Annons:
Etikettpälsvård
Läst 7924 ggr
småkryp
2012-04-02 16:54

Övning ger färdighet.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När jag fick Laica (ärvde henne av farmor och farfar), så hade hon inte klippts eller borstats på ett tag. Det var min första pudel, och jag tänkte "Lejonklippning" och hade bara svaga begrepp om hur det skulle se ut. Men jag tog fram klippmaskinen och skred till verket.

Som tur är finns det kläder till hundar…

Jag köpte några böcker om pudlar och klippning och lärde mig så småningom hur jag skulle göra. Det jag har lärt mig mest av är mina misstag. Efter den där första gången, så vet jag hur man INTE ska göra!

Jag tänkte dela med mig lite, och det skulle vara kul att veta hur andra gör. Jag har ingen utställningshund, så jag klipper lite som jag vill.

Så här såg Laica ut när jag fick henne.

Annons:
småkryp
2012-04-02 16:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Hon var väldigt överviktig, och det måste man också tänka på när man klipper henne. Hon har en del valkar och häng, och hennes hud är inte svart, som den ska vara, utan grå-skär.

Tyvärr visste jag inget om det, utan klippte till.

Så här blev det första gången

småkryp
2012-04-02 16:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Och ur en annan vinkel

småkryp
2012-04-02 17:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Att pudlar har så smala ben! Det växer ut så småningom, och jag har provat lite olika klippningar. Nu har jag fastnat för en stil. Kort på kroppen, långt på huvud och svans och "bootcut" på byxorna.

Håret på huvud och svans gör att de delarna ser större ut, och det syns inte lika tydligt att hon är tjock. Hon ser också mer feminin ut.

Ansiktet klipper jag kort med jämna mellanrum. Så här förvånad kan hon se ut om man klipper upp för högt mellan ögonen.

[Forest]
2012-04-02 17:11
#4

Åh, ja där var hon en välgödd pudel. Flört 

Jag fick själv raka ner bakbenen på Donna pga igentovad så in i havet. Jag har annars svårt för raka pudelben pga de har små trummpinnar till ben. Tycker du gör rätt spara lite kaluffs bara ser verkligen att hon gått ner i vikt. Mycket trevligare o se :)Söt är hon lilla damen :)

småkryp
2012-04-02 17:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

VIKTIGT!

Innan man klipper måste man reda ut pälsen, tvätta och ha balsam i. Sen fönar man den torr och borstar. Om man har en utställningshund, så måste man rakföna ordentligt, men för "vanliga" pudlar räcker lite borstning och föning om vartannat.

Om man hoppar över den här delen, så kommer det att bli ojämnt. Krullig eller tovig pudelpäls GÅR inte att klippa fint. En vanlig föning blir tillräckligt "rak", för att man ska kunna få ett fint resultat. Dessutom förstör man saxar och klippskär om man klipper en smutsig hund. Det kommer "grus i maskineriet".

Om man tycker att det verkar praktiskt att klippa först och bada sen, så att man får bort alla småhår, så bada både före och efter. Och föna både före och efter.

Det tar flera timmar att klippa, och det är väldigt praktiskt att ha ett klippbord med så kallad galge, så att man kan koppla hunden. Den står still, och man kan stå/sitta med ryggen rak medan man klipper.

Första gången klippte jag min hund genom att krypa omkring på golvet samtidigt som jag försökte hålla henne still. Det gör man inte så gärna i flera timmar.

Jag bukar börja med tassarna och benen direkt när hon är nybadad. Då kan man ta en paus och en promenad efteråt, utan att det gör så mycket om hon blir smutsig om tassarna.

Eftersom varken jag eller hunden är särskilt uthålliga, så brukar vi fortsätta nästa dag.Glad

Så här ser hon ut när bara tassar och ben är klippta

småkryp
2012-04-02 17:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Sen klipper jag hela kroppen jämnkort med maskin. Särskilt noga vid armbågarna och bakom öronen. "Akterspegeln" = baksidan försöker jag att klippa så kort att det är lätt att hålla rent, utan att det ser naket ut.

Laica har grisknorr, krullig svans, så det mest klädsamma är att spara en plym av hår som döljer knorren.

Ansiktet och halsen klipps extra kort (halsen så att det ser ut som en urringad tröja, lagom djup).

Jag håller på att spara ut håret på huvudet, för att få en lite längre frisyr, och har inte riktigt nått fram till ett färdigt resultat. Eftersom hon var helt kortklippt på huvudet från början, så är det lite svårt när det ska växa ut. Det hänger ner i ögonen, men är för kort för att sätta upp i tofs.

Här syns hur hennes ögonbryn hänger för ögonen, för att de inte stannar i tofsen. Och den korta tofsen står rakt upp. Men det är bara att hålla ut.

Annons:
Amandla
2012-04-02 18:07
#7

Du kan sätta två snoddar ovanför ögonen för att få undan det kortare håret, det blir som två små horn Flört


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
småkryp
2012-04-02 18:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

På bilden ovan syns det knappt, men jag har satt upp två tofsar. En fram och en längre bak. Den främre tofsen fästs i den bakre, för att inte hela tofsen ska ramla ner i ögonen, när den sitter så långt fram. På bilden ovan har allt hamnat på snedden och håller på att lossna. Hon har "morgonfrilla". Måste gå ut och kissa innan hon borstar håret.

Dessutom har hon ätit snö.

Man kan också sätta upp två tofsar på sidorna, som nedan.

småkryp
2012-04-02 18:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Lite skillnad mot i början, eller hur?

Hur gör ni? Har ni några bilder på misstag? Det är inte för att skratta åt hundarna, ut åt oss själva.Skrattande

Nedan:

-Ser jag tjock ut i den här? (Nej, Laica, du är såå fin.)

småkryp
2012-04-02 18:31
#10

#7 Jag är så upptagen med att ladda upp bilder och formulera inlägg, så jag missade ditt förslag om tofsarna. Ja, det ser faktiskt bättre ut med två på sidorna.

[Forest]
2012-04-02 18:53
#11

Stor skillnad på hund o hund mot de första bilderna. Glad

Upp till toppen
Annons: