som amatör. Jag är helt utan erfarenhet. De andra här vet mycket mera.

>>>Malum domesticum<<<

Amandla
5/16/12, 7:37 PM
#16

#15 Borstar du 20-30 minuter varje dag i en valppäls? Det låter väldigt mycket, det är vad jag lägger på Pixie som är grå toy i full utställningsfrisyr, fast bara var fjärde-femte dag… Fast jag har ju  haft pudel i över sju år nu och är  van, det handlar mycket om teknik och rätt redskap.

#11 Jag kan hålla med om att pälskvalitén följer linjer, även om vissa färger anses svårare. Vitt har jag aldrig hört det om, men grå och aprikos är ofta mer svårskötta då de tovar lättare. Min vite Albin har en i stort sett perfekt pudelpäls, enlgt en utställningsdomare/pudeluppfödare jag känner. Honom kan jag låta det gå lätt en månad mellan varven, då kardar och badar jag honom. Oftast inte nån enda tova Glad

På Albin och Emil märktes aldrig tovåldern något nämnvärt, visst var det lite runt öronlappen (tovorna sätter sig i kanten och är lätta att missa), bakom öronen och lite i armhålorna. På Pixie däremot har de märkts, men jag har inte upplevt det som jobbigt. Jag borstade en aprikos unghund en gång, jag tovade ur ena sidan på henne och började på den andra, under tiden bildades nya tovor på första sidan Skrikandes Såna gånger ska man se till att bada om bums, det är det snällaste mot både hunden och pälsen.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
ms-mee
5/16/12, 8:40 PM
#17

Elvis är svart, hans tovålder märktes inte heller av. Det är också en man kan "glömma" kamma. Blir inga tovor i den killen inte.

Hubert däremot! Pälshelvete!Tungan ute Han är aprikos. 2 dagar efter att man badat, borstat, kardat och gjort allt är han tovig igen.

#16 Oj, 30 min tycker jag var snabbt :P Haha! Då ska jag alltså inte berätta vad jag lägger ner för tid med killarna här :P
Men jag skyller på att jag fortfarande är rätt ny Flört

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

[Forest]
5/16/12, 8:55 PM
#18

Om ni kan så ha era pudlar kortklippta vid tovåldern om ni märker av tovåldern, har haft ett **** med Donna gick knappt klappa henne innan hon fick som en tovig matta.Skrikandes Sorry lite ot men aif

Verticalvein
5/16/12, 10:36 PM
#19

#11 Åh men vad skönt då är det mindre jobb än vad jag trodde :D
Jag har praktiserat ett par månader på ett hundtrimm så jag vet vikten av bra pälsvård och tycker även att det är kul så jag tror inte att det kommer bli några problem :)

Vad är det för slags Benskydd du pratar om?

#15 Dina personliga erfarenheter är lika välkomna här även om du, som du själv säger, är en amatör :)
Jag har ju en korthårig chihuahua så just nu borstar jag ju bara under fällningsperioderna :P
Men jag har en kompis som har 3 bichoner så jag kan ju åka dit och hjälpa till när dom ska borstas så får jag ju se på ett ungefär hur mycket jobb det är :)

#16 Så pälsens struktur är alltså olika beroende på vilken färg man köper? Jag skulle helst vilja ha en vit eller svart pudel. Alldra helst en vit tror jag men det kanske är lite saftigt att börja med då om dom har en svårare päls? En svart storpudel som jag träffade hade en välldigt fet/sträv päls, det kändes nästan som att klappa ett får. Men han var inte så där fluffigt utborstad så det kanske kan ha att göra med det? Jag skulle hälst vilja ha en sån där mjuk och gosig päls ^^

LisaAL
5/16/12, 11:32 PM
#20

Måste påpeka att jag också är klar amatör. Jag har ägt EN pudel :-p men jag har forskat och hängt runt bland pudlar mer eller mindre intensivi i rätt många år. Så, mer teori och kännedom på avstånd än egen daglig erfarenhet så att säga ;) #16 Ohh! Jag HOPPAS att den vita jag ska hämta har sån vit päls som du beskriver! Jag vill helst kunna behålla mycket päls… Men jag försöker att inte ha några förhoppningar… ;)

Annons:
TjockaBerta
5/17/12, 8:56 AM
#21

# 19

Måste bara säga att jag inte visste något om att olika färger på pälsen var olika i struktur. Hade jag vetat det hade jag inte vågat köpa aprikos.

Jag köpte en aprikos för att han var så söt på bilden. Det bara blev så. Hans pappa är vit.

Han är väldigt fluffig och mjuk i pälsen. Hela pälsen vajar när han springer. Min dotter säger att han ser ut som ett moln.

Saknar min lilla vavva  fortfarande och hade jag fått hade jag köpt en igen. Hon var så "värdig". Andra hundar tittade hon inte åt utan hon skred fram. Väldigt vacker. Bild på min sida.

#16

Ja, det är vad det tar. Man ska öva, träna att ligga på rygg bl.a. Benen är inte så kul. Fästingar ska letas. Sen ska man pussas också. Det är mycket hår. Sen har jag inget trimbord så jag kan inte binda upp honom. Och då far han runt. Spelar ingen roll. Den stunden tycker jag att vi är värda.

Du skriver ju själv om en aprikos hund som det var mycket jobb med. Jag vet inte om Thomas har fin päls eller inte men han är i alla fall välskött.

>>>Malum domesticum<<<

Amandla
5/17/12, 2:00 PM
#22

Jag brukar säga att man hinner lära sig pälsvården medans valpen växer. Är man så noggrann som du TjockaBerta så lär man fixa tovåldern också Glad Har du provat att ha Thomas liggande i knät när du borstar? Då är det lättare att hålla i.

#19 Ofta går pälskvalitén i arv, så se till att träffa föräldrarna till den valp du är intresserad av. Jag har hört sägas att hanar ofta har bättre päls än tikar, men om det stämmer vet jag inte. En bra päls ska det vara lite stuns i, den ska vara stadig utan att vara sträv, och ett ordspråk säger att man ska kunna lägga ett kokt ägg ovanpå manen i en utställningspäls utan att ägget sjunker ner. Det kunde jag gjort på Albin, men på Pixie hamnar ägget direkt i mittbenan Tungan ute

Men man ska inte se sig blind på just pälsen när det gäller att välja valp, det finns så mycket annat som känns viktigt. Temperamentet till exempel Flört


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
TjockaBerta
5/20/12, 5:20 PM
#23

#22

Jodå jag har borstat och klippt klorna i knät också men jag tänkte att det är bra att lära valpen att stå på ett bord/bänk.

Nu har vi varit på landet och Thomas har plumsat i dikena och sen spytt ner sig själv i bilen på hemvägen så jag tror det är dags att lämna in honom för första gången och klippa ner pälsen.

vi bor i ett så fästingrikt område så alla är vaccinerade  och man plockar flera stycker av sig själv varje dag. Stora hunden är sommarsnaggad. Bild kommer snart på båda.

I dag vid ett-tiden borstade jag igenom alltihopa, plockade tre fästingar och sen var det raka vägen ner i gyttjan. Vad kan man säga? Ingenting. Bara att bada, föna och borsta. Ha!

>>>Malum domesticum<<<

Amandla
5/20/12, 5:21 PM
#24

Härligt med pudel! Eller hur Cool När mina barn var små brukade jag säga att jag ville ha lortiga barn, för det visade att de haft roligt under dagen. På kvällen var det bad och på morgonen rena kläder. Om och om igen, lite av en never ending story, och med pudlar är det lite samma visa Tungan ute


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
TjockaBerta
5/20/12, 5:41 PM
#25

Det är ingen pudel, det är en grävling.

Nu är han nybadad. Så får vi se hur länge det varar!

SkrattandeSkrattandeSkrattande

>>>Malum domesticum<<<

Verticalvein
5/24/12, 1:13 PM
#26

I veckan så gick det förbi en supersnygg storpudel som var grå/silver och då kunde sambon erkänna att den faktiskt var ganska fin ^^

Jag tycker att det verkar jättekul med en hund som gilalr att bada och skita ner sig bara för att min nuvarande hund inte gillar det men jag misstänker att jag inte kommer att tycka att det är lika roligt sen om jag väl skaffar mig en :P

Min dröm är just nu att ha en vit storpudel tik <3

Amandla
5/24/12, 1:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

#26 Hur kul det är som ägare till en pudel som gärna badar beror nog till stor del på hur mycket päls man har på den. Så här snygg var min Emil - i full second puppy för utställning - när han badade hos mina föräldrar, det är ganska grunt i hela viken och grumlig dyig botten. Som gjort för att fastna i en pudelpäls Obestämd


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
Verticalvein
5/24/12, 1:20 PM
#28

#Ja det är ju tur för dom att man älskar dom så mycket som man gör när dom hittar på sina hyss :P

Jag har ju planerat att ha henne ganska kortklippt på kroppen och typ3-5 cm lång päls på ben, huvud och svans så jag tror och hoppas att det inte blir så jobbigt  iaf :)

Jag skullle nog aldrig orka med en full utställningspäls är jag rädd för.

Amandla
5/24/12, 1:25 PM
#29

Då blir det lätt att duscha av henne efter badet, bara du borstar eller kammar ut pälsen så går det nog att låta henne självtorka. Så länge hon inte är i tovåldern förstås, då måste man vara mer noggrann för att undvika tovor. Tovor gör ont även i kort päls Flört

Emil hade toppenpäls, han kunde självtorka efter ett sånt bad ovan och jag borstade ut pälsen, inte en tova och smutsen föll av medans han torkade. Han var ju inte ren som efter ett shampobad precis, men så man stod ut Tungan ute


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Verticalvein
5/24/12, 1:35 PM
#30

#Åh vad skönt att höra:D Ja jag har förstått att tovåldern ska vara riktigt.. ja tovig :P Men jag ska försöka att hålla tovorna i schak annars blir det renrakat som gäller tills tovorna är ett minne blott ^^ Men det hoppas jag att jag inte ska behöva göra för jag tycker att dom är finast med lite fluff på benen och så är det ju så mysigt att klappa på :)

Jag har ju som sagt praktiserat på ett trimmeri i ett par månader så jag vet vikten av att kamma igenom ordentligt så det inte blir några tover så det ska nog gå bra :)

Men jag kan inte låta bli att hålla tummarna för att hon har likadan pälskvalité som din Emil hade :D

Upp till toppen
Annons: