Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 6363 ggr
[Forest]
2012-04-24 09:39

Renrasig blandis?

Jag ställer denna fråga här inne oxå för jag är lite nyfiken på hur ni ser på detta :) Jag ser ofta att folk säljer renrasiga-blandrasvalpar det vill säga fäderdjuren inreggade men valparna har inte stamtavla. Det kan vara samma ras allså vi kan säga pudel, eller så är det pudel-nån annan ras. Valpköpare får med sig kopior på båda färderdjurens stamtavla för att kunna se bakåt i leden. Hur ser ni detta är det bättre blandras eller är de som alla andra blandras?

Det tåls säga att jag INTE är imot blandras, det är hundar även dom.

Annons:
Kitten86
2012-04-24 10:42
#1

Min pudelherre är en sådan "renras-blandis", då han är resultat av en tjuvparning där pappan var för ung och därmed fick inte kullen reggas.

Det är en svår fråga… I mitt fall kände vi uppfödaren och jag tror på att han är renras även om han är utan papper. Annars håller jag med om lagens mening att dessa hundar anses som blandraser eftersom man inte kan påvisa deras ursprung med en stamtavla!

Generellt omman ser på blocket så ställer jag mig alltid frågan "varför reggas inte kullen om mamman och pappan är renraser med fin stamtavla som säljaren skriver? Vad är "fel" med kullen/ parningen eller föräldrarna?"

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

[Forest]
2012-04-24 11:53
#2

1 jag är som du o undrar vad är felet med fäderdjuren, visst kan det ske olyckor med tjuvparning. Men igentligen ska det inte kunna ske heller i så stor utsträckning jag tror många säger tjuvparning men i själva fallet är det medveten parning. Inte nu i din hunds fall men ja du förstår vad jag menar. :) jag syftar framförallt på alla blocket anonnser det är ofta väldigt ofta man ser renrasig men ej stamtavla finns.

[Forest]
2012-04-24 12:05
#3

Det är som sagt var många så kallade renrasiga men itne har stamtavla på blocket, många köpare tror att de fyndar en renrasig hund. Men de kommer sen klassas in som blandras. åter igen jag har inget imot blandrashundar :) de är lika mycket hund som en med stamtavla Flört

Amandla
2012-04-24 12:36
#4

Att valparna inte reggas kan ha många orsaker. Nedan är exempel:

  • Att föräldrarna inte har en stamtavla från SKK (importer ska reggas om från födelselandet till Sverige OM den rasklubben/kennelklubben är godkänd av FCI, annars går det inte), notera att det finns "uppfödare" som skriver egna stamtavlor Tyst

  • hälsoprogrammet kanske inte följts:

    - tiken kan ha fått valpar för tätt, regeln är att två löp på varann kan hon få valpar, efter det ska tiken vila 12 månader innan nästa kull

    - tiken kanske har fått fler än SKK's rekommenderade 5 kullar.

    - hälsokontroller som ögonlysning och gentest av ögonsjukdomen pra-prcd (små storlekarna) eller höftledsröntgen (storpudel) har inte gjorts före parning

  • Uppfödaren har tidigare brutit mot någon/några av SKK's regler och har fått registreringsförbud

  • Dumhet/snålhet/okunskap, det kostar pengar att regga valpar och alla förstår inte varför de ska betala för nåt sånt

  • Man får visst regga valpar som blivit till genom tjuvparning, även om man kan få en tillsägelse från SKK och övriga regler ska vara uppfyllda. Upprepas det kan det bli svårare.

Jag tycker att alla oreggade valpar ska räknas som blandrashundar, det finns inga som helst garantier för att de är renrasiga. Jag har inget emot de blandrashundar som redan finns, men kan inte acceptera avel på blandraser, även såna jag beskriver ovan (föräldrarna har stamtavla men pga okunskap/snålhet/nonchalans hos uppfödaren kan inte valparna reggas). Det är ett stort ansvar att föda upp hundar, inte bara mot valparna utan även mot valpköparna.

Om jag köper en valp vill jag ha så mycket garantier det bara går, dels att valpen verkligen är en pudel, har de föräldrar som uppgivits och naturligtvis att hälsokontrollerna efterlevts i så många generationer det bara går. Dessutom har uppfödare inom SKK en mängd regler att förhålla sig till, regler som ska se till att hundar och valpar har en så bra miljö som möjligt.

För blandras"uppfödare" finns inga såna regler.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
2012-04-24 14:27
#5

4 tycker du fick med mycket bra där :) 

Klart att blandrasuppfödare oxå har regler att följa på jordbrukets hemsida. Nu har inte dom kraven att regga, eller göra rastypiska tester det är väldigt sällan jag ser att sånt har gjorts. Och bara det säger mej att man sysslar med oseriös avel.  renrasig hund utan stamtavla räknas som blandrashund hur man än vrider o vänder på det, du kan inte tävla utan licens du kan inte nå champons titlar o du får inte ställa ut hunden på vanliga utställningar.

Amandla
2012-04-24 20:17
#6

Asch, glömde skriva det om jordbruksverket. Bra att du tänkte på det! Glad


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
Kitten86
2012-04-24 22:33
#7

Absolut räknas hunden som blandis, även min pudelherre som inte har stamtavla=härstamming som pudel. Generellt skulle jag inte ställa och köpa mig en blandis/ oreggad valp då jag i största mån vill veta min hunds bakgrund och hälsa bakåt något som inte på något sett går att kolla upp eller styrka med en "papperslös" hund.

Tycker också att det i många fall av "blocket hundar" skriker oseriös avel då säljaren säljer valpar efter sk renrasiga och jättefina/trevliga föräldrar men säljs utan stamtavla och som ändå ska säljas till i stort sett fullt pris. I många fall så upplever jag även att man försöker lura ovana hundköpare med valpar efter renrasiga/ rastypiska individer och längre ner står det ofta "reggad i jbv" vilket många åker dit på tror jag…. Sen att priset ofta är detsamma som på en skk reggad valp av samma ras.

Jag är inte på något sätt emot blandraser som hund men tycker att det är synd att tillsynes så många oseriösa människor satt det i system att avla hej vilt utan hänsyn till varken föräldradjuren eller avkommor med avseende hälsa/ hälsokontroller etc. Utan bara avlar kull efter kull för att försöka tjäna så mycket pengar som möjligt..!!

#4
Du fick med mycket bra i ditt inlägg…

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

[Forest]
2012-04-24 22:50
#8

Detta med tjäna pengar jag tror faktist inte man tjänar så mycket som folk tror, de ser en summa vad de kan ta för valpen sen ser de inte alls alla omkostnader som måste läggas ut innan de kan sälja valpen. Om jag inte minns helt fel oxå så finns det numera ett krav på även blandrasuppfödare att de är skyldiga med att täcka även doldafel. Jag ska luska lite på detta, me när till 99% säker att om det upptäcks fel på hunden/valpen så är uppfödaren syldigt pricis som med renrasiga hundar. men ofta tar valpköparen inte namnet o konrakt på sitt valpköp så sällan kan man göra något åt saken. Men ska spåna lite på detta :)

Enligt lag får man inte avla på sjuka djur, men ändå har de inga krav på göra rastypiska tester, tänk om det vart lite mer lag på detta :)

Upp till toppen
Annons: