Annons:
Etikettallmänt
Läst 16027 ggr
Kitten86
3/28/12, 6:30 PM

Hur gammal?

En fundering som jag haft ett tag är: hur gammal kan/ brukar en pudel bli? De flesta jag känt till har dött (inte blivit äldre än) i ca 12-13 års åldern och ganska ofta i hjärnblödningar eller till sviterna av en….

Jag äger själv en dvärgpudelherre på snart 14 år och ibland kan jag tänka "hur länge till ska jag få ha honom i mitt liv?". Han har hela livet lidit av epilepsi med ganska svåra kramper och har gått på medicin för den sen ca 4 års åldern, vilket självklart sliter på kroppen. Och sen här för lite drygt ett år sen hade han en nära-döden-upplevelse, vilket visade sig vara pga hypotyreodism. Nivåerna skönk så drastiskt att han mer eller mindre var okontraktbar och han förlorade känsel i ena bakbenet. Efter en hel del djävlar anamma från både mig och veterinär, sjukgymnastik och tack vare en hemmagjord stödskena så mår han idag toppen. Alla ben fungerar och han leker som han vore valp.

Så ni som haft flera pudlar, eller som är "gamla" inom rasen, vad säger er vana/insikt? Har det varit väldigt olika? Finns det en viss ålder som de inte brukar passera?

Själv hoppas jag på att få den äran att dela mitt liv med min pudelherre i iaf ett par år till, även om jag hellst vill att han blir riktigt gammal (typ 21). Och så länge de får behålla hälsan så är ju allt möjligt! Även om min herres epilepsi och konstanta medicinering gör mig lite tveksam till hur länge det blir.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Annons:
[Forest]
3/28/12, 7:19 PM
#1

mellanpudel jag är uppväaxt med vart 17 år, han avlivades pga hög ålder och såg mycket illa samt hörde dåligt. Trots sin ålder var han pigg ändå visst sov gjorde han mycket pga åldern men busa o lekte.

JereMina
3/28/12, 9:39 PM
#2

Vi har haft en dv.pudelhane i familjen som blev 17 år. Igår träffade min man och jag en vän hans hans lilla tik Dottie fyller 17 år i juli.

Kitten86
3/29/12, 1:45 PM
#3

Skönt att höra!! Då finns det hopp om att vi får dela varandras liv iaf ett par år till… Kul att båda har haft pudel som blivit 17 år, äldsta som jag stött på/ träffat var som sagt 12-13 år och isåfall lever ju min kille på övertid. Visst börjar man märka av hans ålder, främst att han sover mer och att han börjar se lite dåligt (sen beror det ju på motivationen för nog ser han ordentligt när han är på det humöret, och näsan är det absolut inget fel på än)

Tvivlar ju ibland på att han blir jättegammal pga hans epilepsi och konstanta medicinering. Min största fasa är att han ska dö pga eller under ett EP anfall.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

JereMina
3/30/12, 10:55 PM
#4

Epilepsi är jobbigt men med medicinering så kan de leva i flera år till.

Kitten86
3/31/12, 4:58 PM
#5

#4

Min hund har haft epilepsi hela livet och haft medicinering sen ca 4 års ålder. Både medicineringen och även anfallen sliter ju på kroppen så man får ju se hur gammal han blir. Sen förra året så fick han hypotyreodism också vilket innebär att hans kropp inte tillverkar tillräckligt mycket sköldkärtelhormon, så detta äter han även medicin för. All medicin sliter ju på främst njurarna men även på hela kroppen….

Sen upptäckte veterinären sist att han fått ett litet blåsljud med, åldersrelaterat!

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Upp till toppen
Annons: