Pälsvård

Hur lång tid tar pälsvården på era pudlar?

2012-05-07 15:06 #0 av: Amandla

Jag är nyfiken på hur mycket tid ni lägger på pälsvården på era pudlar Glad

Albin (stor dvärgpudel) är klippt i en stram t-60, jag saxklipper honom. Bad och fön tar 1½ timme, jag har en Libertyfön och jag använder nästan bara slangen.  Klippa frisyren tar 2 timmar ungefär. Jag badar och klipper honom ungefär var fjärde vecka. Raka nos mm och klippa klor tar runt 15 minuter, det gör jag varannan vecka, ibland oftare.

Pixie (toy) har full utställningsfrisyr, second puppy. Bad och fön, max en timme. Klippa frisyr tar 1½ timme mellan utställningarna, till utställning typ hur länge som helst... badar och klipper minst varannan vecka. Raka nos mm tar en halvtimme, fröken öken uppskattar det inte utan vi tjafsar om det fortfarande *blä*

Daisy (min mammas toypudel), också i full utställningspäls. Bad och fön minst 1½ timme, hon har väldigt tjock päls precis som sin gammelmorbror Albin. Klipper och badar henne lika ofta som Pixie, fast det går mycket snabbare att raka och klippa klor på Daisy, ca 15 minuter.

De klipphundar jag har rakas oftast ner, även om de har hätta och kanske lite på öron och svans. Oftast tar det 2 timmar inklusive bad och fön, men bråkar de så kan det ta 4 Förvånad

Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt

Anmäl
2012-05-07 18:19 #1 av: bambiiii

AWWWW vilken bild<3

Anmäl
2012-05-07 18:30 #2 av: [Forest]

Då jag inte har nån bra hundfön utan har köpt en vettigare vanlig fön som är starkare så tar det lite mindre tid nu än innan. Men bad o föning då med karda för få pälsen rak tar någ så där 1,30-2 tim jag får pausa lite med Donna då hon tycker det blir så trist o inte van att hålla ut som Enja. Jag gör dom du låter hunden ligga på sidan :) vänder på hunden o tar nästa sida sista klämmet tar jag stående om det är något man missat :) Söt liten Pixie bild

Sophie-Medarbetare på pudel

Anmäl
2012-05-07 22:23 #3 av: Amandla

Pixie var bebis där, tre månader kanske. Oftast har jag hundarna i knät när jag borstar, det är bekvämast så tycker jag. Men jag har lärt dem att ligga på bordet också.

Anmäl
2012-05-07 22:25 #4 av: [Forest]

3 tycker det är väldigt bra o lära dom ligga ner oxå de brukar mer njuta av att bli pysslade då :)

Anmäl
2012-05-07 22:43 #5 av: bambiiii

Assåå guud!!!!!!! jag får tårar i ögonen när jag ser bilden...... herre gud vilken sicken söt goding<3

Anmäl
2012-05-07 22:45 #6 av: Amandla

Haha, ja hon är äckligt söt min lilla diva <3 Här är hon i samma ålder Kyss

Anmäl
2012-05-07 22:47 #7 av: bambiiii

åHHHHHHH SLUTAAAAAAAA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! HERRE GUD! Hon skulle bli potats mos om jag fick syn på henne! OMG! Att man kan vara så söt! aldrig sett en sån vacker och söt pudel! aldrig i hela mitt liv!

Anmäl
2012-05-07 22:52 #8 av: [Forest]

Hon har otroligt vakra ögon det måste väl hon fått stort plus för vid utställning hennes ansikte är ju bedårande docksött. Visa en bild på henne som hon är i dag så tror jag  Bambii storknar o föresten det gör vi andra oxå Flört

Anmäl
2012-05-07 22:55 #9 av: Amandla

Pixie ska ha valpar i sommar FlörtFlörtFlört En äcklig valpbild till... ser ni henne? Cool

Anmäl
2012-05-07 22:56 #10 av: Amandla

Numera ser hon ut så här, i alla fall när hon är lite putt. Jag har just sagt åt henne att låta bli att slicka på Albins rumpa, en fix idé hon fick senast hon löpte *suck*

Anmäl
2012-05-07 23:00 #11 av: Amandla

Bäst att lägga in en snygg-bild också! Tungan ute

Anmäl
2012-05-07 23:02 #12 av: bambiiii

ÅHHHH NEEEEEEEJ! ÄNNU SÖTARE!!!!!!!!!!!!!

HAHAHAHHAHAHAAH KOLA VAD GULLIG HON E! <3

HON LIKNAR cruella på 101 dalmatiner på den bilden med det där håret! vad söööt! pussa henne massor ifrån mig<3

http://www.google.se/imgres?um=1&hl=sv&biw=1280&bih=899&tbm=isch&tbnid=dJVZvKqT44JlOM:&imgrefurl=http://joserael.blogspot.com/2011/08/michael-kamen-especial.html&docid=LdKiCxM1NKqpRM&imgurl=http://images.meteociel.fr/im/6170/cvrmll_akc1.jpg&w=300&h=299&ei=KzioT6GfGayQ4gS9nay_CQ&zoom=1&iact=hc&vpx=623&vpy=196&dur=175&hovh=224&hovw=225&tx=105&ty=154&sig=107141539217640648146&page=2&tbnh=151&tbnw=152&start=22&ndsp=28&ved=1t:429,r:25,s:22,i:172

Anmäl
2012-05-07 23:06 #13 av: Amandla

Exakt! Hon kan se nästan djävulusisk ut, och tro mig att hon har humör! Det syns ännu bättre här *lol* Och hon är den mest pussade pudeln i hela Värmland, det kan jag lova <3

Anmäl
2012-05-07 23:07 #14 av: bambiiii

hahahahhahah aww, du fick mig att  älska pudlar <3333 du gjorde min dag lilla du ;) <3

Anmäl
2012-05-07 23:09 #15 av: Amandla

Så lite så <3

Anmäl
2012-05-07 23:11 #16 av: Amandla

Det blev visst tråden för beundran av Pixie... men jag är fortfarande nyfiken på hur mycket tid ni lägger på era pudlars pälsvård Flört Glömde skriva ovan att jag borstar Pixie ungefär var fjärde dag och tottar om henne, Albin borstas vid behov. Han har så bra päls att det utan vidare kan gå fem-sex veckor, inte en tova!

Anmäl
2012-05-07 23:25 #17 av: bambiiii

Ah juste men skulle säga att min kompis har en liten pudel och det tar väl 1timme typ!

Anmäl
2012-05-08 16:28 #18 av: fidojunior

Så söt Pixie är! Skrattande

Brukar oftast ha mina kortklippta men dusch tar ca 5-10 min, sedan får de antingen springa runt och ruffsa av sig eller så torkar jag dem direkt med en vanligt hårtork. När jag klipper hela kroppen kan det ta från en halvtimme till 1 timme.

Anmäl
2012-05-09 21:10 #19 av: LisaAL

Undra just hur många timmar det tar att fixa en fullpälsad vit storpudel... Förvånad Jag räknar med att byta ut mitt ständiga stickande mot pälsvård i alla fall och lite till i alla fall ;-)

Anmäl
2012-05-09 21:19 #20 av: [Forest]

19 Oja de tar tid säger de som jag pratat med på utställningar.  Flört men vill man vara fin så får man lida pin Flört

Anmäl
2012-05-09 21:27 #21 av: LisaAL

20 - haha joo... Jag räknar kallt med många timmar! Men jag tror jag kommer att gilla det! Det svåra blir nog att få så många timmar sammanhängande tid som behövs med två små barn i huset ;-)

Anmäl
2012-05-09 21:31 #22 av: [Forest]

Lisa ta det när kidsen sover :) Jag borstar alltid mina då på det viset så behöver inte jag släppa det jag gör för att fixa något till barnen. Fast min yngsta är 10 år så är hon någ väldigt bortskämnd med att mamma gör det mesta ;)

Anmäl
2012-05-10 18:10 #23 av: Kitten86

Min pudel håller jag i en "egen" frisyr. Jag jämnklipper honom men låter han ha längre kring nos (som en mustasch). Någorlunda kort på öronlapparna och kortklippt vid svansroten. Annars jämn långt.

Duschning brukar det bli ca 4 ggr per år, eller så, kardning i samband med dusch krävs inte så ofta utan blir nog ca varannan gång. Iom att han hålls ganska kortklippt, och jämnklippt, så tovas inte pälsen nämnvärt.... Jag brukar bara föna honom under kallare årstiden annars får pälsen självtorka.

Jag klipper honom, beroende på säsong och hur mycket pälsen växer, ca 1 ggn i månaden. Skulle tro med ca 3 veckors mellanrum. Vintertid kan det bli något längre imellan då jag brukar hålla pälsen längre då. Då han blev klippt i bla. tungan som liten av uppfödaren så ficar han inte trimmer så jag handklipper honom. Han är stor dvärgpudel. Klippning tar ca 45-60 minuter beroende på hur lång pälsen blivit.

Klipper klorna görs vi 1-2 ggr i veckan, sommartid vbäxer ju klorna mer/snabbare än vinter tid. När han var yngre så klippte jag framklorna 2 ggr i veckan och bakklorna 1 ggn i veckan (bak slits ner mer av sig sjävt).

Bifogar en bild på min pudelherre när han är på spaning i skogen Skrattande

*Medarbetare på Sheltie Ifokus*

Anmäl
2012-05-11 11:02 #24 av: [Forest]

23 söt :)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.