Annons:
Etikettallmänt
Läst 2995 ggr
TjockaBerta
2012-05-01 09:47

Fördomar om raser

Det är ofta man i trådar diskuterar fördomar mot större raser och tex kamphundar och hur fel det är att folk har förutfattade meningar om dessa hundar.

Man betonar ofta att det är hur hunden behandlats som spelar roll inte själva rasen. Men just det att "folk" i allmänhet har fördomar.

I samma trådar och inlägg, där man tar stora raser i försvar,dömer man ofta ut småhundar som att de är ettriga, skälliga och opålitliga. Men är inte det samma typ av fördomar?

Min erfarenhet är att det är samma sak med små hundar. Är de inte rätt uppfostrade så får de ovanor precis som de stora hundarna men man kan väl inte döma ut alla mindre raser för det.

Konstigt att man kämpar så hårt mot fördomar om stora hundar medan man i samma andetag släpper ut massor av fördomar om andra raser.

Har någon annan upplevt samma sak?

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
[Forest]
2012-05-01 12:07
#1

Du har så rätt :) Det är trist att folk lägger engergi så mycket på att rentvåla vissa raser, jag tror helt på det hänger mycket på ägaren. Nu kan man säga att mycket hör till aveln oxå men man ser ofta folk som har hund som har "ouppfostrad" hund har haft tidigare ouppfostrade hund innan eller får en till med samma betende. Sen här/läser jag ofta att folk anser pudel är en skällig ettrig hund. Tycker det är synd att de träffat då bara på dessa pudlar o får en sån trist syn på rasen. Det är ju totalt fel enligt mig o jag har träffat många urtrevliga pudlar o visst har jag sätt vissa små skälliga bortskämda/bortklemade pudlar oxå. Men ser helheten. Detta gäller alla raser :) Det är väl ändå hundar stora som små behöver nån typ av aktervering.

whiteangel2
2012-05-01 15:38
#2

Håller med, min hund är blandras med Chihuahua och de är många som har försomar om deras temperament. Han blir arg om jag ska klippa hans klor eller borsta hans tänder, utöver det är han oftast lugn och snäll. Det är inget fel på varken små hundar eller stora hundar eller vissa raser. Det som är fel är fel hund hos fel ägare. En hund blir till det ägaren tränar den till eller vad ägaren är. Om ägaren är arg får den arg och rädd hund.

Marre

JereMina
2012-05-02 19:17
#3

Visst är det fördommar och det är så dumt!

Upp till toppen
Annons: