Annons:
Etiketterhälsasjukdomarolycksförebyggande
Läst 7345 ggr
Lyan
2012-03-29 19:41

Fästingmedel?

Vilket fästingmedel använder ni? Jag har lite beslutsångest eftersom det troligtvis blir mycket badande, både hemma och i sjön. Förra året hade jag Frontline men det funkar ju inte om hon ska bada ute, vilket hon inte gjorde då. Scalibor vågar jag inte eftersom hon är så liten och Expot får inte användas på hundar under 5kg (inget funkar att bada med heller). Första året jag hade henne så fick hon kosttillskott som faktiskt funkade över förväntan men det får hon inte äta nu pga magen :-(

Troligen lutar det åt Frontline igen och strunta i badandet i år också

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Annons:
fidojunior
2012-03-29 20:12
#1

Jag använder Frontline på mina men de brukar inte bada. Annars finns det örthalsband, inte helt snäll mot mikroorganismer i vattnet men inte alls lika farlig som scalibor och eftersom det är halsband kan man ta av det om hunden ska bada. Använde det alltid förr, tyckte att de lutkade gott hehe. :) Bärnstenshalsband finns också fast har själv inte testat.

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

Amandla
2012-03-29 20:29
#2

Jag kör Frontline även om mina hundar badas med schampo ofta (varannan vecka). De har tydligen ändrat riktlinjerna lite såg jag förra året, när jag läste bruksanvisningen.

Örthalsband skulle jag aldrig våga chansa på, här ska fästingarna döden dö! Min son hade borrelia när han var fem år (kunde strukit med) så jag törs inte riskera något alls.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
ms-mee
2012-03-29 20:49
#3

Vi hade örthalsband i början. Vet inte om de funkade eller inte då fästingarna inte tycker om våra hundar :D Eller ja, det var på Maja och Elvis. Hubert har aldrig haft något vad jag kommer ihåg.

Tror inte jag tog en enda från honom förra året trots att han vistas där det finns väldigt mycket av de där små äcklen.

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

[Forest]
2012-03-29 22:13
#4

Kör oxå med frontline, har inte provat på Donna än så får hoppas att hon tål detta. Jag andvänder halva dosen som Enja ska ha pga jag vet om flera hundar som fått krampanfall vid andvändning av droppar i nacken för fästingar. De har allså inte tålt detta o åkt in akut en fick avlivas :-( Så det är inget o leka med.

Borrellia fick syrrans gammla collie, han vart jätte sjuk o fick göra en massa prover låg inne 5 dagar för att han var så illa ute. Han klara sig men han var bara 2 år när han fick det, han vart som en gammal hund. Gick stelare o verkligen som en gammal hund i sättet med stackarn. Han vart 10 år trots detta avlivades då men sviterna var efter borellia :C

Har hört bra om bärnstenshalbanden så köpte jag ett det fick min kompis ta till sin hund för det satt helt intrasslat i pälsen. :P

småkryp
2012-04-02 16:40
#5

Jag använder flytande kattmyntadroppar, som jag tar på händerna, och sen försiktigt stryker utanpå pälsen. Lite på benen, bröstet öronen och ryggen. Det behöver inte vara överallt, och jag tar det inte ända in på huden, för jag vet inte hur starkt det är.

Det är så billigt att man kan ta på nytt när de har badat, och förhoppningsvis ofarligt. Jag upptäckte hur det verkade när min dåvarande utekatt började få kattmynta (torkat, som han åt). Efter att ha haft två-tre fästingar varje dag under somrarna, så hade han en- två på hela sommaren!

På 1 1/2 år har Laica haft en fästing, och den hade inte satt sig fast än. Jag brukar ha på ny kattmynta ca varannan vecka om hon inte badar, och bara några droppar på varje ställe.

(Jag har även använt det själv mot knott och mygg, och det fungerade minst lika bra som det myggmedel de andra använde.)

Jag vet inte om det finns några vetenskapliga bevis för det här, eller om det kan vara farligt på något vis. Min pudel är mörk, så jag vet inte om det t ex kan fläcka pälsen?

Katten gillar henne.Glad. Däremot tycker inte insekter om lukten, så jag måste tvätta händerna direkt, efterom jag har "småkryp". Men det är ju det som är meningen. Jag undrar om det kan vara därför katter är så tokiga i kattmynta? För att det hjälper dem att hålla undan ohyra?

Prova gärna, och berätta hur det går.

Lyan
2012-04-02 17:13
#6

#5 Var köper man det? Nu har jag redan köpt hem Frontline men det kan ju vara värt att testa innan jag häller gift på henne.

----------

Örthalsband hade exets jycke och på henne funkade det inte iallafall. Jag har även provat ultraljud (både scudo-dosan och andra varianter) men det funkar inte. Hade som sagt kosttillskott ett år, Standardt päls, och varken Ping eller Mattis fick mer än någon enstaka fästing trots många timmar i skogen men det får hon inte äta nu :-(

Tänkte köra på Frontline i år också och strunta i utebad men kommer nog prova kattmynta först som #5 tipsade om.

Min förra pudel fick avlivas vid 5,5år pga fästingsjukdom så jag hatar de små äcklen! Hellre en sommar utan bad än utan fästingskydd

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Annons:
småkryp
2012-04-02 18:22
#7

Kattmynta kan man köpa i djuraffärer och ibland även i välsorterade mataffärer.

Kitten86
2012-04-02 19:11
#8

Kattmynta lät som att det hade bra effekt!! Kan verkligen tänka mig att katten gillar henne Cool

Jag kör med bärsnstenshalsband till mina och kombinerar med Fixodida pulver i maten. Funkar jättebra! Bärnstenshalsbandet fungerar bäst på min pudel, men fungerar jättebra även på min sheltie.

Har tidigare använt örthalsband på min pudel och det fungerade bra. Men sen slutade det att säljas! Då körde jag scalibor i två säsonger, i mitten av andra säsongen med scaliborhalsbandet så fick han klåda och hårbortfall. Därmed så åkte halsbandet av!!

Vill inte ha något gift på hundarna då de badar en del varje dag  under sommaren, leker med andra hundar och så har jag syskonbarn som kommer och leker med hundarna också… Så kattmynta droppar ska jag leta efter!

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Upp till toppen
Annons: