Annons:
Etikettatt-köpa-pudel
Läst 16362 ggr
[Forest]
5/4/12, 8:49 PM

Vad har ni för transportbur?

Nu är vi smått inne på skaffa oss en bilbur men tycker att många burar är så himmla höga. Jag vill gärna ha en dubbelbur eftersom man har två hundar o gärna själva buren stor yta som det går men himmel då är de så höga att man nästan kan ha två dvpudlar på höjden. :/ Fundera lite på denna http://www.hansesgarden.se/bilburar/bilbur-i-aluminium-vaningsbur.html höjd på ena 33 andra 30 men det blir väl för lågt när Enja är hägre sittande än 33 o man vill inte trycka in hundarna de ska ändå få plats sittande utan att huka sig:) Så den skippas pga detta :) Har ni bra tips om detta kanske grindar är något att fundera lite på? Just nu har vi säkerhets sele på dom i bilen men Donna är åkrädd o tror faktis att bur kan vara att skönt för henne att känna sig trygg i den?

Jag fick erbjudande att köpa grannens utställningsbur men det är ingen bilbur jag vill känna mig lite säker att ha de åkande där bak. Men dessa krocksäkra burarna är ganska mycket dyrare än andra dubbelburar, så vi satsar någ lite på en billigare variant.

Annons:
Amandla
5/4/12, 9:23 PM
#1

Den buren är ju alldeles för stor ändå, trots att den är menad för småhundar. Undrar just hur brett det är emellan gallren?

Jag har mina två i en Atlas 40-bur http://grand-prix.se/product_info.php/cPath/129_130_208_242/products_id/2980?osCsid=cc7866bd16128274ecd1e9074a9ed3b0

Hundarna bör ha det ganska trångt för att åka så säkert som möjligt, för mig är det inget måste att de kan sitta upp i buren för de ska ligga ner ändå under färd.

Den är krocktestad på sitt vis… jag och hundarna var med om en bilolycka för ett par år sen. Bilen voltade och landade på taket och tack vare att hundarna satt i buren som var fastspänd, så klarade de sig fint förutom ett litet sår på Albins kind och så förskräckelsen förstås (för mig gick det hyfsat också). Hade jag haft dem lösa i bilen så hade de slängts ut över vägen ihop med packningen… jag kunde plocka saker över hela vägens bredd.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
5/4/12, 9:53 PM
#2

En sån fundera jag på lite :) Det med sitta trångt har jag inte alls tänkt på, var bra att du sa det.

TriciaMcMillan
5/5/12, 1:20 PM
#3

Vi har en MIMsafe variocage. http://www.grizzlyzoo.se/hundburar/mim-3g-variocage-hundbur-dubbel/?group=prod_prod_grp-s1%2F596

En sån fast M. Svindyr och otymplig men väldigt väldigt säker och trygg. Den är krocktestad i Tyskland och har egna deformationszoner så att den inte ska åka genom sätena vid en krock. Dessutom går den att låsa vilekt är bra om man har hundarna i den och måste ha bakluckan öppen.

Vi har skiljevägg så då är den något trång för storpudeln men hon kan ligga, sitta och vända sig så jag tror den är bekväm ändå.  Och som Amandla säger är det ju säkrare med en trängre bur.

Hjälp mig att vinna en Ipad i Framtidsguidens tävling! Rösta på Elisabeth Qvarnströms bidrag här: http://framtidsguiden.kau.se/vote.php?v=10. Tack!

[Forest]
5/5/12, 1:21 PM
#4

3 snygg men lite dyr ;)

[Iyen]
4/17/13, 10:10 AM
#5

*puff

Jag undrar mer vilken bil man ska ha för att få plats med burar (2 st)?

😭

Amandla
4/17/13, 11:51 AM
#6

#5 En bil med stort bagageutrymme 😉Jag har en Renault Scenic, visserligen inte jättestort utrymme bak utan snarare förhållandevis kort, men högt och brett så jag skulle kunna få in två kortare rejäla burar. Ford Focus har ett väldigt bra bagageutrymme, fyrkantigt utformat utan insvängningar för bakhjulen.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
[Iyen]
4/17/13, 2:58 PM
#7

 

 🙂

[Iyen]
4/17/13, 2:59 PM
#8

Renault vill jag förresten aldrig ha igen…. 😭

[Iyen]
4/17/13, 3:07 PM
#9

Hur stor bur måste man ha? I vilken lagtext va det som man hittade det i nu igen?…🤔

[Forest]
4/18/13, 12:39 PM
#10

försökte kolla lite på jbv hemsida men hittar den inte har för mig att det är där jag sett hur stor buren ska vara. Men hunden ska kunna stå i den och sitta upprätt :)

[Iyen]
4/18/13, 12:43 PM
#11

Då får nog vi gå… Jobbigt

Amandla
4/18/13, 12:44 PM
#12

Forest, jag tror det finns direktiv för hur stor en bur ska vara när hunden förvaras i den, inte direkt för bilburar. Det finns ingen lag på att man måste ha hunden i bur i bilen ännu, bara att man måste säkra all last, så antingen bilbälte för hundar eller bur är vad det innebär anser jag. 

Tänk om folk i allmänhet förstod att de kan få böter för ej säkrad last om de har hunden lös i bilen, och vilken trafikfara den utgör! Både ifall föraren av bilen tvärbromsar och får hunden i nacken eller ut genom rutan, då kan den ju dessutom få panik (om den inte tvärdör vill säga) och springa omkring i trafiken…


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
4/18/13, 12:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

11, jag löste vårat problem med skaffa bilselar 😉

Annons:
Amandla
4/18/13, 12:48 PM
#14

Bra! 👍


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Iyen]
4/18/13, 1:08 PM
#15

#12 Ok. För min är ca 105 cm när han sitter….. Och schäfern ca 85 cm

[Forest]
4/18/13, 7:18 PM
#16

15 

Minsta mått

Om du använder en bur eller liknande för transporten i personbilen ska varje hund ha minst följande utrymme:

  • Längd = hundens längd från nosspets till sittbensknöl när hunden står i normal ställning. gånger 1,10,
  • Bredd = hundens bröstbredd gånger 2,5. Hunden ska kunna ligga ner och vända sig obehindrat.
  • Höjd = hundens höjd över hjässan när hunden står i normal ställning.

 Min kompis har en liten nissan (vet inte vilken model) men hon löste det med bilgaller som hon beställde. Genom samma företag kunde man skaffa skiljevägg det behöver inte hon pga bara en hund.

melissajuhlin
4/28/13, 4:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Vi har en bara ett "galler" längst bak som en grind typ.. Men vi ska skaffa en större galler för vår pudel kan hoppa fram ändå. men om man skulle krocka så krockar han bara med gallret och det är bra..

Neela
4/28/13, 8:49 PM
#19

Vi har lastnät och ska troligtvis skaffa en mimsafe universalgrind. Vill inte ha bur då vi vill kunna utnyttja kombiutrymmet

TjockaBerta
4/28/13, 9:00 PM
#20

13 Vilken fin sele. Mina har också selar men de är inte lika stadiga. Vi behöver lastutrymmet bak till bagaget. Nu kan alla, sonen och hundarna sitta bältade bak. Vad heter selen du köpte?

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
[Forest]
4/28/13, 10:34 PM
#21

20 Allsafe den selen är krocktestad, den är lite klumpig att ta av/på  men den är säker o sitter kanon :) Jag köpte ena från nätet http://www.haromi.se/sakerhetsselebilallsafe-p-1327.html nu har de visst höjt priset o rek att man söker på nätet för billigare ställe förmig att vi betalde ca 500kr . Den Donna har köpte jag via Fokus för ca 300kr inte jätte kollen. Kolla även Blocket det brukar finnas där ibland har jag sätt även tradera. Det som är bra är att man kan spänna ut selen mycket och in den,  stoleken är S o den kunde även våran blandrastik ha som var som mellanpudel i storleken😉

TjockaBerta
5/8/13, 3:41 PM
#22

#21

Jag var och tittade på den i en zoobutik häromdagen. Den var rätt tung fast då var kopplingen till säkerhetsbältet med. Med där jag var tog de 1198,- 😮för selen.

Även den minsta S upp till 15 kg verkade vara rätt stor fast de fanns mycket att spänna in på den. Den storleken skulle funka till båda hundarna.

1200,- betalar jag inte för den selen så nu får jag leta runt lite. 🙂

>>>Malum domesticum<<<

[Forest]
5/8/13, 9:29 PM
#23

22 Då är det betydligare billigare med köpa den via nätet ;) Den är som sagt var lite klumpig, själva selen är inte tung utan det är kopplingen till bältet som är det. Vi tycker selen sitter bra och hundarna sitter på sina ställen + lite rölighet ändå. 😉

TjockaBerta
7/23/13, 11:36 AM
#24

#23

Nu har båda hundarna varsin Allsafe 🙂

Den första köpte jag på iFokus och den andra häromdagen på Blocket. Jag har hållit utkik ett tag nu. 🤓

Tyvärr passar den inte lika bra på Poo som på Thomas. Den är lite för kort undertill för honom. Jag provade aldrig Thomas sele på Poo så jag får väl skylla mig själv.

Jag betalade 300 för den ena och 400 för den andra. Rätt juste priser tycker jag.

De sitter jättebra med selen i bilen. Det enda som är krångligt är att fästa kopplingen i säkerhetsbältet. Vi har två bilar och måste flytta selarna mellan dem.

>>>Malum domesticum<<<

[Forest]
7/23/13, 7:14 PM
#25

24. trist att selen vart lite i minsta lagret på lilla Poo. Verkligen bra priser du fick betala för selarna med :) Ja det är lite bök om man ska byta bil osv jag tycker selen är lite klumpig med men det som är ändå tryggt är att veta att de åker så säkert vi kan erbjuda, så tänker jag o då är böket mindre bekymmer ;)

Upp till toppen
Annons: