Annons:
Etikettbeteende
Läst 4835 ggr
ElectricBoogie
2012-05-05 19:15

Hon VÄGRAR att rakas, blir helt hysterisk.

Jag undrar seriöst om det är något fel på min valp. Hon är på gränsen till hysterisk, jämt. Hon är EXTREMT hyperaktiv, jag funderar på om hon har Damp. Så fort hon är vaken så hetsar hon efter mat, eller biter sönder något, eller jagar katterna, eller gör något annat djävulskap. Kan aldrig slappna av för en enda sekund utanför sin hage. Helt omöjligt. Jag blir så OTROLIGT stressad av det här att jag vet inte vart jag ska ta vägen. Jag trodde det skulle vara ROLIGT att skaffa hund, men ärligt talat är det bara skitjobbigt och stressande och jag mår dåligt av det.

När jag har badat henne har det gått bra. Men när hon ska torkas med fönen blir hon HELT TOKIG och morrar och bits. Alltså riktigt aggressiv. Samma sak om jag t.ex. försöker göra något med henne utomhus, typ kolla gruset i ögonen eller något sånt. Helt aggressiv och tokig.

Samma sak nu när jag försöker raka hennes ansikte och tassar. Det är HELT jävla omöjligt. Försöker ge henne godis samtidigt men hon blir bara uppstressad och helt galen. Det verkar inte gå att få henne lugn.

Den ENDA gången hon är lugn, är när hon sover. I sin valphage. Så fort man går in där och försöker t.ex. borsta henne där (eftersom hon känner sig trygg där) så blir det samma sak. Hysteri. Det verkar inte spela någon roll om man försöker när hon ätit, sovit, lekt, bla bla… Hon är lika hysterisk hela tiden.

Jag börjar undra om det är något fel på henne. Eller mig. Jag vettefan. Jag orkar snart inte längre. Hon är 3 månader idag.

Annons:
SjögårdensKanin
2012-05-05 19:19
#1

tycker att du ska ringa uppfödare och be att få lämna tillbaka henne och få pengarna tillbaka. Står i jordbruksverkwets grejs att man får lämna tillbaka hunden oc få pengar och det uppstår problem sjukdom osv;) Tycker att du ska söka dej en annan hund….

Beklagar //Jennipher

ElectricBoogie
2012-05-05 19:36
#2

Ah jag fattar inte vad jag gör för fel liksom… Kanske har jag inte tillräckligt me tålamod. Eller så fattade jag inte att det skulle va såhär jobbigt att skaffa valp…

Hon verkar väldigt smart och lättlärd i övrigt. Springer runt som en tok när vi är ute. Men hon verkar inte ha något mellanläge. Antingen är hon helt uppe i varv, eller så sover hon…

Jag ska börja valpkurs med henne på onsdag. Hoppas jag kan få några vettiga tips där. För jag börjar ärligt talat tappa både lusten och tålamodet till det här… Vilket är synd för hon är ju fin. Men jävligt jobbig. :/

[Forest]
2012-05-05 21:10
#3

Jag har fått tränat mina hundar att rakmaskinen är okej. Jag fick enkelt ta en vanlig hårtrimmer o hade skydd på den o lät valpen lära sig ha maskinen mot sig lite här o där. Så gjorde jag varje kväll med Enja när hon var från v 9 även pyssla lite mer henne för att lära henne att det är rätt skönt att bli ompysslad. Vad har du för maskin o vad har du får fön.? Det är samma här med fön faktist det gäller att träna in detta att fönen är inte farlig. Det är inte helt ovanligt att hundar av pälsvarianter är rädda för fönen, o det har väl sina förklaringar med. Fönen låter rätt högt, ingen värme ska man ha på. Tips är att låta valpen torka rätt mycket själv o sen föna när det är lätt fuktigt för slippa bråka med valpen:) Tänk på att detta är en valp de blir MYCKET lätt trötta, att föna o lära dom ligga ner är inte helt fel det heller. Jag har en 1 åring som inte vart så med alls är omplaceringsvalp/unghund hon fick panik för maskin o fön+badet. Så det är att ta lite pö om pö o träna som löst mycket för oss.

*Vill oxå påpeka att undvik att svära i trådar det ser inte så trevligt ut*

1 håller inte med dig här alls, hur ofta tror du att en liten valp fixar klippas med maskin och fönas? Träning är ordet.

Amandla
2012-05-05 21:16
#4

Alltså, sakta i backarna nu #1. I mina ögon verkar valpen vara en helt vanlig, om än aktiv, envis och smart, pudelvalp Cool Låter rätt likt min tik, hon är skapt på det viset också. Jag var förvarnad dock (hon är en kopia av sin mor) och hon är inte min första valp, det har jag varit glad för många gånger. Jag har lärt mig en hel del trix tack vare mina andra hundar.

Din valp testar för fullt om du verkligen menar det du säger! Minsta lilla du låter henne vinna så tar hon över. Så funkar smarta hundar… om inte du är stark nog så tar hon på sig ansvaret.

Du måste visa henne varje gång att det är du som bestämmer. Inte på något hårt sätt utan vänligt och bestämt.

När min tik var i den åldern så var det ett heltidsjobb med henne, hon var också väldigt aktiv och enveten, smart är bara förnamnet. Men också väldigt rolig och påhittig!

När hon vaknat så gick vi ut, jag tränade som sjutton på inkallning (se till att ta reda på vad just din valp tycker är superroligt som belöning!), ibland fick hon godis, ibland hade jag nån leksak, ibland kelade vi, ibland "brottades" vi så gott man nu kan brottas med en toyvalp på 17 cm Tungan ute och ibland ryckte jag upp en liten grästuss och kastade åt henne. Hon blir fortfarande hellycklig om jag gör så <3

Efter att vi lekt och grejat så gick vi in, jag gjorde lite vardagliga saker och hon fick lulla med och kolla in dammsugare mm. Sen var det dags att gå ut och kissa igen, sen sovdags. Då fick hon sova i sin bur (ifall hon inte la sig ner självmant och slocknade nånstans). Erfarenheten har lärt mig att valpar är som småbarn, de mår gott av lite fasta rutiner.

En stunds lugn och ro för mig medan hon sov, sen vaknade hon och då var det full sula igen. Hela hemmet var valpsäkrat naturligtvis, ändå var hon kvick och rörlig, åtta veckor gammal klättrade hon uppför trappan hos mina föräldrar, tio veckor när hon hoppade upp i soffan! Vet inte hur många gånger jag hittat henne på soffbordet eller hur många stickningar/virkningar hon lyckats få tag i - rent obegripligt hur - och dragit upp.

När jag satte mig i soffan tog jag henne i knät, gullade med henne och höll kvar några sekunder bara för att hon inte skulle få bestämma själv när hon skulle ner på golvet. Jag har petat lite här och där på henne, i öron, mun, dragit lite lätt i svans och tassar, pillat på klor, allt möjligt för att vänja henne vid hantering. Spelar ingen roll hur konstigt jag hittade på, syftet var att hon skulle tycka att pälsvården var enkel att stå ut med.

Kardan gillade hon inte, klotången var vidrig för att inte tala om klippmaskinen. Jösses, hennes första månader här hade vi rivsår på armar och överkropp alla tre (jag och mina söner) efter att ha hållit i henne… en liten grej åt gången, raka hakan en dag, klippa klor på en tå osv och trägen vinner. Även om hon än idag, två år gammal, fortfarande helst skulle slippa klotång och att raka nos och framtassar så vet hon att hon inte kommer undan och att det lönar sig att stå ut.

Hm, ja det var lite om hur hon är, hoppas du kan ta till dig något och inte misströsta. Bor uppfödaren långt bort? Kan du be henne om hjälp? Är du medlem i pudelklubben? SPK har aktiviteter och pälsvårdskurser över hela landet, du kanske har en avdelning eller ett ombud i närheten som kan ge dig tips och handfasta råd+


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
  • Redigerat 2022-08-12 10:52 av Amandla
[Forest]
2012-05-05 21:18
#5

Sen hur lever du o vad gör du med valpen, hur gammal är den? Låter som du behöver leka o träna lite med leken med valpen dessutom träna in gärna att koppla av. Hur mycket får den vara ute? Låter som att det är en aktiv liten valp. Här leker katten o Donna för fullt jaga leken är något de gillar. Hur är din katt hur har du prensenterat valpen för katten? Det är en valp de hittar på bus detta får man ta i beräkning. Jag skulle någ göra lite små aktervering låter som att valpen har det tråkigt, varför itne göömma lite godis inne o ute med? Låt den lära sig andvända nosen. Lite små kontaktövningar o lära sig sitt är inte helt fel. Det är en lättlärd ras detta så de kräver lite för att få mättad hjärna. Som liten valp så krävs det givetvis mindre. Kontaktövningar är viktigt o inkallning. Gör gärna hemmet hundsäkert/valpskert o låt katten ha ett eget krypin där valpen inte kommer åt den utan den där kan den vara om den vill vara i fred.

ElectricBoogie
2012-05-05 21:22
#6

Ja ursäkta svordomarna men jag är ganska upprörd nu och ledsen… För det känns som att hon blir värre och värre istället för tvärt om.

Jag är hemma med henne hela dagarna och lägger ju ner mycket tid med henne men ändå så känns det som att det går helt i fel riktning. Jag är ledsen och besviken för jag trodde det skulle bli kul att skaffa hund. Det här känns inte alls kul. Bara ledsamt, stressigt och jobbigt. :(

Annons:
[Forest]
2012-05-05 21:28
#7

6 det är en valp, man får ta detta i beräkning. Inte får man en färdig hund i valpåldern. Ångrar du ditt köp så tycker jag verkligen du ska prata med uppfödaren om tips. Sen skaffa inte valp om du lämnar tillbaka den för detta är för mej helt nartuligt med valpar att de biter på saker o itne lärt sig allt.

ElectricBoogie
2012-05-05 21:28
#8

Jag har två katter och dom kan klättra upp i loftsängen, på fönsterbrädan eller på sin klätterställning som tur är.

Hon är 13 veckor gammal. Jag tränar inkallning varje dag hela tiden med henne när vi är ute. Jag bor brevid en skog så jag går ut i skogen med henne hela tiden. Jag försöker att åtminstone en gång per dag eller fler gå runt i bostadsområdet också så att hon får se nya saker och lära sig att gå i koppel.

Jag vet inte vad jag ska aktivera henne med mer. Att söka godis har jag gjort men hon blir bara uppjagad och ännu mer hyper av det så det känns som en dålig idé tyvärr…

Katterna vill följa med när vi går ut i skogen, vilket är lite jobbigt för om hon är lös då så springer hon bara och jagar dem. Försöker att ha henne kopplad om de kommer för nära.

Jag bor själv med katterna och valpen och är hemma om dagarna.

[Forest]
2012-05-05 21:34
#9

kan vara så att du gör för mycket oxå. därmed får hon överslag o blir stressad o blir hyper. När jag har lagt ut spår med godis blir inte mina hyper visst de vill ha mer men de får ofta något annat att gnaga på ofta ger jag märgben dessa gånger.

wesdi
2012-05-05 22:58
#10

Det är en valp! Valpar är nyfikna, de har hela världen framför sig!
I mina öron låter det som en helt normal härlig valp.  Det mesta är nytt för valpen.

Allt nytt måste läras in i lagom takt.  På ett behagligt roligt sätt.

Kontaktträning.. mys lite med valpen, om så behövs belöna den med lite godis för att den är lugn och fin i din famn/på golvet/på bordet eller var du har valpen.  Passa på att känna/smeka på tassar, mage, fippla lite med öronen, kanske kika lite lätt på tänder…. allt görs lugnt och vänligt. Belöna.

Bra för framtida vet.besök/pälsvård m.m.

Rakmaskin. Vänj valpen vid den först. Låt valpen få kika på den, nosa på den, sätt igång den och låt valpen få höra ljudet. Belöna när valpen är lugn.

Samma med kloklippare, borste, hårfön eller vad det nu kan vara som gör valpen orolig/bråkig.

Klart valpen är orolig i början när den ska rakas, men förhoppningsvis har uppfödaren redan vant valpen vid att rakas/badas/få klor klippta.. så att det inte är helt ovant.

Var själv lugn men bestämd. Korta korta träningspass i början. Kanske bara en halv minut, vila, träna lite igen,vila osv.

Att kunna koppla av är óckså något man behöver träna på. Att inte göra något och ändå kunna vara lugn.
Även om valpen kommer och pockar på uppmärksamhet så ska den inte alltid få den uppmärksamheten. Nonchalera valpen ibland och se vad den gör, den kanske leker för sig själv eller lägger sig och vilar?

När valpen har somnat - låt den vara ifred. Den behöver sova ostörd!  Valpen måste få vara ifred när den sover.  Gyllene tillfälle att  *träna* en första ensamhetsträning, när valpen ligger och sover kan du t.ex. gå till ett annat rum, gå ut med sopor, hämta post, hänga tvätt  eller ja något liknande. 
När valpen vaknat, gör ingen stor affär av det.

Bitig undersökande valp:  helt normalt! Särskilt när valptänderna ska bytas ut. Ha leksaker nära som valpen får bita/tugga på istället för ditt finger/dina tår Flört. Erbjud valpen leksaken istället, Beröm valpen när den tar leksaken istället. Eller något tuggvänligt (morot eller liknande).

En valp ska inte aktiveras för mycket men självklart i lagom mängd.

Du kan valpträna massor, förberedande träning helt enkelt. Men anpassat till att det just är en liten valp som fort blir trött.
Klickerträning om du känner till det.

All träning ska ske korta stunder. Helt ok med flera träningspass per dag men det ska vara korta träningspass - det är en liten valp vi pratar om.  Tid/längd får utökas vart efter valpen växer. Valpar är olika.

Promenader - en valp klarar inte att gå hur mycket som helst. Eller… många valpar visar inte hur trött de egentligen är utan bara går och går, de följer ju flocken så att säga.

Hälsningar Lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Upp till toppen
Annons: